Jump to content
Annons

Sätta känsla på melodier?


Snoppnacke

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Har ett problem när jag bygger mina melodier.

Problemet är alltså att när jag sitter på mitt MDI-Keyboard och skriver melodier så blir dom alltid deppiga oavsett skala, tempo eller ljud på synthen.

Lite som "filmmusik när hjälten dör i slutet", det låter ju bra, men jag har bara EN känsla på melodierna.

Så frågan till er, hur gör ni när ni skriver/bygger melodier?

Börjar ni med melodier och lägger sedan till ett beat, eller börjar med beat och lägger till melodi ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar ju el-gitarr lite basic och då brukar man kunna få känsla lite lättare, har aldrig tänkt på det 😄

Sång, kan inte sjunga alls överhuvudtaget, funderar dock på att lära mig ta toner men har inte kommit till skott (lägg gärna in ett tips här om du har tid och vilja ^^)

Finns det skalor som i allmänhet låter till exempel mörkare och vissa gladare, vet att jag har läst nånstans att dur är "glatt" och moll är "mörkt" (eller om det var tvärtom?) stämmer det ?

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

[...] vet att jag har läst nånstans att dur är "glatt" och moll är "mörkt" (eller om det var tvärtom?) stämmer det ?

=)

Korrekt! 🙂

D-moll sägs dessutom vara den absolut mest ledsna tonarten... 😉😆

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 100% freestyle! Låter det bra...så är det bra...(kan ju ta ett par akord osv...men har ingen aning vad dom heter)

Du behöver inte oroa dig för att du är inne i en period av sorgliga melodier. Det kommer automatiskt att förändra sig en vacker dag 🙂

Se det positivt....om du enbart skapar så kallad deppig musik....så blir du snart grymjävulsk på det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig kan det börja med en låt jag hör, en idé jag får eller kanske en tavla eller något som berörde mig. "Känslan" tar jag med mig in i studion, och ser vad som kommer ut. Gillar jag det, och musiken säger mig något, då finns det oftast känsla där i slutändan.

Sen rör sig musik väldigt mycket i perioder för mig. Just nu är jag inne i en Eastern Ambient-mood, där allt är "mystiskt" och minst 50% går i phrygian dominant, ackompagnerat av percussion och woodwinds... 🙂 Skriv det som berör dig, då lyser känslan igenom.

EDIT: Slarvade lite.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra det enkelt att hitta dur och mollskalor är att räkna från prim (grundton)

Utsatt i tonsteg

Dur: hel, hel, halv, hel, hel, hel, halv ( ex: från C= DEFGAB )

Moll: hel, halv, hel, hel, halv, hel, hel (ex. Från C= D Eb F G Ab Bb )

Dessa kan du applicera i vilken tonart som helst. Skulle du glömma hur man räknar intervallen kan du räkna på C dur och A moll då de enbart är vita tangenter.

Utifrån detta kan du testa och experimentera runt med att sänka eller höja olika toner i skalan. För vilket gör i sig en annan skala. Det kan vara snyggt att lägga till toner från andra skalor ibland. För att skapa lite dissonans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vilken miljö eller sinnesstämning du vill lyssnaren ska hamna i. Blir det ofta lite dystra storslagna saker, så prova att skriva en "Gå i sommar-solen och äta glass" låt. Bestäm dig innan hur det ska kännas, och försök sen hitta tongångar och melodier som ger den känslan 🙂 För mig brukar de gå bra om jag försätter mig i den känslan, liksom väcker känslotillståndet och hamnar i den, och den agerar därifrån. Bara uttrycker hur det känns, så att säga.

Att bestämma sig på förhand är förstås svårare än att 'bara göra' och så blir det som det blir. Man brukar få kasta bort en hel del idéer man finner, innan man börjar nå fram. Men ofta tycker jag man kommer på idéer för helt andra låtar på vägen. Man kan spara dom idéerna, och sen fortsätta på att hitta mer av vad man är ute efter. Kan förstås bli frustrerande med, om man inte riktigt hittar vad man söker, men i början kan man nog nöja sig med att nå någorlunda nära.

Som många andra säger ovan: testa att göra musik utan datorn, eller rentav utan instrument, om det känns som det går. Det mest uttrycksfulla tillståndet är ju när man "bara känner" utan att vara begränsad av någon teknik som dator eller instrument.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det möjlighet att på något vis kunna få höra något du har spelat in? typ... "filmmusik när hjälten dör i slutet musik"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan allihopa!

Har ett problem när jag bygger mina melodier.

Problemet är alltså att när jag sitter på mitt MDI-Keyboard och skriver melodier så blir dom alltid deppiga oavsett skala, tempo eller ljud på synthen.

Lite som "filmmusik när hjälten dör i slutet", det låter ju bra, men jag har bara EN känsla på melodierna.

Så frågan till er, hur gör ni när ni skriver/bygger melodier?

Börjar ni med melodier och lägger sedan till ett beat, eller börjar med beat och lägger till melodi ?

Jag får en refräng eller ljudbit uppspelad inombords, sen spelar eller nynnar jag in det på iphonen. Sen bygger jag upp en låt kring/av det.

Eller så sitter jag och leker/jammar med ett instrument och får fram ett skönt lick/ljudslinga som jag sen bygger en låt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...