Jump to content
Annons

Vengha,....eller ytterligare ett hack i tidslinjen...


Recommended Posts

Annons

Jodå, här kommer den! Har precis kollat färdigt. 😉

Guld, Mojje. Fantastiskt ballt och informativt.

Tycker själv att det är ett h-e att klippa i trummor, men mest för att det blir lite si och så med överhäng och ev. rumsmickar......

Skitbra gjort. Keep 'em coming! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore gött med lite konstruktiv kritik på själva framförandet oxå!

To be real!!

Detta går förklara snabbare än på 20 minuter right!!!

Man borde kanske ha manus?

Tyckte personligen att Jamolirs videos var superbra.

Kort, koncist och effektivt!

...får fundera lite på detta!!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Nay, du ska inte börja med manus och annat jox! Du har ju en superbegåvning i att trollbinda lyssnaren på ett naturligt och ledigt sätt. Fortsätt med det! 🙂

Två personer kan inte ha fel!!!

Jag litar på erat ord i detta.

Mer crunch i det så att säga.

Thanx!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå

en fundering jag fick under tiden var att du ville fokusera på att behålla trummisens groove men klipper å flyttar honom tills han följer guran - istället för tvärtom

reflektion?

Bra att du tar upp det Demonen!

Tänkte lite i samma banor!

- Blir inte detta inkonsekvent!?!?!

Typ.......!

Men jag ser det så här.

Det ställe där jag gick in och justerade trummorna att följa gitarren så spelas det i 16-delar.

Låtens groove bygger på 8-delar i och med trumslagarens grundkomp och ghostslag.

I fillet så är det faktiskt gitarrerna som tar över groovet vilket gjorde att jag valde att följa dom.

Jag påpekar oxå att fillet i sig självt är tänkt att stå ut ordentligt i mixen så därför drar jag det ytterligare med att lägga mig slaviskt efter taktslagen.

Det underlättar för lyssnaren när det blir så mycket information som 16-delar utgör.

Jag tror dessutom att detta är en av orsakerna till varför många snabbare metalband faktiskt klipper sina trummor och lägger dom quantiserat.

Det blir oerhört rörigt annars och en bestående inspelning går man ju tillbaka till om och om igen.

Live så maskeras en massa av dessa inte fullt så tighta akter av brötigt ljud och dåliga lokaler.

Hoppas jag fick förklarat orsaken till varför jag gjorde som jag gjorde!

Piiiz Demonen och tack för inputen!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se Chuncho! 🙂 alltid lika spännande att få följa med in i andras "hem", och värld och se vad och hur man gör och tänker, och hur det blir sen. Fet tumme upp!

Ja det är en svår balansgång det där, vad man ska använda som referens. Ibland är det linjalen längst upp, ibland blir det fel om man följer den. Ibland går man på känslan i grovvet just vid en specifik tidpunkt, och ibland blir det fel med.

Gäller verkligen att inte bli för närsynt, så att man fixar var liten fluktuering för sig själv liksom. För gör man det, och sen spelar upp helhetsbilden så låter det ryggradslöst, alla smågrejor stämmer men det finns ingen trygg linje i låten. Det misstaget gjorde man själv fnörton gånger innan man vaknade till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se Chuncho! 🙂 alltid lika spännande att få följa med in i andras "hem", och värld och se vad och hur man gör och tänker, och hur det blir sen. Fet tumme upp!

Ja det är en svår balansgång det där, vad man ska använda som referens. Ibland är det linjalen längst upp, ibland blir det fel om man följer den. Ibland går man på känslan i grovvet just vid en specifik tidpunkt, och ibland blir det fel med.

Gäller verkligen att inte bli för närsynt, så att man fixar var liten fluktuering för sig själv liksom. För gör man det, och sen spelar upp helhetsbilden så låter det ryggradslöst, alla smågrejor stämmer men det finns ingen trygg linje i låten. Det misstaget gjorde man själv fnörton gånger innan man vaknade till 😛

Riktigt sant det där!

