KlasVonKlas Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Som rubriken lyder så behöver förslag på hur jag bäst fäster de äggkartognsformade skumgummi-plattorna på min väggar. De är helt gjort i skumgummi, alltså har de ingen hård yta på baksidan. Färgen som vävtapeten är målad med är halvblank. Jag har provat kardborreband med självhäftande baksida, men dessa fäster varken i väggen eller i skumgummit. Hur kan jag fästa dessa plattor? Jag funderar på om man kunde limma upp dem med limmpistol (smältlim) på några punkter, typ i hörnen och nån imitten, då det känns som att det inte är så svårt att senare dra bort från väggen utan att skada tapeten då färgen är halvblank och hård. Kom med förslag!
Claes Holmerup Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Kör med vattenbaserat lim, som t ex PL600, som finns i byggvaruhusen. Lösningsmedelsbaserat smälter materialet, så det är inte så lyckat... 😉 Limmet sätter sig bra, så du får nog ändå räkna med att tapetsera om den dag du plockar ner det... Ett annat alternativ är förstås spik, som funkar bra om det är vanliga paneler som ska monteras ute på väggen, men om det är sådana som är gjorda för att sättas i hörn, så måste det nog limmas.
joachime Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Eller knappnålar. Borde fästa bra mot vävtapet och är enklare att montera än spik.
KlasVonKlas Postat 28 januari 2013 Trådstartare Postat 28 januari 2013 För att förtyderliga vilket typ av ljuddämpning är så länkar jag denna bild: https://d11yfiy378hidk.cloudfront.net/i/product/300/0/8414-4178b40c3a66452baf9c27d094006f68.jpg Att limma fast så att jag måste tapetsera om vill jag inte. Jag bor i hyreslägenhet, och vill inte tapetsera om vid eventuell flytt. Men det var även därför jag tänkte att smältlim borde fungera då det inte fäster lika hårt på väggen. Men även detta lim som består av gumma skulle alltså smälta skumgummit med tiden? Spik går inte heller då det är betongvägg under väven, så i så fall är det ju nålar som skulle fungera.
Kr-illo Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 OK....betongvägg ..och väv..då ska vi se 😏 ....hmmm...Jag hade nog köpt en sådan här: http://www.pricemania.se/PROOVE-Kabellist-Oppen/product/2585475 som jag hade monterat på väggen, i underkant av akustikskivorna... (för att dom ska ha något att vila på) sedan hade jag som joachime tidigare sa:...satt fast dem lite osynligt med knappnålar..... Men bara i övre hörnen, så att dom inte kan trilla. När det väl är dax att flytta, så kör du bara i lite spackel i dem hålen där kabel-listen har varit. (och kanske lite vit färg) 2 flugor i en smäll....för du kan ju dessutom använda kabel-listen till det som den egentligen är till för 😉 LYCKA TILL !
KlasVonKlas Postat 28 januari 2013 Trådstartare Postat 28 januari 2013 Tack för all hjälp! Men jag förstår inte riktigt tanken med att ha något i underkant som de kan stödja på. De är som sagt helt gjort i skumgummi och "viker" sig när man ställer dem upp. De väger inte så mycket heller, så nål-lösningen borde räcka. Jag ska ta en promenix snart bort till clasohlson och köpa nålar, och även limpistol. Tänkte att jag skulle prova med att limma fast en liten bit, se hur skumgummit mår, och se om det går att ta bort från väggen utan att skada den målade väv-tapeten.
Claes Holmerup Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Tack för all hjälp! Men jag förstår inte riktigt tanken med att ha något i underkant som de kan stödja på. De är som sagt helt gjort i skumgummi och "viker" sig när man ställer dem upp. De väger inte så mycket heller, så nål-lösningen borde räcka. Är det så tunt material så kommer de bara att absorbera översta diskanten, men lämna allt annat opåverkat, så det är tveksamt hur mycket nytta de kommer att göra...
KlasVonKlas Postat 28 januari 2013 Trådstartare Postat 28 januari 2013 Är det så tunt material så kommer de bara att absorbera översta diskanten, men lämna allt annat opåverkat, så det är tveksamt hur mycket nytta de kommer att göra... Det är just där jag har problemet, därför känner jag att de borde räcka. Bor i en etta, har nästan inget alls på väggarna just nu, så reflektioner finns det gott om. Jag har delat av halva rummet med en stor tv-bokhylla, så ena hälften är studio och sovplats. Jag tänkte sätta upp dessa plattor bakom skrivbordet, reflexerna från sidoväggarna, på bokhyllan bakom och kanske nån platta i taket. Med tanke på att väggarna är helt tomma nu så borde det göra det mycket bättre känner jag. Plattorna är ca 3-4cm.
Kr-illo Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 ok...jasså dom är så sladdriga ?...då är det nog bäst att du nålar upp dem 🙂 ....jag var osäker på dess tyngd, och därav föreslog jag en "list"
D200 Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 Köp såna där vita tavelkrokar i plast med hårda stift som funkar i betong och häng upp dem...?
CHAE Postat 28 januari 2013 Postat 28 januari 2013 (redigerat) Köp såna där vita tavelkrokar i plast med hårda stift som funkar i betong och häng upp dem...? ...eller varför inte montera en (eller flera) plattor i (lagom) stora tavelramar? Det blir ju både snyggt och funktionellt 🙂 Vänligen, CHAE Redigerat 28 januari 2013 av CHAE
KlasVonKlas Postat 28 januari 2013 Trådstartare Postat 28 januari 2013 (redigerat) Väggen bakom hela systemet är nu dämpad. Jag punktade med limpistol, och det fungerar utmärkt! Innan jag satte upp allt provade jag att limma fast en liten skum-bit. Det är inge problem alls att få bort limmet från väggen. Nu får vi se om skumgummit smälter, men jag tror inte det då detta lim används med värme och inte har någon form av kemisk torkning. Edit: Nålar fungerade inte alls, de lossnade från väven. ...eller varför inte montera en (eller flera) plattor i (lagom) stora tavelramar? Det blir ju både snyggt och funktionellt 🙂 Det ska jag tänka på i framtiden! Om tavlorna hänger med snöre så går det ju även att sätta ett par klossar så man får lite distans till väggen 🙂 Redigerat 28 januari 2013 av KlasVonKlas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.