Die Hard (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 ESP släpper gitarrer som nu kommer med evertune bridge installerad på åtminstone vissa modeller.http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151221537171451&set=a.10150494809766451.367856.212967456450&type=1 Räkna med att de kommer att finnas med på NAMM 2013 nästa vecka. För den som inte vet vad evertune bridge är kan läsa vidare här: http://www.evertune.com/ Finns även några till bra videos på youtube. Tillhör evertune bridge framtiden? Det är jag helt säker på.
Terror Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 WOHO! Evertune is the shit! Ola sa att han spelade in hela nya Feared skivan utan att behöva stämma sin gura en enda gång! That's damn f-in impressive!
MotherOfSound Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Evertune is the shit, men det har sina nackdelar. För dom som vill ha känslan då? Har man en 120% stämd gitarr så låter det lite halvt som halvt mjukvara. Dessutom, i kombination med True Temperament som dom flesta evertune-användarna också har installerat på sina gitarrer, så får man inte bara 120% stämning, utan också intonering. Detta gör att gitarren stämmer så sjukt bra, även "ovanför" 12:e band, så det låter ännu mer mjukvara. Visst, det är jävligt coolt. Men man tappar liksom lite känsla. Däremot vinner man kanske ett ganska stort område på gitarren där man inte längre behöver kompensera med vibrato eller svaj för att det ska stämma, men det hör väl lite till själva grejen? Det ska ju vara stämt, men inte synth-stämt liksom. Jag vet inte om någon har testat Evertune här? Jag har testat det, både med och utan true temperament, och det är ju förbannat häftigt. Men det är liksom... fel. Kan inte förklara det bättre än så. Det känns bara inte riktigt rätt. Typ.
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Är det då bättre med sura toner och ackord här och där på halsen? Kan man förbättra så varför inte säger jag. Varför nöja sig med det som alltid har varit hittills? Att det skulle låta mjukvara om det håller jag inte med om av det jag har hört. En gitarr är en gitarr.
MotherOfSound Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Nej, det är inte bättre med sura toner och ackord. Naturligtvis inte. Men det jag menar är att soundet från en gitarr med båda delarna i kombination (True temperament och evertune) liksom skalar av en hel del feeling i soundet. Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Har du testat?
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Nej inte haft möjlighet då det inte finns någon musikaffär som har någon inne här. Men känsla i ljudet, det är det den som spelar tar fram. Sen är det det där med att det alltid har varit så och då utgår man från det och har svårare att ta till sig nytt, t ex alla gitarrister som klagar på att allt annat än en riktig stärkare, det låter inte lika bra och kan aldrig göra det. Men det är bara att inse att det här är framtiden, vare sig du gillar det eller inte. Jag är för förändringar och vill inte att det ska vara som det alltid har varit. Allt som förbättrar är att föredra. Jag kommer definitivt införskaffa en gura med en evertune på, ev sätta på på en som jag redan har.
DigRules Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Det där ser för bra ut för att vara sant, men det verkar dessbättre vara sant, helt underbart. Fullkomligt hatar när gitarrer stämmer ur sig och det gör de tyvärr allt för ofta, trots låsbart. Håller med Tommy Denander, avundas keyboardister som bara behöver dra igång så funkar det. Hoppas detta kommer till flera gitarrmärken snabbt som fan.
Guitar Nilsson Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Fel på länken? Kommer till en sida med Evertunes, med det står not Sorry, funkar inte...
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Fel på länken? Kommer till en sida med Evertunes, med det står not Sorry, funkar inte... Ja det är själva stallets tillverkares hemsida. Fajsboksidan får man kopiera för att få in.
DigRules Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Fel på länken? Kommer till en sida med Evertunes, med det står not Sorry, funkar inte... Klicka på knappen Home så laddar du in hemsidan...om det är dit du ska. --- Hmm, hur funkar det med vibrato egentligen på en sån där? Stallet ska ju kompensera spänningen i strängen vad jag förstår, så då bör det väl innebära att vibraton egentligen inte skall funka som vanligt? Hoppas jag missupfattat något...
MotherOfSound Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Klicka på knappen Home så laddar du in hemsidan...om det är dit du ska. --- Hmm, hur funkar det med vibrato egentligen på en sån där? Stallet ska ju kompensera spänningen i strängen vad jag förstår, så då bör det väl innebära att vibraton egentligen inte skall funka som vanligt? Hoppas jag missupfattat något... Well, Evertune kommer med ett system som dom kallar för bend-stop. Vilket är jävligt häftigt, man kan i princip spela hur hårt som helst utan att strängarna börjar fladdra och svaja som de brukar, det är ungefär som en autotune på gitarr. Nackdelen med det är att det inte går att använda sig av vibrato. Däremot kan man "kliva ur" bend-stoppet genom att vrida sig ur evertune. Då kan man alltså benda som vanligt.
