Jump to content
Annons

Proffsreverb från 80- och 90-talen i pluggform


Die Hard (oregistrerad)

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Native Instruments släpper två reverb som är emuleringar av två klassiska Lexiconreverb. Kan vara ett bra alternativ till de som inte har råd med Lexicons egna digitala. Demo och priser finns här:http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/effects/reverb-classics/

Redigerat av Linus
Slog ihop ämnen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant. Lexicon 224 och 480 närmare bestämt. Relab gjorde en 480 klon, men den låter aningen plastigt och burkigt tycker jag.

Gillar inte NIs samplingar, syntar och ljud överlag. Låter platta och tråkiga tycker jag. Är inget fan av Lexicons reverb heller faktiskt. Men ska bli kul att se vad Softube gjort av det här, för det verkar inte vara direkta 224/480 kloner.

Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas de är på samma/bättre nivå som lexicon pluggarna som är kalas men kostar skjortan & vägrar komma i 64bitars (senast jag kollade iaf)

då kanske dessa är bättre att satsa på om man som jag planerar att ta steget över till 64bitar snart

verkar vara softube som ligger bakom hantverket på dessa åxo va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

hoppas de är på samma/bättre nivå som lexicon pluggarna som är kalas men kostar skjortan & vägrar komma i 64bitars (senast jag kollade iaf)

då kanske dessa är bättre att satsa på om man som jag planerar att ta steget över till 64bitar snart

verkar vara softube som ligger bakom hantverket på dessa åxo va?

Har LXP och de är i 64 så de är uppdaterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Softube har ju gjort Tsar som jag minns hade ett grundpreset, ett litet rum som lät gudomligt på virveltrummor.. har själv UA's Lexicon 224 så det ska bli kul att se om de gör någon egen twist på den eller emulerar rakt av.. Vet inte om jag tycker UA's var sådär "jätteupphetsande" men den kanske skiner med rätt material in i den.. vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Softube har ju gjort Tsar som jag minns hade ett grundpreset, ett litet rum som lät gudomligt på virveltrummor.. har själv UA's Lexicon 224 så det ska bli kul att se om de gör någon egen twist på den eller emulerar rakt av.. Vet inte om jag tycker UA's var sådär "jätteupphetsande" men den kanske skiner med rätt material in i den.. vad vet jag.

224 är från hedenhös, fantastisk på sin tid men det är 480 som har det extra.

Jag trillade av stolen när jag hörde 480 första gången, en upplevelse i klass med första kontakten med en sampler (Emulator 1).

Jaja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade demona lite. Inte säker på begränsningen, men dom slutar fungera efter ett tag. Har svårt att tro att det är lokalt fel hos mig.

Lite annorlunda reverb, låter en del Lexicon. Syntetiska reverb, låter gipsskiv-väggar med plastmatta, körd genom rör-värme. Inget för den som söker realistiska rum. Speciellt känner man igen Lexicons förmåga att 'inte låta bra som reverb', men i kombination med originalet skapa en påfallande 3D känsla och djup, med lite dyr briljans på topp.

Men dom här är mer luddiga och varma, väldigt mycket karaktär. Speciellt RC24an är riktigt mörk och mustig, mycket färg och karaktär. Lexicon 224 minns jag låter betydligt mer skarp, metallisk och eko-ig. Eko-igheten finns dock i 24an.

Dom är uppdelade på att RC24 är för mindre ytor (room, small hall och large hall) medan 48an bara har en stor hall algoritm.

Helt klart inga direkta kloner av 224 och 480. Det är inga top-of-the line reverb när det gäller programmer-barhet och flexibilitet m.m. Dom är mer lik Tsar på det sättet: ett färre antal parametrar som är sinnrikt ordnade för de mest kärnfulla kontrollen. Men liksom i Lexicons reverb så påverkar alla parametrar varandra. Man kan inte bara höja en parameter och tro att de övriga förblir oförändrade. Vill man öka reverbsvansen måste man krana flera parametrar i avpassning mot varandra.

24an känns tuffare att programmera än 48an, mycket på grund av sin färg. Liksom med lexicon så är det en fin konst att få till ett bra reverb, kräver noggranna avvägningar med tonkontrollerna. Men dom låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...