Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Intressant tråd i ämnet!

http://gearslutz.com/board/showthread.php3...mix+bus%22+test

Jag upplever skillnad i ljudbilden applikationerna emellan, men det i sin tur kanske består av de psykologiska förväntningar på testet jag hade (se länk). Ergonomi torde vara en mycket viktigare faktor än vad de ljudmässigt subtila skillnaderna mellan plattformarna utgör.

Den enda irriterande erfarenhet av musikprogram jag haft var när jag lattjade med FL 1.xx nånting för en herrans massa år sedan. När jag exporterade arbetsfilen till wav lät det sedan alltid hemskt annorlunda utanför själva programmet.

Postat

Hmm...

jag gjorde ett bas sample i reason och exporterade det.

När jag sen använde det i fl och exporterade det så hördes det exakt lika "basigt"

Så det är nog inga probs med extrackt:en men däremot på själva ljuden.

Det är bara reason som har bättre generators/sounds... 😛

Postat
Hmm...

När jag sen använde det i fl och exporterade det så hördes det exakt lika "basigt"

Det är bara reason som har bättre generators/sounds... 😛

och vad har du för monitorer / hörlurar?

Postat

måste säga att jag tycker fl låter betydligt bättre än reason. det är nåt med reasons inbyggda effekter som låter lite väl plastigt eller hur jag ska förklara. reason lider av ungefär samma problem som samplern mpc2000. nu håller jag iofs på med hiphop så observera att jag har förmodligen har lite annorlunda krav än de flesta här inne. jag tycker det är viktigt med värme, krispiga transienter osv. bara en sån sak som att fl stödjer vst effekter tycker jag sätter det ganska långt över reason.

men reason har sina fördelar det med, t.ex. reasons swing låter sjuhelsikes mycket funkigare än fls, speciellt uppenbart blir det i lite lägre tempon. kan även tänka mig att reasons ljudmotor samt inbyggda effekter kan vara till fördel om man håller på med elektronisk musik.

my 0.2 cents

Postat

🙂 Hej !

Först vill jag bara berätta att jag är ingen expert har kört Cubase i atari och Cubase i pc kör mest FL studio i dag eftersom det går fort att arbeta i.

Har pratat med en utbildad data expert med elektronik utbildning om ljud kvalite.

Data består av ettor och nollor det vet vi alla i dag.

Ljudet du exporterar din färdiga mix eller ljud fil när du exporterar läses av och den data den inte uppfattar gissar den som är ettor och nollor.

Det kan vara olika från program till program har hört att det nyaste Cubase låter lite klarare den det gammala Cubase och att FL studio låter lite dovare.

Det är en smak sak men jag kommer inte i håg allt han sa men det jag har märkt att det är att soft syntarna som kan kan låta riktigt dåligt och då menar jag speciellt basen det blir lite muddrigt ljud av det kör man med riktiga syntar blir det klarare.

Mitt tips är att skaffa en riktig synt och kör lite små ljud av soft syntar så får du en bättre ljud bild sedan är det upp till dig att lära dig mixa rätt. 😄

• 3 veckor senare...
Postat
Hmm...

Det är bara reason som har bättre generators/sounds...  😛

och vad har du för monitorer / hörlurar?

Jag använder några grymt bra diamond (audio technology) Stereo högtalare. + Ett hyffsat bra par hörlyrara med märket Pro-luxe.

😉

Postat
😉 Hej !

Först vill jag bara berätta att jag är ingen expert har kört Cubase i atari och Cubase i pc kör mest FL studio i dag eftersom det går fort att arbeta i.

Har pratat med en utbildad data expert med elektronik utbildning om ljud kvalite.

Data består av ettor och nollor det vet vi alla i dag.

Ljudet du exporterar din färdiga mix eller ljud fil när du exporterar läses av och den data den inte uppfattar gissar den som är ettor och nollor.

Det kan vara olika från program till program har hört att det nyaste Cubase låter lite klarare den det gammala Cubase och att FL studio låter lite dovare.

Vilket jävla mumbojumbo!

Gör två identiska låtar i två olika versioner av Cubase, exportera, normalisera och fasvänd den ena så ska du se att det blir tyst som i graven.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.