Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

blir lite trött på apple ibland.. nu när det istället finns usb3 och thunderbolt (som knappt excisterar ännu mer än UA) så undrar jag helt enkelt hur

man som apple-tillverkare tänker när man slopar firewire iden? jag fattar såklart att thunderbolt ska vara superbra men nu har jag inget ua kort och min

gamla imac orkar inte med alla pluggar och jobb så jag måste uppgradera mig.

så nu undrar ajg hur ni andra har löst den situationen? finns det något dumt apple-tillbehör som gör om firewire till usb eller thunderbolt? 😠

sen ska vi inte ens prata om iphone5s nya kontakt.... 😠 old new för vissa... luftar mig lite men är i seriös fundering på hur jag ska lösa mitt datorproblem!!!

minimacen har såklart firewire men det är inte den jag vill ha

Annons
Postat

Grattis & välkommen till the world of teknik!

Thunderbolt är en förlängning av tekniken PCI Express. Det som dom flesta stationära datorer har idag. Fast här med en kabel ist för ett stort kort.

Thunderbolt har adaptrar till allting, kanske inte diskett kanske men... 😉http://www.belkin.com/us/thunderbolt

Sen finns det naturligtvis enklare adaptrar så som denna: http://store.apple.com/se/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt-till-firewire-adapter

Dessutom så är USB 3.0 på en mac bakåtkompatibel med 2.0

Så, ta det lugnt! Det löser sig med dina gamla enheter!

Och apples nya kontakt till iPhone 5 var fan på tiden!

• Gilla 1
Postat

Behovet av Firewire har sjunkit mer och mer eftersom USB 1.1 blev passé och datorer/datortillbehör började använda USB 2.0. Och nu med USB 3.0 och Thunderbolt i nya datorer handlar Firewire-behovet om att antingen använda en äldre dator eller utrustning som är anpassad för äldre datorer.

Det är nu 5 år sedan Apple plockade bort Firewire från konsumentdatorn MacBook och Steve Jobs gav ett kort svar om Firewires framtid.

sjobs.png

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är en myt att behovet inte finns längre det hela handlar givetvis om att sälja ny teknik så vi byter grejor i en ändlös loop.

Kan ju tillägga att det inte går att streama video live över usb inte ens usb 3 men det går med FW. Man undrar hur herr Jobs fick ihop det där svaret.

Redigerat av BurninSven
Postat

Tänker du på DV/HDV över Firewire?

Visst kan USB-produkter användas för videoöverföring, var och varannan webbkamera idag kör datasignal med HD 720p till datorn. Visserligen har webbkameran låg fps. Likaså kan många digitala systemkameror skicka live video till datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.