Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilket bolag har gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman (när det gäller Spotify)?

Åter igen har jag ett avtal där det står att majorbolaget skall ha låt oss säga 50% och jag 50% av alla intäkter. Så skall det vara så och inget annat. Visar det sig att fördelningen är annorlunda och att den är maskad med osanna uppgifter för att döja det. Då är det ett brott. Och Om sedan spotify skulle betala ut fel så är det dom som skall belastas för det. Men utan majorbolagen är spotify inte ett piss värt, så deras inflytande på spotify är säkert väldigt stort. Och nu vet jag inte hur det funkar men spotify utbetalningen borde väll gå till majorbolaget först och sedan ger dom mig. Har faktiskt ingen aning om hur det funkar när stora bolag är inblandade.

Annons
Postat

Åter igen har jag ett avtal där det står att majorbolaget skall ha låt oss säga 50% och jag 50% av alla intäkter. Så skall det vara så och inget annat. Visar det sig att fördelningen är annorlunda och att den är maskad med osanna uppgifter för att döja det. Då är det ett brott.

Jo, det förstod till och med jag.

Men som sagt, vilket bolag har gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman (när det gäller Spotify)?

Postat

Valle det här handlar inte om att företag inte skall få tjäna pengar. Och det vet du om men du vill bara jävlas lite 🙂

Låtskrivaren och upphovsmannen måste i dessa fall vara huvudmannen. Då Skivbolaget går i hop med låtskrivaren/upphovsmannen för att dom tror sig tjäna pengar på verket. Om det sedan visar sig att skivbolaget kommer med osanna uppgifter i syfte att tjäna mer pengar på verket än vad huvudmannen får reda på, så har bolaget gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman. Om man sedan drar in politiker i saken så är det ännu värre. Och då kanske även mutbrott bör utredas.

Trolöshet mot huvudman är ett brott enligt svensk rätt, vilket regleras i Brottsbalken 10 kap 5 §.

Brottet innebär att man missbrukar sin förtroendeställning gentemot någon annan då man fått i uppgift att sköta ekonomiska angelägenheter, kvalificerad teknisk uppgift eller ska övervaka skötseln av sådan uppgift och detta missbruk innebär skada för huvudmannen. I så fall döms till böter eller fängelse i högst två år.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Är gärningen belagd med straff enligt §§ 1-3 (förskingring, undandräkt, grov förskingring) är inte trolöshet mot huvudman aktuellt.

Man betraktar normalt brottet som grovt om gärningsmannen begagnat vilseledande bokföring, falsk handling eller som det heter "tillfogat huvudmannen betydande skada".

Missbrukar någon sin förtroendeställning då man fått i uppdrag att sköta en rättslig angelägenhet, döms för trolöshet mot huvudman även då angelägenheten inte är av ekonomisk eller teknisk art.

Edit: stavfel och felskrivelser.

Men det där handlar ju om avtalsbrott mellan två parter; inte politik.

Förövrigt har det väl knappast pågått någon hetsjakt, snarare en skrämselpropaganda som kanske är illa det med.

Samtidigt, bryter man mot lagen, medvetet eller omedvetet så får man ju räkna med att man kan bli straffad. Risken att åka dit för fortkörning lär väl dock vara större än att bli dömd för olaglig kopiering, eller hur?

• Gilla 2
Postat

Som sagt har du inget vettigt att komma med i ämnet utan endast skall gå åt mig. Så ber jag dig att skicka ett pm till mig så kan vi lösa det där.

du utgår från att det är OK att slänga ur sig lite vad som helst utan att behöva hänvisa till nån som helst grund för det man påstår - men då får du nog läsa forumreglerna lite bättre

tål inte resonemanget att föras i ljuset av offentlig tråd utan ska föras i pm kanske du ska tänka efter innan du basunerar ut din "sanning" i just en offentlig tråd - det handlar inte på nåt sätt om Dig utan om det du för fram

tråden gynnas knappast av påståenden som du inte kan backa upp

• Gilla 4
Postat

Jo, det förstod till och med jag.

Men som sagt, vilket bolag har gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman (när det gäller Spotify)?

