Bergstrom93 (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Tjena! đ Jag sysslar i dagslĂ€get mest med elektroniskt musik och spelar ALDRIG in nĂ„got hĂ€r hemma. I min charmiga hemmastudio sĂ„ har jag en basic uppsĂ€ttning, tvĂ„ monitorer och ett par hörlurar. Dem kopplar jag in via min macbook pro 2011's 3.5mm uttag... 1. FĂ„r jag ut mest prestanda pĂ„ mina monitorer genom att endast koppla in dem i datorns ljudkort eller bör man ha nĂ„got externt dĂ€r? Har mĂ„nga gĂ„nger fĂ„tt höra att jag bör köpa nĂ„got externt, men aldrig varför riktigt. - nĂ„got som jag ofta brukar vilja veta. 2. Om det Ă€r sĂ„ att man nu behöver ett externt ljudkort sĂ„ kĂ€nns det lite onödigt att ha ett som har ingĂ„ng(ar) för att spela in ocksĂ„, för jag antar att sĂ„dant lĂ€ggs pĂ„ ljudkortets pris. SĂ„, finns det nĂ„got ljudkort som Ă€r anpassat för endast lyssning, dvs, nĂ„got som man bara kopplar in monitorerna samt hörlurarna in i? Tack! đ
Carle Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Kolla in apogee, kan inga modeller. Och sÄ det minsta pro topls-kortet har nog bara hörlursutgÄng.
slejnard Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Det interna duger gott för lyssning. Varför man har ett dedikerat nÀr man spelar in Àr för att det blir bÀttre latency bl.a.
Bergstrom93 (oregistrerad) Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Ja apogee gör riktigt bra grejer, dock kostar dem dĂ€refter ocksĂ„. Min tanke var vĂ€l om man kunde komma billigare undan om man hittade ett ljudkort utan inputs. Dock sĂ„ har jag ett erbjudande pĂ„ ett presonus audiobox USB för 500kr, sĂ„ det kanske inte blir sĂ„ mycket billigare Ă€n sĂ„ Ă€ven om man hittar ett utan inputs. Och vem vet, kanske blir jag sugen pĂ„ att spela in nĂ„gon gĂ„ng i framtiden ocksĂ„ đ
Linus Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 3,5 tums-uttaget i din dator innehÄller Àven en optisk utgÄng, mini-toslink. Koppla till valfri D/A av hög kvalitet?
joachime Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Varför man har ett dedikerat nÀr man spelar in Àr för att det blir bÀttre latency bl.a. Det gÀller inte om man kör OS X. Det interna hörlursuttaget ger lika lÄg latency som ett firewire-interface eller liknande. Den fördel jag kan se med ett externt ljudkort Àr att man kan justera nivÄerna till högtalare utan att det pÄverkar bitupplösningen. Det gÄr iofs att lösa genom att man ansluter datorns hörlursutgÄng till en lyssningsvÀljare med volymkontroll och sedan skickar vidare signal till högtalare och hörlurar dÀrifrÄn. Ljudkort med enbart utgÄngar Àr sÄ pass lÄg efterfrÄgan pÄ ljudkort utan ingÄngar sÄ utbudet blir begrÀnsat.
Erik dP Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 (redigerat) Jag har fĂ„tt intrycket i denna test att den hĂ€r billiga manicken gör ett bra jobb för lite pengar. Bilda dig din egen uppfattning: INTRO: The little Behringer UCA202 has a rather loyal following and Iâm not aware of anything that comes close for its bargain $29 price. I also was hoping it might make at least a decent USB headphone DAC. I love finding bargains that perform far better than their price would suggest! http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.html?m=1 Kostar ca 200kr hos tysken: http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm Redigerat 19 januari 2013 av Erik dP
Linus Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Den dĂ€r kommer inte att ge "finare" ljud eller bĂ€ttre signal-brusförhĂ„llande Ă€n det inbyggda ljudchipet. Behringer-grunkan handlar om att erbjuda funktioner som nuvarande ljudchip/ljudkort ev. inte har. Audioengine har en DAC med optisk ingĂ„ng/RCA-utgĂ„ngar samt minitele för hörlursutgĂ„ng, men den fungerar Ă€ven som USB-ljudkort. 1690:- Fast Track C400 Ă€r inte sĂ„ dyr, bra A/D och D/A och mikpreampar. Priset Ă€r inte lĂ„ngt dĂ€rifrĂ„n... Just sayin' đ
Erik dP Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 ...Man kanske ÀndÄ slipper de störningar som brum och högt vinande ljud frÄn övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgÄngen.
joachime Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 ...Man kanske ÀndÄ slipper de störningar som brum och högt vinande ljud frÄn övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgÄngen. Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook. 1
Erik dP Postat 19 januari 2013 Postat 19 januari 2013 Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook. StÀmmer sÀkert. Man brukar ju fÄ vad man betalar för ...fÄr man hoppas. Har dock ingen erfarenhet av Mac. (Paddans hörlursutgÄng funkar dock fint.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.