Jump to content
Annons

Recommended Posts

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har fått ett irriterande problem med min elgitarr. Vet inte helt hur jag ska förklara detta på bästa sätt men men.

När jag försöker stämma min elgitarr så händer detta, att när jag slår på den tjockaste strängen så visar stämapparaten att den är stämd men ifall jag sen låter strängen vibrera bara ett litet tag efter att jag plockat den så sjunker tonen ganska snabbt mer och mer, nästan ett halvt steg, så går liksom inte att stämma gitarren då och det låter jättekonstigt när jag spelar. Försöker stämma gitarren i drop A# och tjockleken på strängarna är 012, 015, 020, 032W, 044W och 054W så tjockleken ska klara av att stämma så lågt tycker jag.

Och det är bara på den tjockaste strängen detta händer. Alla andra strängar är som dem ska.

Hoppas att jag förklarade så att ni förstår.

Tacksam för svar!

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har du intonerat gitarren?

Postat

har du koll på ifall gitarren klarar såpass tjocka strängar? dvs, filat ner sadeln och stallet så att strängarna får plats?

vad är det för gitarr? något märkligt svaj du har på?

Postat

En gitarrsträng får aningen högre ton vid anslag än när svängningarna mattas av. Det är inget skumt. Har inte sett någon elgitarr där detta fenomen inte funnits. Ju hårdare anslag desto större variation i tonen. Strängen sträcks ju när svängningen når ytterkanterna varpå den högre tonen bildas. Har inget med intonering, slipning eller strängar att göra.

Zoriant (oregistrerad)
Postat

En gitarrsträng får aningen högre ton vid anslag än när svängningarna mattas av. Det är inget skumt. Har inte sett någon elgitarr där detta fenomen inte funnits. Ju hårdare anslag desto större variation i tonen. Strängen sträcks ju när svängningen når ytterkanterna varpå den högre tonen bildas. Har inget med intonering, slipning eller strängar att göra.

Detta är jag mycket väl medveten om men det ska inte vara såhär mycket som det är nu, och som jag sa så är det bara på den tjockaste strängen detta händer. Alla andra strängar är precis som vanligt och inget märkligt där.

Gitarren jag har är en LTD MH-250NT . Jag har haft tjockare strängar på gitarren tidigare än vad jag har nu och då har inte detta problemet uppstått.

Här är en bild på gitarren:

MH-250NT_DBSB.jpg

Postat

stretchar du strängarna när du sätter på ett set nya? kan vara såpass enkelt att den lägger sig efter att du spelat på den ett tag och att du tex har en glipa av strängen i stämskruven. alltid svårare med tjockare strängar så det är viktigt att stretcha dem och vara noga när man sätter fast strängen i stämskruven.

• Gilla 1
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag har haft tjockare strängar på gitarren tidigare än vad jag har nu och då har inte detta problemet uppstått.

Sätter du på smalare strängar och sadeln är filad för tjockare strängar så kan det vara problemet.

Postat

Oj. bara 54 på en drop A#? Jag kör 62 på en C standard, och tycker inte att det räcker. Men då slår jag hårt som fan också. Har du prövat tjockare strängar?

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Som jag tidigare sa så har jag haft tjocka strängar tidigare och då har det inte varit några problem, på samma sätt som jag har haft mycket smalare strängar på innan och inget problem då heller. Inte som jag har lagt märke till i alla fall. Sen vet jag inte om det kan ligga i att gitarren inte är intonerad för det är det förmodligen inte men har svårt att tänka mig att det är där problemet ligger 😕

Kan det vara själva strängarna det är fel på?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det säger sig självt att om du byter strängstorlek så måste du 1. justera halsen. 2. ställa in stränghöjden. 3. intonera.

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Okej. Får ta och fixa det då. Dock lite jobbigt med tanke på att jag byter strängstorlek ganska ofta som så, vill gärna kunna spela med standard tuning och ibland droppa så långt som till A# liksom 😕

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Att hålla på att byta strängstorlekar och olika stämningar på guran är inte att rekommendera. Vill du ha olika stämningar med så stor skillnad, skaffa en till gura.

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Aj då, hade ja inte en aning om. Då får jag väl skaffa mig en till gura då haha

Postat

håller med om att man inte ska hålla på att fippla med olika stämningar, det e ju massa jobb med att intonera o justera varje gång man ändrar. Inte så kul i längden.

men som någon oxå sa, drop A# med en 054? Nej, skulle inte tro det, man kan nästan lika gärna spela på gummiband.

Jag skulle rekommendera nånstans mellan 062-066 på tjockaste för att den inte ska pitcha upp&ner för mycket. Jag kör 064 och tycker nästan det är för tunnt, men det funkar bra.

Postat

"Håll inte på".... Vad är det för lekskolefrökensnack? Klart man ska hålla på med det man gillar.

Du kan ha råkat ut för en sträng som varit konstig redan från början. Men troligtvis är den för tunn. Jag har 0.52 som grövsta, bara en ton nedstämt till D. Stämmer jag ner mer blir det i sladdrigaste laget.

Postat

"Håll inte på".... Vad är det för lekskolefrökensnack? Klart man ska hålla på med det man gillar.

Du kan ha råkat ut för en sträng som varit konstig redan från början. Men troligtvis är den för tunn. Jag har 0.52 som grövsta, bara en ton nedstämt till D. Stämmer jag ner mer blir det i sladdrigaste laget.

Formulerade mig klumpigt; klart man ska testa olika stämningar om man tycker det är kul, det gör jag själv oxå en hel del. Vad jag menar var att man inte kan räkna med att gitarren kommer lira så bra om man kör samma strängar & setup på gitarren till olika stämningar. Vill man ha det stabilt får man anpassa strängar och justera gitarren efter den stämningen man vill köra på, om man vill ha det så bra som möjligt. Iaf tycker jag det så.

Postat

När jag försöker stämma min elgitarr så händer detta, att när jag slår på den tjockaste strängen så visar stämapparaten att den är stämd men ifall jag sen låter strängen vibrera bara ett litet tag efter att jag plockat den så sjunker tonen ganska snabbt mer och mer, nästan ett halvt steg,

förstår jag dig rätt om du menar att du först stämmer den i rätt ton å sen sjunker fanskapet?

kan ju helt enkelt vara stämskruven som inte håller emot - den såg inte låsbar ut på bilden

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Som jag sa först så är det bara på den tjockaste E-strängen detta händer på.

Kan kanske vara stämskruven för den känns nämligen seg när jag skruvar åt strängen vilket jag antar inte är normalt precis.

Vet inte hur jag ska förklara problemet på ett bättre sätt än vad jag redan gjort 🙁

Zoriant (oregistrerad)
Postat

Nu gjorde jag så att jag bytte strängar till mycket smalare (010or för att vara exakt) och problemet kvarstår, dock är det inte lika mycket som det skiljer på nu som det gjorde med dem andra strängarna.

Men har även stött på ett annat problem nu också. Går inte att vrida på skruvarna vid stallet längre av någon anledning...

Men ska göra så att jag tar gitarren till 4sound där jag köpte den och ber dem att fixa den, orkar inte hålla på å pilla själv längre

Zoriant (oregistrerad)
Postat

du har dragit dom i botten?

nej... 😏

det hade jag nog fattat om det var det som var felet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.