Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När man köper ett VST instrument/plugg som är stort och installeras via ett program

brukar allt hamna där det ska och cubase hittar snällt det nya instrumentet/pluggen.

MEN när man drar ner olika hemsnickrade gratis-pluggar så brukar mitt cubase hitta 30% av de jag trycker in i någon mapp.

Jag känner att jag behöver veta några grunder:

1. Varför heter de VST, VST2 och VST3 är det generationer?

2. Hur bör man tänka runt 32-bit samt 64-bits system? Är det därför Steinberg.mappar finns under både (Program) & (Program filer x86)?

3. Av alla mappar, var ska man stoppa den .dll fil som ofta kommer i ett zip-paket när man hämtar hem en gratis-plugg?

(Jag vet att man kan be cubase hitta den mapp man vill men det fungerar inte alltid)

4. Nån gav tipset om nån "Jbridge" men ska det verkligen behöva vara nödvändigt att blanda in en annan part? (känns som krångel)

Jag ber om ursäkt om denna tråden redan finns. Jag har letat en stund men inte hittat :-)

Annons
Postat (redigerat)

i katalogen Cubase X.X/ VSTplug-ins lägger du alla VST / VST2 pluggar och du kan skapa kataloger under den mappen eller lägga dem rakt i.. VST3 måste installeras av sin egen installer då dessa är lite speciella och kan inte flyttas runt hursomhelst ( kan inte den tekniska aspekten kring dem men har heller aldrig haft problem med att en installer gör fel..så)

fr.o.m Cubase 5 när den släpptes som både 32- och 64-bits version var den inbyggda bryggan inget vidare så många köpte Jbridge som då var en stabilare lösning för 32-bitspluggar i en 64-bit's version av Cubase.. kör du 64-bit plugg används inte bryggan... Det är också tekniskt möjligt att VST-pluggar blir föråldrade och av den anledningen inte hittas av Cubase.. det är flera av mina gamla-gamla pluggar som inte fungerar men då kör jag både 64-bitars operativ och 64-bit Cubase.. så det är en del att ta hänsyn till och tänka på.

Vissa pluggar från bl.a KvR som är gjorda med SyntEdit har också varit lite si o så med för Cubase att hitta, men det kanske de löst nu.. om de fortfarande finns kvar?

VST, VST2 och VST3 är olika tekniska differenser i programkoden som innebär fler möjliga funktioner ex. kodstödet för sidechain är bara möjligt i VST3-pluggar

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.