Du vet svaret själv, du väntar bara på att jag skall skriva något som du kan spinna vidare på och förstöra tråden i klassiskt valle maner 🙂

Ha en god kväll 🙂

Postat

Well, när 50+ anlitar svart städerska kommer politikerna med RUT-avdrag. När ungdomar laddar ner en låt (som de enligt flertalet undersökningar till slut köper OM de finner den ”bra”) aktiveras avlyssning, privatpolis och sen en gräddfil i rättsystemet.

vad händer när 50- anlitar svart städhjälp å 40+ laddar ner menar du?

Postat
Om det sedan visar sig att skivbolaget kommer med osanna uppgifter i syfte att tjäna mer pengar på verket än vad huvudmannen får reda på, så har bolaget gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman. Om man sedan drar in politiker i saken så är det ännu värre. Och då kanske även mutbrott bör utredas.

har du nån som helst konkret exempel på detta eller är det bara rent hypotetiskt du tänker?

Postat

det är väl ingen som laddar hem musik längre nu när spotify finns som ett utmärkt alternativ!

Skulle det komma något liknande för film så skulle det bli samma sak där (netflix har för dåligt utbud)

https://www.studio.se/index.php/topic/98776-fran-det-gar-inte-att-konkurrera-med-nagot-som-aer-gratis-till/page__st__60#entry1444078

Postat

Åter igen har jag ett avtal där det står att majorbolaget skall ha låt oss säga 50% och jag 50% av alla intäkter. Så skall det vara så och inget annat. Visar det sig att fördelningen är annorlunda och att den är maskad med osanna uppgifter för att döja det. Då är det ett brott. Och Om sedan spotify skulle betala ut fel så är det dom som skall belastas för det. Men utan majorbolagen är spotify inte ett piss värt, så deras inflytande på spotify är säkert väldigt stort. Och nu vet jag inte hur det funkar men spotify utbetalningen borde väll gå till majorbolaget först och sedan ger dom mig. Har faktiskt ingen aning om hur det funkar när stora bolag är inblandade.

nu hänger jag inte mer riktigt...

har du ett avtal där det står så?

har det visat sig annorlunda?

kan vi få se kontraktstexten så vi kan få "maskningen"?

• Gilla 1
Postat

Men det där handlar ju om avtalsbrott mellan två parter; inte politik.

Förövrigt har det väl knappast pågått någon hetsjakt, snarare en skrämselpropaganda som kanske är illa det med.

Samtidigt, bryter man mot lagen, medvetet eller omedvetet så får man ju räkna med att man kan bli straffad. Risken att åka dit för fortkörning lär väl dock vara större än att bli dömd för olaglig kopiering, eller hur?

Men om man tittar på siffrorna som cborg tagit fram så har det inte varit något stort bortfall pga av fildelning för svensk musikindustri. Varför pressar då dessa bolag på politikerna att gå hårdare åt fildelare för att dom säger att dom förlorar pengar osv. När siffror visar att det inte varit så.

Kolla tex biograferna dom slår nya besöksrekord år efter år endån snackas det om att dom förlorar pengar pga fildelning och trycker på politikerna att höja kampen mot fildelning. Och undersökning efter undersökning visar att illegala fildelare köper mer musik, film och går på bio oftare än dom som inte gör det.

Ser du inget konstigt med detta?

Postat
undersökning efter undersökning visar att illegala fildelare köper mer musik, film och går på bio oftare än dom som inte gör det.

Ser du inget konstigt med detta?

nja

en av undersökningarna som hänvisades till här pekade på att en tredjedel av fildelarna köpte varan - två tredjedelar gör det alltså inte

i övrigt: säljer musikindustrin lika mycket idag?

är det det "siffrorna visar"?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

GLF försäljningsstatistik januari – december 2002

2002 Units % of LY Sales % of LY

Single 3 376 289 54 576 797

Album 24 258 584 1 469 660 705

Video 285 796 29 819 544

Digital 0 0

Summa 27 920 669 1 554 057 046 +4,5%

2012 NUMBER % CHANGE FROM 2011 SALES (SEK) % CHANGE FROM 2011

Singles 33 -51% 874 -16.8%

Albums 8,440 -14.9% 327,930 -14.8%

Videos 233 -16.6% 16,151 -14.7%

Digital -

streaming

- - 541,625 55.4%

Digital -

other

- - 56,983 -24.7%

Total - - 943,563 13.8%

tyvärr blir det lite otydligt utan kolumner

men totalförsäljningen av musik å video var för tio år sen 1 554 057 046 och idag 943 563 000

det är alltså inte lika mycket

Redigerat av Demonproducenten
Postat

nja

en av undersökningarna som hänvisades till här pekade på att en tredjedel av fildelarna köpte varan - två tredjedelar gör det alltså inte

i övrigt: säljer musikindustrin lika mycket idag?

