Jump to content
Annons

Recommended Posts

Philemon (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Första inlägget på forumet. Har surfat in och läst genom åren så jag tänkte att det var dags för en premiär-postning. En hel del termer vet jag bara det engelska namnet på, så jag ber om ursäkt för hoppandet mellan svenska och engelska i inlägget. Det ser skitlarvigt ut, men det må så vara.

Som titeln antyder så gäller alltså detta ljudisolering av tracking-rum/sångbås. Planerar att slita bort det som utgör förråd och garderob i min bostadsrätt och använda denna yta för att bygga ett rum i ett rum. Jag bifogar bild på planlösning över hallen och tilltänkt utrymme för sångbås:

https://dl.dropbox.c...ll_översikt.jpg

Angränsade vägg till granne är betong, tak är betong, golv är betong slutgiltigen gips-regel-gips vägg mitt sovrum till.

Mina behov kommer vara att kunna sjunga obehindrat samt tagningar av acke-gura. Om jag uppfattat det rätt så är dessa ljud ”airborn sounds”, till skillnad från en kick som skulle vara ”impact”.

Så innan jag börjar skissa på en double frame wall så borde jag ju fråga mig om det ens är nödvändigt. Det är som sagt möjligheten att kunna sjunga och spela gitarr mitt på natten utan att störa grannarna som jag eftersträvar. Är det massa-massa- och återigen massa som är nyckeln till framgång då eller borde jag köra safe och bygga dubbla väggar?

Har inte varit hos grannarna med db-mätare men har dock en rätt bra bild av vad som kan tänkas höras respektive inte baserat på vad jag själv hör från grannarna. Betongen verkar vara rätt bra på att tysta air-born ljud till skillnad från impact. Och jag ska som sagt inte stampa i takt så mycket.

Apropå stampa, gör flytande golv något vettigt när det kommer till ljud såsom sång och gitarr? Jag tänker mig att det mer är för att ta bort vibrationer från kollisionsljud. Hur är det med den saken?

Så för att summera den stora frågan igen, vilken lösning borde ge mest framgång?

Sedan så undrar jag hur nära ursprungsväggen jag kan vara? Jag bygger gärna rummet så nära väggen det går men om varje cm från väggen spelar roll så är ju det såklart bra att veta. Hur ser man på triple-leaf då det kommer till gips-regel-gips bredvid betong vägg?

Green Glue, någon som provat? Av alla tester man läser så framstår det ju som ljudisoleringens motsvarighet till dunderhonung.

Det blev flera frågor här, och flera är säkert besvarade innan, men nätet är stort och hjärnan blir lätt överkokt.

Mvh

Peter

Annons
Postat

detta är ju inte riktigt mitt område.. Men välkommen in i värmen! 🙂

Postat

Jag tycker du har lagt upp projektet bra i och med dina frågeställningar (bra sådana). Det är så här jag tycker att man ska göra, dvs. först ta reda på hur mycket ljudisolering man kommer att behöva för sin verksamhet och inte "over do it" eftersom varje dB i ökad ljudisolering är en merkostnad och tar utrymme i anspråk.

De saker som vi måste ta hänsyn här är:

Direkt ljudtransmisson (luftburet ljud), Flanktransmission (rörinstallationer, knutpunkter mellan byggelement osv), Överhörning (dörrar/fönster, ventilation mm), Läckage såsom otätheter osv.

Om vi kikar på ditt exempel så har du ett rum (antar att det är ett bostadshus) där väggar, golv och tak består av betong. En vanlig tjocklek i skiljeväggar brukar här vara 200 mm. Som du säkert känner till så är massan och styvheten i en skiljekonstruktion avgörande för hur pass bra den ljudisolerar och vid varje fördubbling av massan ökas ljudisoleringen (Rw) med 6 dB. Om vi ponerar att din betongvägg är 200 mm tjock så får vi fram att väggens Rw är 59 dB. Det är dock ett teoretiskt och laboratorietestat värde och i praktiken sjunker detta värde i och med sk. flanktransmission (ljudet fortplantar sig i knutpunkter osv). Därför blir aldrig ljudisoleringen vid en ökning av tex. betongtjockleken så stor som tjockleksökningen teoretiskt skulle bli utan avgörs hur konstruktionselementen är sammansatta.

Jag kan tänka mig att ljudisoleringen i ditt rum motsvarar, låt oss säga Rw 55 dB (vanligt i bostadshus), vilken innebär i praktiken att du kan höra dova dunsar från fotstamp och att skrik kan förnimmas, dock väldigt svagt. Du ligger alltså ganska nära ditt önskemål vad gäller ljudisolering för tex. sång. Med lagen om fördubbling av massan=6 dB ökning Rw kan vi jämföra med en professionell ljudstudio som oftast har Rw 75 dB, vilket innebär en 100 ggr bättre ljudisolering jämfört med ditt nuvarande rum om Rw 55 dB. Här gäller det alltså att hitta rätt reduktionstal i konstruktionen som tillåter dig att både spela gitarr och sjunga utan att störa eller bli störd av din omgivning.

Det handlar alltså om att du behöver förstärka ljudreduktionen tillräckligt mycket, antingen i hela rummet, eller bara i ett begränsat utrymme som du tänkt genom att bygga skiljekonstruktioner med en luftspalt och absorberande material.

Du undrar om flytande golv eller inte. Precis som du är inne på är ett flytande golv ett effektivt sätt att reducera stomljud på MEN även ett effektivt sätt att minimiera flankljud. En grundregel är att en konstruktion som delar samma bjälklag aldrig kan erhålla ett bättre Rw än 65 dB och ofta har 10-15 db sämre isolering i basen jämfört med en helt frikopplad konstruktion. Ofta upplever vi varje ökning i dB av basen som en upplevd fördubbling av densamma rent subjektivt till skillnad mot högre register där det krävs mycket större ökning för att uppleva en fördubbling.

Konstruktionen kan du bygga så att du flyter ett limmat dubbelspångolv på antingen Marksiva eller Stepisol. Ovanpå detta reglar du upp väggar och taket låter du få vila på väggarna. Mot de två befintliga väggarna byger du enkelvägg + isolering samt andra två dubbelvägg. Jag kan hjälpa dig att dimensionera detta med luftspalt, antal gips osv om du vill. Tänk dock på att ett mindre rum obenhörligen kommer att låta sämre än ett större.

Philemon (oregistrerad)
Postat

Hej! Stort tack för svar!

Har läst igenom och begrundat. Jag ska begrunda lite mer och sedan återkomma med några exempel i skissform. Då är det fritt fram att skjuta ner vardera exempel, gärna med en förklaring på hur jag tänkt fel 🙂. Cad-program nästa!

Tack igen för svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.