Jump to content
Annons

Laptop för musikinspelning

Recommended Posts

misterx (oregistrerad)
Postat

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter en laptop som klarar musikprogram och inspelning bra.

Jag spelar endast in sång och gitarr men har planer på att utveckla detta till något mer.

Det behöver nödvändigtvis inte vara en laptop men då jag är inneboende (och kommer nog vara det ett tag) så är det skönt att vara lite mer mobil än vad jag hade varit om jag använt en stationär.

Min budget ligger på ca 7000 kr.

Annons
Postat

En macbook pro som är ett par år gammal får du för dem pengarna. Räcker gott och väl till och skulle det börja gå segt så släng i en SSD disk och lite mer ram minne så är du "hemma".

Har själv en Macbook pro 13" (2010) med moddning enligt ovan och jag kör rätt så tunga Protools projekt i den.

Postat

Köpte själv en asus med i7 processor för att köra DAW på. Prioriterade snabb processor och minne framför snabb hårddisk eftersom hårddisk kan bytas lätt. Annars anar jag att det oftast det hårddisken som är flaskhalsen, så är det på min dator, enligt det jag kan se på profileraren så är det hårddisken som får låten att droppa ut, processorn visar låg belastning. Processer som kör i bakgrunden verkar vara den stora boven, t ex sen indexering som Windows 7 gör för att sökfunktion ska funka.

Datorn kostade strax under 6 tkr. Är rätt nöjd med den, har inte kommit mig för att uppgradera hårddisk trots problem med drop ut. En sak med mer billiga datorer är att skärm och tangentbord inte är lika bra som på mer premium datorer. Men efter ett tag har jag vant mig och tänker inte på det. Förutom dator, så köpte jag ett externt ljudkort bara för uppspelning, spelar inte in något hemma. Uppspelningen funkar mycket bättre med de externa ljudkortet än med det interna, med interna hackade uppspelningen så att det inte gick att köra. Ser egentligen ingen logik i varför det externa funkar så mycket bättre, om det egentligen är en inställningsfråga i DAW eller något...

Ljudkortet heter Roland duo och datorn heter asus a55a

Postat

Jag har kollat en del på dessa datorer:

http://www.webhallen...lu_ray-win_7_hp och http://www.webhallen...00-bt-windows_8

Vet inte riktigt om någon av dom "duger" till mitt syfte, skulle vara glad om någon kunde kolla på dom och säga vad ni tycker.

Länka gärna till andra datorer som ni tycker matchar mina syften + lite till.

De ser skitbra ut bägge två. Den senare lite piggare. Det är inte förrän du ska lägga in en massa pluggar som du kommer märka några problem och behöver en väldigt snabb dator med mycket minne. Dock så klarar du dig med en massa pluggar på de datorer som du länkade till.

Tänk också på att du behöver ett ljudkort, men det kanske du redan har? I och för sig så går det att köra med det inbyggda ljudkortet också, men kan ibland bli lite mer meck, och du får inte samma låga latency.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.