MotherOfSound Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Nej inte haft möjlighet då det inte finns någon musikaffär som har någon inne här. Men känsla i ljudet, det är det den som spelar tar fram. Sen är det det där med att det alltid har varit så och då utgår man från det och har svårare att ta till sig nytt, t ex alla gitarrister som klagar på att allt annat än en riktig stärkare, det låter inte lika bra och kan aldrig göra det. Men det är bara att inse att det här är framtiden, vare sig du gillar det eller inte. Jag är för förändringar och vill inte att det ska vara som det alltid har varit. Allt som förbättrar är att föredra. Jag kommer definitivt införskaffa en gura med en evertune på, ev sätta på på en som jag redan har. Jag förstår vad du menar, feelingen sitter i fingrarna. Alldeles riktigt. Men jag tror inte du förstår vad jag menar. Det jobbiga är att det inte går att förklara heller. Du måste testa. Vi har evertune-gitarrer på jobbet om du bor nära halmstad.
ibanez-mag Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 (redigerat) Evertune är grymt, en fantastiskt uppfinning. Rätt justerat så tycker jag inte att man känner någon skillnad som man tänker på i mer än några minuter. Som ett studioverktyg är ju tanken underbar, att inte behöva stämma live är inte heller en dum tanke. Det enda jag inte känner mig trygg med än hur det påverkar tonen. Skulle vilja prova samma gitarr, först utan och sen montera ett och se vad skillnaden blir. Det att strängen inte har kontakt med kroppen förutom via en fjäder är jag skeptisk till. Svaj påverkar ju tonen en del, så detta borde påverka den ännu mer. Idéen är inte helt olik det Halmstadkillarna bakom tremologic hade. Deras syfte var inte att hålla stämningen på det sättet men det blev en bieffekt av konstruktionen. Inte på samma nivå som detta men nära. Fördelen med det var att det var världens häftigaste svaj samtidigt. Jobbade med dem ett tag och saknar stallet mycket. Man kunde gör saker som bara inte går med något annat än det, svaja upp på en ton samtidigt som man svara ner på två andra. Underbart! /Magnus Redigerat 19 januari 2013 av ibanez-mag
BluesBoy Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Wow.....både läskigt och imponerande, hehe. Klart irriterande om man glömmer att stämma guran i "bend-läge" och sedan skall dra av ett solo. 😄
crillemannen Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 (redigerat) Evertune is the shit, men det har sina nackdelar. För dom som vill ha känslan då? Har man en 120% stämd gitarr så låter det lite halvt som halvt mjukvara. Dessutom, i kombination med True Temperament som dom flesta evertune-användarna också har installerat på sina gitarrer, så får man inte bara 120% stämning, utan också intonering. Detta gör att gitarren stämmer så sjukt bra, även "ovanför" 12:e band, så det låter ännu mer mjukvara. Visst, det är jävligt coolt. Men man tappar liksom lite känsla. Däremot vinner man kanske ett ganska stort område på gitarren där man inte längre behöver kompensera med vibrato eller svaj för att det ska stämma, men det hör väl lite till själva grejen? Det ska ju vara stämt, men inte synth-stämt liksom. Jag vet inte om någon har testat Evertune här? Jag har testat det, både med och utan true temperament, och det är ju förbannat häftigt. Men det är liksom... fel. Kan inte förklara det bättre än så. Det känns bara inte riktigt rätt. Typ. här har vi nog en som inte har så mcket erfarenhet att spela in band. Stämmningen tar för jävla mycket tid rent ut sagt i inspelningsammanhang haha. Jag stämmer nog lika mycket som jag spelar in effektiv tid tack vare intonerings bekymmer, bends på ackord etc. Detta låter som en gudagåva 😄 det finns ingen känsla i sura toner. Dock så borde man ju givetvis använda en annan gitarr till solo etc, då är det ju gött med vibrato etc 🙂 Redigerat 20 januari 2013 av crillemannen
MotherOfSound Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 här har vi nog en som inte har så mcket erfarenhet att spela in band. Stämmningen tar för jävla mycket tid rent ut sagt i inspelningsammanhang haha. Jag stämmer nog lika mycket som jag spelar in effektiv tid tack vare intonerings bekymmer, bends på ackord etc. Detta låter som en gudagåva 😄 det finns ingen känsla i sura toner. Dock så borde man ju givetvis använda en annan gitarr till solo etc, då är det ju gött med vibrato etc 🙂 Du får nog omvärdera mitt svar litegrann. Jag svarade från "gitarrist-perspektiv" och inget annat 🙂 Evertune ÄR en gudagåva i Studiosammanhang, men inget annat. Anser jag som gitarrist. Ska jag ta på mig studiokavajen så får du ett helt annat svar: evertune är det bästa som hänt. Förstår du skillnaden? 🙂
crillemannen Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Du får nog omvärdera mitt svar litegrann. Jag svarade från "gitarrist-perspektiv" och inget annat 🙂 Evertune ÄR en gudagåva i Studiosammanhang, men inget annat. Anser jag som gitarrist. Ska jag ta på mig studiokavajen så får du ett helt annat svar: evertune är det bästa som hänt. Förstår du skillnaden? 🙂 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Håller med Tommy Denander, avundas keyboardister som bara behöver dra igång så funkar det. Hoppas detta kommer till flera gitarrmärken snabbt som fan. Min Moog tar tid på sig att bli stabil och stämmer dessutom om sig. Evertune på den tack. 🙂
Guitar Nilsson Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Knepigt att inte de stora drakarna Fender o Gibson har hakat på det här med krokiga frets. Eller har de det?
