Jump to content
Annons

Ljudkort för enbart lyssning?

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Tjena! 🙂

Jag sysslar i dagslÀget mest med elektroniskt musik och spelar ALDRIG in nÄgot hÀr hemma. I min charmiga hemmastudio sÄ har jag en basic uppsÀttning, tvÄ monitorer och ett par hörlurar. Dem kopplar jag in via min macbook pro 2011's 3.5mm uttag...

1. FÄr jag ut mest prestanda pÄ mina monitorer genom att endast koppla in dem i datorns ljudkort eller bör man ha nÄgot externt dÀr? Har mÄnga gÄnger fÄtt höra att jag bör köpa nÄgot externt, men aldrig varför riktigt. - nÄgot som jag ofta brukar vilja veta.

2. Om det Àr sÄ att man nu behöver ett externt ljudkort sÄ kÀnns det lite onödigt att ha ett som har ingÄng(ar) för att spela in ocksÄ, för jag antar att sÄdant lÀggs pÄ ljudkortets pris. SÄ, finns det nÄgot ljudkort som Àr anpassat för endast lyssning, dvs, nÄgot som man bara kopplar in monitorerna samt hörlurarna in i?

Tack! 🙂

Annons
Postat

Kolla in apogee, kan inga modeller. Och sÄ det minsta pro topls-kortet har nog bara hörlursutgÄng.

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Ja apogee gör riktigt bra grejer, dock kostar dem dĂ€refter ocksĂ„. Min tanke var vĂ€l om man kunde komma billigare undan om man hittade ett ljudkort utan inputs. Dock sĂ„ har jag ett erbjudande pĂ„ ett presonus audiobox USB för 500kr, sĂ„ det kanske inte blir sĂ„ mycket billigare Ă€n sĂ„ Ă€ven om man hittar ett utan inputs. Och vem vet, kanske blir jag sugen pĂ„ att spela in nĂ„gon gĂ„ng i framtiden ocksĂ„ 🙂

Postat

3,5 tums-uttaget i din dator innehÄller Àven en optisk utgÄng, mini-toslink. Koppla till valfri D/A av hög kvalitet?

Postat

Varför man har ett dedikerat nÀr man spelar in Àr för att det blir bÀttre latency bl.a.

Det gÀller inte om man kör OS X. Det interna hörlursuttaget ger lika lÄg latency som ett firewire-interface eller liknande.

Den fördel jag kan se med ett externt ljudkort Àr att man kan justera nivÄerna till högtalare utan att det pÄverkar bitupplösningen.

Det gÄr iofs att lösa genom att man ansluter datorns hörlursutgÄng till en lyssningsvÀljare med volymkontroll och sedan skickar vidare signal till högtalare och hörlurar dÀrifrÄn.

Ljudkort med enbart utgÄngar Àr sÄ pass lÄg efterfrÄgan pÄ ljudkort utan ingÄngar sÄ utbudet blir begrÀnsat.

Postat (redigerat)

Jag har fÄtt intrycket i denna test att den hÀr billiga manicken gör ett bra jobb för lite pengar. Bilda dig din egen uppfattning:

INTRO: The little Behringer UCA202 has a rather loyal following and I’m not aware of anything that comes close for its bargain $29 price. I also was hoping it might make at least a decent USB headphone DAC. I love finding bargains that perform far better than their price would suggest!

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.html?m=1

Kostar ca 200kr hos tysken:

http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm

Redigerat av Erik dP
Postat

Den dÀr kommer inte att ge "finare" ljud eller bÀttre signal-brusförhÄllande Àn det inbyggda ljudchipet. Behringer-grunkan handlar om att erbjuda funktioner som nuvarande ljudchip/ljudkort ev. inte har.

Audioengine har en DAC med optisk ingÄng/RCA-utgÄngar samt minitele för hörlursutgÄng, men den fungerar Àven som USB-ljudkort. 1690:-

Fast Track C400 Ă€r inte sĂ„ dyr, bra A/D och D/A och mikpreampar. Priset Ă€r inte lĂ„ngt dĂ€rifrĂ„n... Just sayin' 🙂

Postat

...Man kanske ÀndÄ slipper de störningar som brum och högt vinande ljud frÄn övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgÄngen.

Postat

...Man kanske ÀndÄ slipper de störningar som brum och högt vinande ljud frÄn övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgÄngen.

Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook.

• Gilla 1
Postat

Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook.

StÀmmer sÀkert. Man brukar ju fÄ vad man betalar för ...fÄr man hoppas. Har dock ingen erfarenhet av Mac. (Paddans hörlursutgÄng funkar dock fint.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.