Just med vad man ska följa.

I många fall så är det självklart men det som avgör mest är om man får fram feelingen på låten.

Då spelar det ingen roll om det är bas, gura eller trummor.

Nån i sessionen har hänget, bara att följa den!!!

Thanx för inputen!!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Dock så är ju trist att det förutsätts att man ska editera sån här typ av musik. Att genren kräver det så att säga. Frågan är för vems skull man gör detta, personligen så tycker jag att regler är till för att brytas och jag har personligen rätt svårt för hela metalprylen som oftast består i att saker skall framstå som oändligt tuff och cool när det oftast är tvärtom. Dock all heder för allt ditt slit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Dock så är ju trist att det förutsätts att man ska editera sån här typ av musik. Att genren kräver det så att säga. Frågan är för vems skull man gör detta, personligen så tycker jag att regler är till för att brytas och jag har personligen rätt svårt för hela metalprylen som oftast består i att saker skall framstå som oändligt tuff och cool när det oftast är tvärtom. Dock all heder för allt ditt slit!

Naaaaa...

Ska vete fasen!

Det är ett arbetsätt som sparar dyr tid i studion!

En av de stora skillnaderna på dagens plattor och var de springer ifrån är ju just tid!

Jag tycker att Metallicas Black album är ett sådant perfekt exempel på detta.

En platta som är inspelad enligt den gamla principen där varje tagning av alla instrument verkligen spelades tills dom satt lika slaviskt som den klocka vi kvantiserar efter idag.

Frågar man vilken musiker som helst så tror jag att de flesta i den här genren skulle vilja spendera nog tid för att kunna spela det helt felfritt.

Det går inte av ekonomiska skäl!

Tillika så ska man akta sig för att underskatta genren metal som i mångt och mycket är tekniskt svårt at spela även om jag finner de enklare ljudande grejerna som det svåraste att framföra.

Sprunget ur blues och senare punk så får jag nog påstå att det enda häftiga med metal, är att utövarna allt som oftast är respektfulla mot ursprunget.

...sen finns det ju avarter som knappast sysslar med musik än mer än religös åskådning.

Fast då vete fan om man inte har missförstått vad musik är från allra första början!

Nog om detta och jag respekterar ditt inlägg för vad det är sagt.

Svårt att förändra världens utveckling.

Lägg gärna upp lite länkar på alster som inte jobbar på detta sättet.

Det är viktigt och bra för trådens kärna.

Piiiz Buller!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredag!!!

Efter en ganska magstark inledning på fredagen så fortsätter jag i stället på trevligare banor!!

Jag gjorde en fortsättning på trumediteringsvideon.

Nu vidare till att generera trigginformation med hjälp av Cubase hitpoints!

Hoppas den kan bli lite kul att betrakta!

Enjoy!!

/Mojje

Redigerat av Mojje Cruncher Andersson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vilka sköna videos. Mojje, ändra inget i ditt stuk. Man sitter som klistrad när man kollar på dom. För man vet inte vad som kommer att komma för skön utläggning.

Sedan detta otroliga sköna tugg. Helt underbart. Skaffa du ett manus då slutar jag att kolla.

Sedan när det gäller infon är det lika bra. Har lärt mig en hel del och skall testa i helgen.

Man skall sticka ut om man skall göras sig hörd. Det lyckats du med.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka sköna videos. Mojje, ändra inget i ditt stuk. Man sitter som klistrad när man kollar på dom. För man vet inte vad som kommer att komma för skön utläggning.

Sedan detta otroliga sköna tugg. Helt underbart. Skaffa du ett manus då slutar jag att kolla.

Sedan när det gäller infon är det lika bra. Har lärt mig en hel del och skall testa i helgen.

Man skall sticka ut om man skall göras sig hörd. Det lyckats du med.

//Pelle

Åhhh damn!!

Det var granna ord!

Bockar och bugar Pelle!

Hoppas det ger nåt!?

Lite därför jag efterfrågar det fundemtala.