är det det "siffrorna visar"?

De innebär att det oftast är musikintresserade som både laddar ner och köper. De säger ingenting om fildelningens roll på försäljning

• Gilla 1
Postat

Du vet svaret själv, du väntar bara på att jag skall skriva något som du kan spinna vidare på och förstöra tråden i klassiskt valle maner

Mycket ska man behöva bli beskylld för.

Men ja, jag vet svaret. Dina inlägg om att bolagen lurar och bedrar skriver du bara för att låtsas ha något att komma med; men när du ombeds utveckla, brister du och kastar skit på den som ifrågasätter. Det sätter faktiskt en ribba för hur seriös du är.

Det var ungefär detta jag menade i det korta inlägg som nu är bortmodererat.

• Gilla 1
Postat

De innebär att det oftast är musikintresserade som både laddar ner och köper. De säger ingenting om fildelningens roll på försäljning

det innebär att två tredjedelar av dom som fildelar inte köper

i övrigt hänvisades till andra påståenden

Postat

GLF försäljningsstatistik januari – december 2002

2002 Units % of LY Sales % of LY

Single 3 376 289 54 576 797

Album 24 258 584 1 469 660 705

Video 285 796 29 819 544

Digital 0 0

Summa 27 920 669 1 554 057 046 +4,5%

2012 NUMBER % CHANGE FROM 2011 SALES (SEK) % CHANGE FROM 2011

Singles 33 -51% 874 -16.8%

Albums 8,440 -14.9% 327,930 -14.8%

Videos 233 -16.6% 16,151 -14.7%

Digital -

streaming

- - 541,625 55.4%

Digital -

other

- - 56,983 -24.7%

Total - - 943,563 13.8%

tyvärr blir det lite otydligt utan kolumner

men totalförsäljningen av musik å video var för tio år sen 1 554 057 046 och idag 943 563 000

det är alltså inte lika mycket

Men du vart står intäkter från radio/stim och dyligt.

Postat

STIM har inget med "sälj" att göra. Du blandar äpple med kokosnötter.

Postat

Mycket ska man behöva bli beskylld för.

Men ja, jag vet svaret. Dina inlägg om att bolagen lurar och bedrar skriver du bara för att låtsas ha något att komma med; men när du ombeds utveckla, brister du och kastar skit på den som ifrågasätter. Det sätter faktiskt en ribba för hur seriös du är.

Det var ungefär detta jag menade i det korta inlägg som nu är bortmodererat.

Ja det är synd om dig din yttrandefrihet frihet som alltid kränks, eller hur var det nu. Får man inte ens lov att diskutera saker och ting här utan att du skall gå bananas. Eller yttrandefriheten gäller enbart dig och när andra diskuterar saker gäller det inte. Det är samma sak år ut och in med dig när du blir arg så är man alltid kommunist, diktator eller så åker bilder på hitler fram. Och så hittar du småsaker där du redan vet svaret men som du kan använda för att idiotförklara någon. Och om inte det går så åker multipla alias kortet fram. Det börjar bli jätte tråkigt.

Postat
Vad har STIM-pengar med skivbolagen att göra?
Postat

som redan varits inne på så är det en helt annan sak

stim-ersättning går till upphovsmannen framförallt för uppspelning i etermedia

det täcker alltså inte kostnader som skivbolagen har

det enda dom kan förlita sig på är försäljningen till kund i form av skivor nedladdningar å stream

även om streaming från bla spotify ökat rejält så är inte intäkterna i närheten av försäljningen från fysiska media

en liten passus med siffrorna dock: det framgår inte om streaming-siffrorna bara inkl det som betalas ut till medlemmar i GLF eller om det innefattar artister anslutna via tex record union

