Jump to content
Annons

Vart ska jag akustikbehandla och med vad? (rumsritning finns)

Recommended Posts

Nevermind (oregistrerad)
Postat

Ja, jag är helt borttappad vad det gällerstudiobygge. Ännu mindre akustikbehandling.

Jag är en hobby-producent, men vill satsa på just denna hobby så jag vill akustikbehandla rummet där jag har min lilla hemmastudio.

Det med svart ram och brun fyllning är mitt skrivbord och de svarta fyrkanterna med gula detaljer är mina högtalare. Uppställda på stativ.

Blå ram är sängen, grön ram är byrån, mörkröd ram är soffan, röd ram är soffbord, gul ram är en golvlampa, lila ram är ett litet lågt bord.

http://speedy.sh/PQTDn/Lagenhet-Moblerad.jpg

Objekten på bilden är nästan skalenliga.

Det jag undrar är vart i rummet jag ska sätta akustikplattor och även vad för sorts akustikplattor jag ska sätta på dessa ställen.

Jag har ingen form av behandling, inte ens pads som monitorerna står på.

Det är KRK RP2 ROKIT 8" monitorer.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig!

Mvh Simon

Annons
Postat (redigerat)

Nu hävdar jag ingalunda att jag är någon fena på akustikbehandling (dock läser jag just nu akustik och psychoacoustics), så "wellness" eller annan forumit kommer nog att svara ypperligt om ett tag. Dock undras:

- Vilka mått har du på rummet. Såg inte dessa angivna någonstans, och det kan ju vara av vikt för vilka frekvenser som förstärks och släcks ut.

- Om det är ett "litet" rum kan 8-tummare vara lite självskjutande i foten (men inte alltid).

Jag sitter själv i ett rum på drygt 15m2, med ett par 8". Enbart dämpat undertill och med upphöjda stativ, men ingen vidare akustikbehandling vilket jag givetvis borde ha. Basfällor är nog det som skulle göra mest. Om du kan hålla monitorerna från väggar, och i synnerhet hörn, vore det bra då basfekvenser lätt byggs upp där annars. Så basfällor i varje hörn från golv till tak hade säkert gjort sitt till. Sedan absorbenter lite varstans kantänka. Längsmed väggen ovanför soffan?

Redigerat av JohnRick
Postat

- Vilka mått har du på rummet. Såg inte dessa angivna någonstans, och det kan ju vara av vikt för vilka frekvenser som förstärks och släcks ut.

+1

Mätningar avslöjar ju en del också men det kanske du inte har möjlighet till.

Om jag inte visste något skulle jag börja med tjocka absorbenter bakom högtalarna eller hörnen framme. 10cm med luftspalt eller tjockare och högtalarna så nära dom det går utan att hindra ventilation. Inga tunna varianter där alltså. Sen försöka placera så symmetriskt man bara kan i främre delen av rummet iallafall.

En början.

Nevermind (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för era svar!

Jag ska ta och mäta rummet under dagen eller morgondagen. Måste fixa någon typ av måttband eller tumstock.

JonRick: När du talar om basabsorbenter i hörnen. Menar du då de två hörnen i rummet, eller även de två hörnen i den öppna sovalkoven?

Jag kollade på dessa; http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm

Dom är 60 cm höga, och taket är lägre än 240 cm. Kan jag då sätta tre stycken i hörnet och inte täcka riktigt hela, eller ska jag kapa dessa?

cborg: Vad för slags absorbenter bör jag ha bakom högtalarna?

När du säger placera symmetriskt, menar du då att placera min arbetsstation så symmetriskt som möjligt i rummet, alltså i mitten av väggen i rummet?

Jag hade tänkt göra detta du säger, även dämpa undertill högtalarna. Dessutom, då hörnet till höger är en halvmeter från högtalaren hade jag tänkt dämpa väl där med. Frågan är bara med vad, hur mycket osv?

Det jag kan säga är att det är ett jävla studsande i sovalkoven. Står jag i rummet och pratar och min flickvän ligger i sängen så blir det jobbigt då ljudet studsar, väldigt hörbara höga frekvenser också.

Jag kanske ska tillägga att det är en öppen dörr till vänster om "arbetsstationen".

Tack så otroligt mycket för era svar, väldigt snällt av er!

Postat

cborg: Vad för slags absorbenter bör jag ha bakom högtalarna?

När du säger placera symmetriskt, menar du då att placera min arbetsstation så symmetriskt som möjligt i rummet, alltså i mitten av väggen i rummet?

Jag hade tänkt göra detta du säger, även dämpa undertill högtalarna. Dessutom, då hörnet till höger är en halvmeter från högtalaren hade jag tänkt dämpa väl där med. Frågan är bara med vad, hur mycket osv?

Som JohnRick nämner basabsorbenter i hörn är bra. Till främre hörnet absolut. Eller snedda en tjock bredbandsabsorbent över hörnet.

Vanliga bredbandsabsorbenter åtminstone 10cm tjocka+luftspalt om du inte hittar annat. Gärna 15-20 cm om det går. Detta bakom högtalarna. För låg/mellanfrekvenser som gärna böjer sig runt högtalaren och studsar tillbaka från främre väggen.

Du kommer inte åt allt (lågbas) men en hel del.

I den tjockleken tillverkar jag själv så jag har inga tips på köpeabsorbenter där. Kanske någon annan har. Däremot finns det en del trådar med lite olika förslag på hur du tillverkar.

Symmetri är att föredra, dvs höger-vänster, men man får ju alltid kompromissa när man inte har ett dedikerat rum.

Det jag kan säga är att det är ett jävla studsande i sovalkoven. Står jag i rummet och pratar och min flickvän ligger i sängen så blir det jobbigt då ljudet studsar, väldigt hörbara höga frekvenser också.

Det låter som fladdereko (flutter echo).

För just det räcker att placera 5-10 cm absorbenter på rätt ytor. Men kan du sätta tjockare på dessa ytor skulle jag göra det eftersom det är i lägre frekvenser man oftast behöver absorption.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.