Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är dags för mig att uppgradera mina monitorer. Jag har egentligen redan bestämt mig för Adam A7X, men jag tänkte såhär i slutskedet av processen att jag skulle se om någon kan komma med något annat, bättre förslag i samma prisklass? Jag har lyssnat på både Adam A7X, Focal CMS50, Yamaha HS80, Dynaudio DBM50 och hela Krk Rokit-serien samt VXT 6:orna.

Har jag missat något, eller har jag valt rätt när jag siktar mot Adam? Jag tänker lägga ca 10-12.000 på min lyssning tills vidare. (Jag sparar pengar till ett par Barefoot 🙂 )

Annons
Postat

Tack men nejtack 🙂 Som du ser i min signatur är jag själv återförsäljare genom butik.

Men varför säljer du dom? Och kan jag få ett betyg? 🙂

Postat (redigerat)

Ja jag tycker det sen jag lyssnade på dom. Yllet gav mig ett jättefint erbjudande, men då jag som sagt jobbar i musikaffär så har jag liksom tyvärr ingen nytta av det... :/

Redigerat av MotherOfSound
Postat (redigerat)

Förresten, kan någon av er svara på varför det står "varningsnivå" under min bild?

Ja, då får du passa dig. Du är under bevakning... 😱

😄

Nej - det står så på alla, men man kan bara se sin egen varningsnivå. Om man inte följer forumreglerna, så kan man få varningar och efter ett antal varningar så kan man stängas av från forumet. Avstängning har hänt i ett fåtal fall och vissa drar på sig varningar allt som oftast i en del vilda diskussioner, men de flesta har nog aldrig fått några varningar.

Redigerat av Claes
Postat

Wo, storebror ser mig 😄

I see. Jag läste i någon regel nånstans att man måste meddela att man är återförsäljare på något sätt, räcker det då att (som jag gjort) nämna det i signaturen? Eller måste jag liksom.. inte vet jag.. registrera mig från början? Jag såg att du har lite proffsigare signatur än mig, därför undrar jag 🙂

Postat (redigerat)

Du bör nog också nämna vilken återförsäljare du jobbar hos.

Anledningen till att regeln tillkom, är att de som läser inläggen ska kunna välja hur mycket vikt de ska lägga vid påståenden om produkters förträfflighet. Om man är återförsäljare, så finns det ju alltid risk att någon pushar lite extra hårt för det de säljer. Visserligen promotar de flesta som regel de prylar som de själva använder (ofta för att övertyga sig själva om att de gjorde rätt val) - men med återförsäljare är det större risk att det blir lite smygreklam ibland - medvetet eller omedvetet...

Redigerat av Claes
Postat

True, so true. Fast jag är ju inte på detta forum för att sälja grejer utan av rent intresse. Men jag förstår hur du menar! 🙂 Så tack för tipset

Postat

A7X är ett mycket bra val om du frågar mig, så Yllets erbjudande är mycket väl värt att överväga. 🙂

Har du jobbat något med A7X eller bara lyssnat? För jag ser många som tycker att dom låter kalasbra men menar att efter ett tags arbetande så blir dom liksom halvjobbiga.

Jag har ju inte haft möjlighet att mixa i dom om man säger, däremot referenslyssnat, och då tycker jag att de i jämförelsen med ovanstående förslag låter otroligt bra.

Fast jag fiskar efter en kommentar med mer djupgående åsikt än min egen och alla som hört dom hos nån kompis om du förstår 🙂

Och i jämförelse med 8:orna, som jag inte lyssnat på, vet du hur dom är då? Förutom att dom har lite större frekvensomfång etc.

Postat

Har du jobbat något med A7X eller bara lyssnat? För jag ser många som tycker att dom låter kalasbra men menar att efter ett tags arbetande så blir dom liksom halvjobbiga.

Jag har ju inte haft möjlighet att mixa i dom om man säger, däremot referenslyssnat, och då tycker jag att de i jämförelsen med ovanstående förslag låter otroligt bra.

Fast jag fiskar efter en kommentar med mer djupgående åsikt än min egen och alla som hört dom hos nån kompis om du förstår 🙂

Och i jämförelse med 8:orna, som jag inte lyssnat på, vet du hur dom är då? Förutom att dom har lite större frekvensomfång etc.

Nu kör jag visserligen S3X-V som huvudmonitorer i mitt krypin och de spelar i en lite annan liga, men jag har A7X uppe för demo också så jag har kört med dem en del också - och de är grymt bra för priset, tycker jag. Har aldrig upplevt något jobbigt i ljudet med dem, utan bara en härligt bra upplösning av detaljer och tycker att de är lätta att jobba med.

A8X har jag dessvärre inte testat själv.

• Gilla 1
Postat

Nu kör jag visserligen S3X-V som huvudmonitorer i mitt krypin och de spelar i en lite annan liga, men jag har A7X uppe för demo också så jag har kört med dem en del också - och de är grymt bra för priset, tycker jag. Har aldrig upplevt något jobbigt i ljudet med dem, utan bara en härligt bra upplösning av detaljer och tycker att de är lätta att jobba med.

A8X har jag dessvärre inte testat själv.

Tackartackar! Det bekräftade min skeptism mot de som menade att dom var jobbiga att arbeta i.

Postat

Några monitorer du bör kolla in är Focal CMS65.

A/B testade med Adam, Genelec, Krk osv..

Har hört mycket bra om Adam men blev faktiskt lite besviken, lät urgröpta på nåt vis..

Jag la strax över 12 loppor och fick mina CMS65:or och är supernöjd!

Just my 2 cents.. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackartackar! Det bekräftade min skeptism mot de som menade att dom var jobbiga att arbeta i.

Jag har förvisso inte A7X men A3X. Men jag tycker diskanten är jobbig i längden i dessa monitorer.

Jämförde med Focal CMS40 och Genelec 8020 och valde A3X. Men idag skulle jag nog gått på Focal istället.

Jag skulle titta på Neuman KH120 också.

Diskanten är förförisk i Adam, men tröttande för mina öron.

Redigerat av drloop
Postat

Flyttar tråden från avd. Studiobygge till avd. Monitorer

Jag är nöjd med A7:orna, tycker inte alls att de är för vassa. A7X kan jag inte svara för.

Postat

Tack för tips! Jag ska nog jämföra Focal CMS65 också. Har ju hittils bara testat cms50 och twins, men twinsen är lite för dyra just nu - då kan jag lika gärna vänta tills jag har mina Barefoot 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.