Jump to content
Annons

Få bort läck ur sång vid liveinspelning i logic.

Recommended Posts

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)
Postat

Sitter och mixar lite på en livinspelning jag gjort med varje kanal separat.

Har en hel del läck från trummor och även gitarr i sångspåret, har ni några tips på hur man kan åtgärda det förutom att klippa och försöka ta bort med eq även om det säkert är det bästa...

Live använder jag gate så gott det går men i logic hittar jag ingen, så tänkte jag att det finns andra möjligheter i ren nyfikenhet.

Annons
Postat

Ja just det, kanske är som en vanlig gate... Borde man ju så klart testat 🙂 Leker lite med expander just nu.

Postat

Kopiera sångspåret. På den nya kanalen, använd snabbklippning, enveloper, sjukt snäv EQ med mycket lowpass (och hipass) och volymåkningar för att skapa ett spår som antagligen låter för jävligt, men ändå har minimalt med läck.

Mute:a den kanalen så att den inte låter ut (eller bara välj bort utljud) och flytta bak det spåret några millisekunder (du får använda örat i slutändan för att veta hur långt). Nu återvänder du till originalspåret. Lägg på Logics egen noise gate, och välj att sidechaina den med det kopierade spåret. Fippla med release och treshold tills det låter bra. Tadaa, nu har du en gate som bara reagerar på det kopierade spåret. Såhär har jag gjort på flera liveinspelningar och det går rätt snabbt eftersom det kopierade spåret in behöver låta snyggt, bara fylla en funktion.

Postat

Nice! Detta måste provas inatt när jag gigat färdigt 🙂 Ett par folköl lite mör choklad och detta så är 80 mils resa snart över 🙂 Man kan ju sova men det är inte lika roligt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.