Postat

En liten fundering... Jag har inte köpt en CD sedan år 1999-2001 ungefär. Innan dess växte min skivsamling med kanske 3-4 plattor i månaden. Kommer ihåg att när Napster drog igång så insåg jag att det var gratis med musik och jag antar att jag inte är ensam om detta? Jo jag vet det är förjävligt... Samma sak med film, jag har i princip sett allt som är av intresse men jag har inte besökt en videobutik på 10 år nu, innan internet hyrde jag runt 4-5 filmer i veckan. Bör väl tillägga att jag definitivt inte ser mindre film nu, snarare mer. Om det nu finns några hundra tusen till i detta land med samma beteende, så visst fan är det någon som förlorar pengar?!?

Vad skönt med lite ärlighet.

Du är definitivt inte ensam, nog snarare en representant för den stora massan (säker minst 8 av 10 för folk under 50).

Förutom några få musiker kompisar och 2-3 stycken riktigt musikintresserade så vet jag ingen som köper skivor förutom jag själv.

Ändå lyssnar de på musik hela tiden, kommer hela tiden med nya grejer man måste höra som man kan få ( det har låtarna, inte streamat).

Det är inte att musiken inte är bra nog att köpa (tro mig, jag frågar), efter en massa "skall bara provlyssna" och andra påhittade efterkonstruktioner så kommer det alltid ner till "varför köpa när jag kan ha pengarna till något annat som jag inte kan ladda ner?".

Känner ingen som köper film, ljudböcker, datorprogram osv heller.

Dock känner jag folk som går på bio.

/Magnus

Postat

Du är definitivt inte ensam, nog snarare en representant för den stora massan (säker minst 8 av 10 för folk under 50).

Förutom några få musiker kompisar och 2-3 stycken riktigt musikintresserade så vet jag ingen som köper skivor förutom jag själv.

Ändå lyssnar de på musik hela tiden, kommer hela tiden med nya grejer man måste höra som man kan få ( det har låtarna, inte streamat).

Det är inte att musiken inte är bra nog att köpa (tro mig, jag frågar), efter en massa "skall bara provlyssna" och andra påhittade efterkonstruktioner så kommer det alltid ner till "varför köpa när jag kan ha pengarna till något annat som jag inte kan ladda ner?".

/Magnus

När jag ändå är igång så kan jag väl tillägga att jag inte varit på bio på säkert fem år. Jag tankar i princip allt. Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade. Kan också villigt erkänna att om folk skulle börja åka på grova böter till höger och vänster för att de ex. tankar film, musik m.m. så skulle jag förmodligen upphöra illa kvickt med detta. Hyser inga illusioner om att allt skall vara gratis utan utnyttjar situationen helt enkelt. Brukar ibland dessutom få någon knepig insikt om hur upp och ner allt numera faktiskt är, då den mesta underhållning som jag förr betalade rätt mycket pengar för, numera är helt gratis...

Postat

När jag ändå är igång så kan jag väl tillägga att jag inte varit på bio på säkert fem år. Jag tankar i princip allt. Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade. Kan också villigt erkänna att om folk skulle börja åka på grova böter till höger och vänster för att de ex. tankar film, musik m.m. så skulle jag förmodligen upphöra illa kvickt med detta. Hyser inga illusioner om att allt skall vara gratis utan utnyttjar situationen helt enkelt. Brukar ibland dessutom få någon knepig insikt om hur upp och ner allt numera faktiskt är, då den mesta underhållning som jag förr betalade rätt mycket pengar för, numera är helt gratis...

De märkligaste med allt sånt här är när diskussionen uppstår på ett forum där alla på ett eller annat sätt sysslar med musik, och nog de flesta på ett eller annat sätt vill kunna tjäna något på sitt jobb (i alla fall efter ett tag).

/Magnus

Postat

/Magnus

Precis min erfarenhet av min omgivning när det gäller tidigare arbetskamrater där nästan alla har slutat köpa musik och film eftersom det går att tanka hem gratis.

Du är inte helt ensam om att köpa skivor. Jag väntar tills det börjar säljas låtar i okomprimerat format. Tänker inte betala för MP3:or, utan tills det kommer en tjänst med okomprimerat ljudfomat, så fortsätter jag köpa skivor istället.

