Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på med organisk musik men pumpigt. Typ variant av steppas-reggae. När man har låg synthbas av typen logics basementbass så käkar den upp hela ljud/stereo-bilden när man har den i stereo. Så jag har börjat köra basen i mono istället, men då tappar den krisp och definition.

Hur brukar ni göra? Det är ju inget problem om man gör house eller liknande att basen äger hela ljudbilden men i organisk musik så är det mkt mid och diskant information som måste fram och det ska ändå kännas luftigt. Har ni några trick i rockärmen? Brukar ni köra synthbas i stereo bara?

En grej som jag funderat på är om man kan ta två instanser av samma bas och köra låga registret (typ 20-100hz) i mono och och högpassa allt över det på den andra basen och köra den i stereo. Hur skulle det funka? Kan det bli några konstiga artefakter av det?

Annons
Postat

Jag kör ALLTID kick och bas helt i mono. Jag håller dock med dig om att en del av krispigheten och går förlorad...

Din idé om att dela upp basen är inte alls dum. Jag skulle nog satsa på att köra åtminstone 20-200 hz i mono.

Postat (redigerat)

Jasså kicken oxå. Intressant. Basen är rätt tvärt cuttad över 300hz för att få plats med alla andra instrument så kan det inte bli lite snävt att bara ha 100z spann med toppbasen? Det där med mono eller stereo är något man tänker sent på efter eq, verb, pan och andra redigeringar. Vad tror du kan det bli konstigt eller fasfel eller några andra oönskade resultat av att ha samma källa i mono och stereo?

Redigerat av klasho

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.