Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om man kan synka en 16-kanalsbandare med Pro tools och en 002:a?

Har förmodligen fått tag i en bandare och det vore riktigt kul/bra om man kunde köra den tillsammans med Pro tools.

Någon som kan ge mig ett utförligt svar?

Annons
Postat

Du kan ju alltid synka med smptekod. Nästan alla sequencers stöjder det. Förr i tiden behövde man en stor dyr synk-box men jag antar att man kan köra via nån ingång på ljudkortet nuförtiden.

Postat
ok tack..! någon som kan berätta mer ingående hur man ska göra?

Var länge sen jag gjorde det....men ska försöka beskriva det.

Du får aktivera SMPTE i Pro Tools. Dvs se till att programmet skickar ut SMPTE-kod. Därefter spelar du in koden på en ledig kanal på bandaren. Förslagsvis på något spår som inte har något känsligt inspelat i närheten. Därefter sätter du Pro Tools som "slav", dvs PT skall synkas med koden från bandaren.

Postat
Var länge sen jag gjorde det....men ska försöka beskriva det.

Du får aktivera SMPTE i Pro Tools. Dvs se till att programmet skickar ut SMPTE-kod. Därefter spelar du in koden på en ledig kanal på bandaren. Förslagsvis på något spår som inte har något känsligt inspelat i närheten. Därefter sätter du Pro Tools som "slav", dvs PT skall synkas med koden från bandaren.

Då får jag testa det när jag får bandaren. Tack! Någon som har erfarenhet av hur bra det fungerar? Ev. problem eller liknande...?

Postat
Då får jag testa det när jag får bandaren. Tack! Någon som har erfarenhet av hur bra det fungerar? Ev. problem eller liknande...?

Jag har bara testat med Logic och då med hjälp av ett stort analogbord och det gick skitbra.

Vet dock inget om det med Pro Tools

Postat (redigerat)
ok tack..! någon som kan berätta mer ingående hur man ska göra?

Mer risk för att idiotförklara mig själv.. de va länge sedan jag synkade en bandare .. 😉

Först lite enkel teori dårå..

Vi har två maskiner som ska synkas, en bandare och en DAW.

Riktig synk bygger kort och gott på två saker, tid och klocka. Hmm e de inte de samma sak kan man tycka.. :rolleyes:

Alltså, vi utgår från att det finns ett dedikerat tidskodsspår på bandaren, helt enkelt SMPTE kod (även kallat för LTC). Den säger kort och gott var på bandet du är. Tryck play på bandaren och Pro Tools hoppar fram till den tidpunkten och startar med sk trigger start. Låt oss säga bandaren svajar eller driver av någon anledning.. Då finns det ingen möjlighet för Pro Tools kan känna av det. Pro Tools får som sagt bara en startkod sedan rullar den efter egen klocka. I vissa system kallas det för att ”resolva”. Innebär kort och gott att man styr/manipulerar samplingsfrekvensen i realtid.

Har man en bra och stabil bandare och man jobbar med kortare material så lär man inte uppleva något större problem.

Ok, om man nu vill ha ett system (med bandare) som är ”rock solid”, hur löser man de då. Kort och gott så måste man kunna styra klockan i DAW systemet. Det kan man gör via portar som word clock, video reference, AES, Spdif. Denna klocka kan komma från olika typer av burkar.

Word och video används om man låser alla maskiner i studion till en och samma klocka (ibland kallat för husklocka), det innbär alltså att alla maskiners samplingfrekvens är låsta tillsammans.

AES, S/PDIF och till viss mån Adat optisk kan också användas för låsning mellan två maskiner. Spelar man in digitalt från en maskin till en annan (utan word involverat då) så agerara en maskin master (den som spelar upp) och en är slav (den som spelar in). Kort och gott dom är digiltallåsta. Om dom inte är det lär du få knäppar i materialet.

Tillbaka till din fråga

Ett 002 system kan bara synkas till MTC, inte LTC (som sitter på din tape). Det innebär att du måste ha en LTC till MTC konverter (audio till midi allstå). Då har du alltså trigger start för Pro Tools.

Om sedan denna synkburk/konverter också kan skapa en (digital) klocka så är du i mål. Att tänka på då är att S/PDIF portarna är upptagna med att klocka upp 002’n med digital klocka och kan inte användas för att spela in på..

Tittar vi på TDM system så finns där dedikerade synkburkar som gör allt detta.. inte så mycke att tänka på där..

Som sagt, det var ett tag sedan jag synkade till bandare och jag vet att vissa maskiner kan generera MTC direkt vilket kan underlätta.

Exempel på synk som jag tror gör jobbet... Men kolla med din ÅF, det finns nog flera vettiga burkar att välja på..

EDIT: Rosendahl gör nog inte hela jobbet, har tittat runt lite och hittar inte så många synkburkar .. Motu gjorde en hel del vettiga burkar.. Tror att MTP AV var en burk som många körde på då det begav sig...

Redigerat av aolsson
  • 3 veckor senare...
Postat
Motu gjorde en hel del vettiga burkar.. Tror att MTP AV var en burk som många körde på då det begav sig...

Den burken är toppen! Synk med bandspelare blir "enkelt" och fungerar mkt bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.