Min DVD/Bluray-samling är ganska omfattande vid det här laget och jag har verkligen inga planer på att fultanka film eller TV-serier heller, utan de pryder sin plats i hyllorna.

Om jag betalar för något så vill jag ha det själv i hyllan eller på hårddisken - och inte som en flyktig streamingtjänst (nej, jag gillar inte TV-licensen heller, men där har man ju inget val om man vill kunna se nyheterna...). Jag är kanske gammaldags då, men det kan jag bjuda på i så fall... 😉

Går inte gärna på bio eftersom jag tycker det är för dåligt ljud där jämfört med vad jag har hemma. Går däremot på opera och konserter då och då (har också många konserter på DVD/BD...).

Postat (redigerat)

Det roliga är ju att alla tycks känna någon som tankar som galningar medans de själva såklart köper allt... Ändå tjatar alla om att musikförsäljningen ökar, vilket den kanske gör, men värdet på den musik som säljs har ju kraftigt devalverats.

Redigerat av Bullerbyn
Postat

Precis min erfarenhet av min omgivning när det gäller tidigare arbetskamrater där nästan alla har slutat köpa musik och film eftersom det går att tanka hem gratis.

Du är inte helt ensam om att köpa skivor. Jag väntar tills det börjar säljas låtar i okomprimerat format. Tänker inte betala för MP3:or, utan tills det kommer en tjänst med okomprimerat ljudfomat, så fortsätter jag köpa skivor istället.

Min DVD/Bluray-samling är ganska omfattande vid det här laget och jag har verkligen inga planer på att fultanka film eller TV-serier heller, utan de pryder sin plats i hyllorna.

Om jag betalar för något så vill jag ha det själv i hyllan eller på hårddisken - och inte som en flyktig streamingtjänst (nej, jag gillar inte TV-licensen heller, men där har man ju inget val om man vill kunna se nyheterna...). Jag är kanske gammaldags då, men det kan jag bjuda på i så fall... 😉

Går inte gärna på bio eftersom jag tycker det är för dåligt ljud där jämfört med vad jag har hemma. Går däremot på opera och konserter då och då (har också många konserter på DVD/BD...).

Vi verkar ganska lika, förutom filmen då (jag är inte så intresserad av film och äger inte ens en TV), du och jag.

Kanske inte i att jag går på väldigt mycket konserter också.

Skönt att vi är mer än en som köper skivor.

Det är mer än ljud och format för mig, jag vill ge min support till de artister jag gillar, göra allt jag kan för att de skall kunna fortsätta ge mig mer musik. Köpa deras skivor och se dem live.

Jag köpte en stor iPod för att kunna ha alla utvalda skivor med när jag reser men tycker det låter gurka och efter att jag prova massor av lurar gav jag upp och lyssnar bara på ljudböcker i den :-)

Iphone låter lite bättre men vem vill ha sin musik där?

/Magnus

Postat

Det roliga är ju att alla tycks känna någon som tankar som galningar medans de själva såklart köper allt...

Jag har faktiskt aldrig, helt ärligt, tankat något (vet inte ens hur man gör, och är inte hundra år och bor inte under en sten).

Dock har jag grejer som är tankade som jag fått av andra (datorprogram, och jag använde det förr, men i mina datorer finns det inget inlagt nu för tiden). Det känns bara inte rätt. Tror jag har för mycket respekt för upphovsrätt att bli glad av gratis.

Kanske är del för att man själv släppt massor av musik och inte vill att folk skall ta den gratis?

Jag vet inte, har inte analyserat det så noga, bara följt det som känns rätt.

Köper jag en skiva ger jag den tid och då sjunker den in och berör.

Skivor jag får, klipp på youtube osv får oftast inte ens tid för att jag skall lyssna färdigt på en låt.

Som om tillgängligheten av allt på en gång gör en avtrubbad.

/Magnus

Postat

Att man vill betala för sig handlar ju om att de som gjort det man har, också ska ha lön för sitt arbete. Tror att de flesta har den insikten egentligen.

Postat

Är det olagligt att se the hobbit på youtube? Är det inte bara uppladdaren som gör sig skyldig till ett brott?

Alla som sitter i oscarsjuryn har fått dvdkopior på många filmer och det är dom som ligger ute på youtube nu.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.