Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

blir lite trött pÄ apple ibland.. nu nÀr det istÀllet finns usb3 och thunderbolt (som knappt excisterar Ànnu mer Àn UA) sÄ undrar jag helt enkelt hur

man som apple-tillverkare tÀnker nÀr man slopar firewire iden? jag fattar sÄklart att thunderbolt ska vara superbra men nu har jag inget ua kort och min

gamla imac orkar inte med alla pluggar och jobb sÄ jag mÄste uppgradera mig.

sĂ„ nu undrar ajg hur ni andra har löst den situationen? finns det nĂ„got dumt apple-tillbehör som gör om firewire till usb eller thunderbolt? 😠

sen ska vi inte ens prata om iphone5s nya kontakt.... 😠 old new för vissa... luftar mig lite men Ă€r i seriös fundering pĂ„ hur jag ska lösa mitt datorproblem!!!

minimacen har sÄklart firewire men det Àr inte den jag vill ha

Annons
Postat

Grattis & vÀlkommen till the world of teknik!

Thunderbolt Àr en förlÀngning av tekniken PCI Express. Det som dom flesta stationÀra datorer har idag. Fast hÀr med en kabel ist för ett stort kort.

Thunderbolt har adaptrar till allting, kanske inte diskett kanske men... 😉http://www.belkin.com/us/thunderbolt

Sen finns det naturligtvis enklare adaptrar sÄ som denna: http://store.apple.com/se/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt-till-firewire-adapter

Dessutom sÄ Àr USB 3.0 pÄ en mac bakÄtkompatibel med 2.0

SÄ, ta det lugnt! Det löser sig med dina gamla enheter!

Och apples nya kontakt till iPhone 5 var fan pÄ tiden!

• Gilla 1
Postat

Behovet av Firewire har sjunkit mer och mer eftersom USB 1.1 blev passé och datorer/datortillbehör började anvÀnda USB 2.0. Och nu med USB 3.0 och Thunderbolt i nya datorer handlar Firewire-behovet om att antingen anvÀnda en Àldre dator eller utrustning som Àr anpassad för Àldre datorer.

Det Àr nu 5 Är sedan Apple plockade bort Firewire frÄn konsumentdatorn MacBook och Steve Jobs gav ett kort svar om Firewires framtid.

sjobs.png

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Àr en myt att behovet inte finns lÀngre det hela handlar givetvis om att sÀlja ny teknik sÄ vi byter grejor i en Àndlös loop.

Kan ju tillÀgga att det inte gÄr att streama video live över usb inte ens usb 3 men det gÄr med FW. Man undrar hur herr Jobs fick ihop det dÀr svaret.

Redigerat av BurninSven
Postat

TÀnker du pÄ DV/HDV över Firewire?

Visst kan USB-produkter anvÀndas för videoöverföring, var och varannan webbkamera idag kör datasignal med HD 720p till datorn. Visserligen har webbkameran lÄg fps. LikasÄ kan mÄnga digitala systemkameror skicka live video till datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.