Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har köpt ett Audiophile 2496 och installerat det. I början dÄ jag spelade in mÀrkte jag att det kom irriterande knÀppar och knaster. Detta fick jag bort genom att höja "buffer-sizen" pÄ ljudkortet. Detta Àr ju bra men sen mÀrkte jag att dÄ jag spelade lÄtar i winamp och wmp var knastret kvar. Har förökt Àndra alla instÀllningar jag hittat men kan inte komma pÄ vad felet Àr.

Ljudet Àr alltsÄ perfekt vid inspelning och lyssning i Nuendo men alla ljud som inte spelas upp dÀr knastrar.

NĂ„n som har en aning? 🙂

Annons
Postat

Om du kollar Winamp preferences, plugin, output sÄ har du nÄgot som heter "directsound output, en dll-fil som winamp anvÀnder för att spela upp musik.

Du kan göra en del instÀllningar för den genom att klicka pÄ "configure". VÀlja uppspelningsenhet, eventuell buffer etc.

Kolla om detta löser dina problem!

Postat

Har redan prövat att Àndra dÀr men problemet Àr ju inte bara med winamp utan alla ljud utanför nuendo. Tex Àven icq-ljud knastrar.

Hmm...jobbigt att inte veta var problemet ligger 🙂

Postat

Ok... vet ju inte vad du har kollat?

Hur ser det ut i kontrollpanelen? NÄgon konflikt? Ofta hjÀlper det att helt enkelt rensa och installera om kortet. (Se till att rensa ordentligt och dessutom starta om datorn utan ljudkortet en gÄng emellan)

Egenskaper för ljud-codecs? Har du prova att skrifta prioriteringsordning mellan de olika?

Finns ju ruskigt mÄnga instÀllningar att göra, men jag anvÀnder samma kort och det har alltid funkat fint av sig sjÀlv. MÄnga gÄnger gÄr det dessutom snabbare att rensa och installera om, Àn att Àgna timmar Ät felsökning.

Postat (redigerat)
Egenskaper för ljud-codecs? Har du prova att skrifta prioriteringsordning mellan de olika?

Hur gör man det?

Redigerat av lyxma
Postat

Du vÀljer ljud och spelenheter i enhetshanteraren.

vÀljer egenskaper (dubbelklickar) pÄ "Ljud-CODEC"

...sen vÀljer du egenskaper igen för de olika codecs som du har installerat. DÀr kan du sedan vÀlja prioriteringsordning.

Tror dock att det endast pÄverkar komprimerat ljud (typ-mp3). Detta kan intrÀffa dÄ du exempelvis installerar olika codecs för att stödja olika video/audioformat.

Annars sÄ ligger det ju nÀra till hands att tro att det handlar om en konflikt och dÀrför bör en ominstallation vara enklaste lösningen.

Postat

Gah! Blir galen! Har avinstallerat kortet och prövat igen men samma problem uppstÄr. Tror ÀndÄ att det har med nÄn buffersize att göra....

Bara sÄ konstigt att det funkar bra i nendo

Postat

Kan vara alla möjliga orsaker ... ex. kortets fysiska placering (pci port). Ev kan det vara ett driver problem för win eftersom nuendo anvÀnder de bÀsta (oftast asio) direkt vid installation.

Win drivis kollas hÀr: Start=>InstÀllningar=>Kontrollpanelen=>Ljud och ljudenheter=>Ljudenheter=>Standardenhet.

Ev konflikter mellan prylar i datorn kollas i Enhetshanteraren: Högerklick pÄ den hÀr datorn=>hantera=>Enhetshanteraren. Om du enbart ser plusstecken i vÀnsterkanten pÄ listan bör allt vara ok med hÄrdvan.

HjÀlpt?

Postat

Hej

Problemet du beskriver beror pÄ att alla andra ljudfunktioner utanför Nuendo anvÀnder en annan drivrutin för ljudet...Nuendo kör ju ASIO...det gör inte Winamp..eller native Windows-ljudhantering

kolla oxÄ sÄ inte ljudkortet delar resurser med för mÄnga andra funktioner i datorn typ: hÄrddiskarna, grafikkortet m.m (alltsÄ: irq ) oftast rÀcker det med att plöja igenom moderkortsmanualen för att fÄ reda pÄ vilka PCI-platser som delar resurser med varandra och sedan flytta ljudkortet till en annan plats för att fÄ bort problemet.

Lycka till

Postat

Förbannelse över ljudet!!!!!!!!

FÄr inte ordning pÄ det hÀr. Har bytt plats pÄ ljudkortet till en annan port och Àven kollat att det inte Àr nÄgra konflikter. HÄller pÄ att bli tokig!

Nu söker jag nĂ„n som har haft samma problem som mig och LÖST det!

Postat
Har bytt plats pÄ ljudkortet till en annan port och Àven kollat att det inte Àr nÄgra konflikter.

Hej...

Har du kollat i moderkortsmanualen vilka PCI-platser som delar resurser oxÄ?

Vad kör du för samplingsfrekvens och bitrate?

Tja

/D

Postat

Hej hej, jag har rÄkat ut för liknande problem.

Problemet uppstod nÀr Ljudkortet skickade

över inforamtion till minnet.

Jag bytte PCI plats, dÄ slutade det.

Postat

Nu Àr problemet löst!

Har formaterat och installerat XP-pro istÀllet för home edition. Allt funkar suverÀnt! Tack och lov!

Postat

:rolleyes: du borde numera jobba som supportkille för oss andra... 😄

Skönt att det löste sig dÄ

/D

• 3 veckor senare...
Postat

😉 Har fĂ„tt tillbaka problemet....

Knastret kom smygande tillbaka pÄ nÄgot konstigt sÀtt. Har prövat alla tillgÀngliga pci-platser men samma problem Àr kvar.

Postat

Hmm.

Delta control panel -- Hardware settings page -- Master Clock skall vara pÄ Internal Xtal. Inget anslutet i SPDIF in eller ut.

Prova att stÀnga av grafik-accelerator. Ligger nÄgonstans bland valen pÄ bildskÀrm i kontrollpanelen (men beror pÄ vilken hÄrdvara du har).

Ingen aning i övrigt. FortsÀtt leta.

T.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.