I mångt och mycket kanske roligare att titta på men ur pedagogisk synpunkt så kan det nog klassas som katastrof!

Mohahahaha!

Ye ye!

Nåt går nog få ut av det!

Stort tack för inputen.

...tillbaka till slipeditingen!

Fyra låtar kvar!

Piiiiz Pelle!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just pedagogiskt. När en lärare maler blir man trött och orkar inte lyssna eller bry sig. Men du har lyckats komma förbi den där lärar attityden. Det blir mycket mer personligt och därmed intressantare.

Keep it up.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjutusan vilket trumspel i introt! Herrej*vlar!!!

Skitbra mojje! Även fast jag inte jobbar i cubase så är det intressant! Vissa av knepen går att direkt översätta till beat detective i Pro Tools!

Keep it up man! 🙂

Ja visst fasen går det göra samma sak i Protools?

Det är ju faktiskt så att group editing har funnits bra länge i Protools och först vid 5.0 i Cubase tror jag!?

Så länge man är vaksam över cymbalernas utklingning så är det som en bit av kaka!!

Kul att det gillas!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst fasen går det göra samma sak i Protools?

Det är ju faktiskt så att group editing har funnits bra länge i Protools och först vid 5.0 i Cubase tror jag!?

Så länge man är vaksam över cymbalernas utklingning så är det som en bit av kaka!!

Kul att det gillas!

Piiiz!

/Mojje

Group editing har funnits sen jag började med det i 8:an. Säkert lite innan dess också.

Det som cubase har som jag skulle vilja ha i Pro Tools är "Hitpoints to MIDI" funktionen. I beat detective kan man exportera ut "Groove templates" att applicera på ett midispår så man kan sno trummisens anslag. Men det finns inget enkelt sätt att få ut midi information. Där får man gå in för hand och "tabba" till transienterna. När man kommer till metal med många slag blir det ganska många koppar kaffe innan man är klar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Group editing har funnits sen jag började med det i 8:an. Säkert lite innan dess också.

Det som cubase har som jag skulle vilja ha i Pro Tools är "Hitpoints to MIDI" funktionen. I beat detective kan man exportera ut "Groove templates" att applicera på ett midispår så man kan sno trummisens anslag. Men det finns inget enkelt sätt att få ut midi information. Där får man gå in för hand och "tabba" till transienterna. När man kommer till metal med många slag blir det ganska många koppar kaffe innan man är klar! 🙂

Ahhh!

Men finns inte den funktionen i elastic audio!?!?

Där jobbar man ju oxå med hitpoints????

Mest nyfiken!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett litet smakprov på vad som händer mer brutal mängd bandkompressionsemulering!!!

Så här låter trummorna nu med ett extra lager från Superior.

Blir några fler längre fram men det är fasen bra fläsk i subben på detta!!!

Hoppas det tilltalar.

Piiiz!

/Mojje

Vengha-RiseOfTheFallen_RAW-DrumsOnly.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx Bulllerbyn!

Man kan inte annat än påstå att det hela har blivit fasen så mycket enklare.

Enda nackdelen kan jag tycka är att förr, så gick det inte få det helt hundra.

Det triggade inte alla virvelslag när man spelade in på tape.

Idag så går det att få det kanonbra, knappt hörbart......., vilket gör att man arbetar längre med det!

Sadomachine:

Jag antager att det är editeringen av gitarrer och sång du syftar till?

Om så är fallet så har du ett par månaders väntan.

Inget av det är ens inspelat ännu.

Hoppas dock på att få påbörja gitarrer om två veckor cirka!

Piiiz bangeeerz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fantastiskt gott det är med riktig ambience på trummor!

Hela kitet kommer till liv.

Här med bandkompression på!

Tycker fasen att det är bra drag i det hela.

Vad säger ni?

Detta är editerat men jag tycker verkligen att man hör att groovet sitter som det ska.

Piiiz bangeeerz!

/Mojje

SomethingDifferent_RAW-DrumsOnly.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...