Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Till att börja med vet jag inte alls om detta är rätt avdelning att fråga detta i så om jag postat fel kanske den går att flytta.

Till saken: Idag gick jag och köpte en Supreme CU-1 samt M Audio Fast Track MKII för att jag sänder en del webradio, har kompisar som sjunger, etc. Mitt problem är att mikrofonen bara hörs i en högtalare. Den låter klockrent och klart, men bara i en utav mina två högtalare. Jag har laddat ner senaste drivrutinerna till M-Audio Fast Track MKII, men problemet är fortfarande där.

Grabben i butiken där jag köpte sakerna sa att allt skulle fungera tillsammans och det verkar det ju göra bara att jag får problem med detta. Finns det någon lösning på detta eller är det helt enkelt så att jag köpt en trasig mikrofon? När jag pratar i Skype med den så säger mina kompisar även de att den hörs i deras vänstra högtalare bara.

Tacksam för svar, tack på förhand.

Annons
Postat

Har du ställt om input till mono i ditt DAW?

Vänligen,

CHAE

Postat

Har du ställt om input till mono i ditt DAW?

Vänligen,

CHAE

Jag är helt ny till dessa begrepp. DAW, menar du då som ett program jag spelar in i? Lite vilsen.

Postat

[...] DAW, menar du då som ett program jag spelar in i? [...]

Jäpp

Postat

På tal om att vara vilsen; här hittar du all möjlig info om allt möjligt som rör inspelning 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

Jäpp

Går det att ställa om till mono redan i kontrollpanelen? Till och med när jag använder Windows egna ljudinspelare hörs det endast i vänster högtalare.

Postat

Då spelar du in en stereoljudfil i Ljudinspelaren.

Du har en monomikrofon, då spelar du in i mono. Väntar sig inspelningsprogrammet en stereoinspelning och bara får ljud på en av kanalerna, då blir det stereoljud där det bara hörs från ena högtalaren.

Postat

Då spelar du in en stereoljudfil i Ljudinspelaren.

Du har en monomikrofon, då spelar du in i mono. Väntar sig inspelningsprogrammet en stereoinspelning och bara får ljud på en av kanalerna, då blir det stereoljud där det bara hörs från ena högtalaren.

Så det är i princip ren skit jag har köpt?

Postat

Nej, de flesta mikrofoner är monomikrofoner.

Spela in en monosignal. Då hörs ljudet i bägge högtalarna.

Postat

Nej det tror ja inte typ de flesta mikrifoner är ju i mono om det inte är en speciell stereomic du har?. Hade du en mic innan som funkade bra?

Mikrofonen jag hade innan satt på mitt gamla headset som nu är trasigt. Detta är första "studiomikrofonen" jag köpt. Tanken med den är främst att kunna sända webradio med den. Om det är viktigt så använder jag SAM Broadcaster till det. Inte hittat någonstans på det programmet där man kan ställa om till mono på mikrofonen. @Linus Vad menar du med att spela in en monosignal?

Postat

Kan inte svara exakt för SAM Broadcaster, men du bör kunna välja om ljudet ska tas från mikingången eller från gitarringången.

Inte tolka bägge ingångarna som om det var en stereosignal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.