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Knepigt att inte de stora drakarna Fender o Gibson har hakat på det här med krokiga frets. Eller har de det? Det kanske kommer. Det är ju så nytt än så länge.
ibanez-mag Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Knepigt att inte de stora drakarna Fender o Gibson har hakat på det här med krokiga frets. Eller har de det? Jag tror faktiskt inte att de någonsin kommer att hoppa på det, Gibson och Fender menar jag. Det är för få gitarrister som är öppna nog att hoppa på det, tror jag. Läser man runt på forum så är det ju hur många gitarrister som helst som är emot (trots att de inte provat). "Behövde inte Hendrix det så behöver inte jag" och andra dumma argument. Jag blev erbjuden en 50 deal spons men det blev tyvärr fortfarande för dyrt eftersom man behöver göra det 5-6 instrument. Och slita av greppbrädan på sina LACS instrument är inte heller helt lockande. /Magnus
Larsson Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 undra vad det kommer kosta på en höft att köpa & få stallet installerat? kan tänka mig att det blir svindyrt, och jag gillar ju att bända strängar så detta är nog inte för mig.. fast det skulle ju vara grymt att ha en gura som är 100% stämd hela tiden ser fram emot att få testa framöver iaf 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Jo men du kan visst bända strängarna. Det är bara att du kan ställa in den på att inte göra det om du vill. Varför nu man skulle vilja det? Undrar också vad det skulle kosta. Lämnar man in en på vanlig service så får man hosta upp runt 1500:- så säkert en tusing mer gissar jag på.
DigRules Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Jag tror faktiskt inte att de någonsin kommer att hoppa på det, Gibson och Fender menar jag. Det är för få gitarrister som är öppna nog att hoppa på det, tror jag. "Behövde inte Hendrix det så behöver inte jag" och andra dumma argument. /Magnus Det är nog bara en tidsfråga innan tillräckligt många konservativa old school-gitarrister har fasats ur så kommer det nog att få fäste. 😉 Av Gibson och Fender så verkar Fender vara det minst konservativa och inte lika främmande som Gibson att testa lite nya prylar. Dessutom, hade Hendrix haft tillgång till detta är jag övertygad om att han hade haft det. undra vad det kommer kosta på en höft att köpa & få stallet installerat? kan tänka mig att det blir svindyrt, och jag gillar ju att bända strängar så detta är nog inte för mig.. Bända strängar kommer du att kunna göra så det är ingen fara, till och med vibrato. 🙂
DigRules Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Undrar också vad det skulle kosta. Lämnar man in en på vanlig service så får man hosta upp runt 1500:- så säkert en tusing mer gissar jag på. Såg att Helges Håla tog 6000:- på en "normal" gitarr, men det finns säkert billigare alternativ.
ibanez-mag Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Det är nog bara en tidsfråga innan tillräckligt många konservativa old school-gitarrister har fasats ur så kommer det nog att få fäste. 😉 Av Gibson och Fender så verkar Fender vara det minst konservativa och inte lika främmande som Gibson att testa lite nya prylar. Dessutom, hade Hendrix haft tillgång till detta är jag övertygad om att han hade haft det. Bända strängar kommer du att kunna göra så det är ingen fara, till och med vibrato. 🙂 Jag är också övertygad om att Hendrix haft det om han kunnat. Men har läst det argumentet massor av gånger. Jag tycker nog tvärt om, att Gibson är mycket mer framåt än Fender, i alla fall på gitarrsidan. De håller ju på med robot gitarrer, sjävstämande gitarrer och skit. I namnet Fender gör de ju inte mycket mer än att ta halsen från en modell och sätta den på kroppen från en annan. /Magnus
Terror Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 trött på folk som gnäller och säger "men de går ju inte att bända och bla bla bla". Det är ju bara skruva åt skruvarna hårdare så blir det precis som en vanlig gitarr. jeeeez.
Larsson Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 trött på folk som gnäller och säger "men de går ju inte att bända och bla bla bla". Det är ju bara skruva åt skruvarna hårdare så blir det precis som en vanlig gitarr. jeeeez. aah verkligen asså.. jeeeez... det fick man ju lära sig på grundskolan, man blir så jävla trött krya på dig..
DigRules Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 aah verkligen asså.. jeeeez... det fick man ju lära sig på grundskolan, man blir så jävla trött krya på dig.. 😄😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.