Jump to content
Annons

Ljudkort för enbart lyssning?

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Tjena! 🙂

Jag sysslar i dagsläget mest med elektroniskt musik och spelar ALDRIG in något här hemma. I min charmiga hemmastudio så har jag en basic uppsättning, två monitorer och ett par hörlurar. Dem kopplar jag in via min macbook pro 2011's 3.5mm uttag...

1. Får jag ut mest prestanda på mina monitorer genom att endast koppla in dem i datorns ljudkort eller bör man ha något externt där? Har många gånger fått höra att jag bör köpa något externt, men aldrig varför riktigt. - något som jag ofta brukar vilja veta.

2. Om det är så att man nu behöver ett externt ljudkort så känns det lite onödigt att ha ett som har ingång(ar) för att spela in också, för jag antar att sådant läggs på ljudkortets pris. Så, finns det något ljudkort som är anpassat för endast lyssning, dvs, något som man bara kopplar in monitorerna samt hörlurarna in i?

Tack! 🙂

Annons
Postat

Kolla in apogee, kan inga modeller. Och så det minsta pro topls-kortet har nog bara hörlursutgång.

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Ja apogee gör riktigt bra grejer, dock kostar dem därefter också. Min tanke var väl om man kunde komma billigare undan om man hittade ett ljudkort utan inputs. Dock så har jag ett erbjudande på ett presonus audiobox USB för 500kr, så det kanske inte blir så mycket billigare än så även om man hittar ett utan inputs. Och vem vet, kanske blir jag sugen på att spela in någon gång i framtiden också 🙂

Postat

3,5 tums-uttaget i din dator innehåller även en optisk utgång, mini-toslink. Koppla till valfri D/A av hög kvalitet?

Postat

Varför man har ett dedikerat när man spelar in är för att det blir bättre latency bl.a.

Det gäller inte om man kör OS X. Det interna hörlursuttaget ger lika låg latency som ett firewire-interface eller liknande.

Den fördel jag kan se med ett externt ljudkort är att man kan justera nivåerna till högtalare utan att det påverkar bitupplösningen.

Det går iofs att lösa genom att man ansluter datorns hörlursutgång till en lyssningsväljare med volymkontroll och sedan skickar vidare signal till högtalare och hörlurar därifrån.

Ljudkort med enbart utgångar är så pass låg efterfrågan på ljudkort utan ingångar så utbudet blir begränsat.

Postat (redigerat)

Jag har fått intrycket i denna test att den här billiga manicken gör ett bra jobb för lite pengar. Bilda dig din egen uppfattning:

INTRO: The little Behringer UCA202 has a rather loyal following and I’m not aware of anything that comes close for its bargain $29 price. I also was hoping it might make at least a decent USB headphone DAC. I love finding bargains that perform far better than their price would suggest!

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.html?m=1

Kostar ca 200kr hos tysken:

http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm

Redigerat av Erik dP
Postat

Den där kommer inte att ge "finare" ljud eller bättre signal-brusförhållande än det inbyggda ljudchipet. Behringer-grunkan handlar om att erbjuda funktioner som nuvarande ljudchip/ljudkort ev. inte har.

Audioengine har en DAC med optisk ingång/RCA-utgångar samt minitele för hörlursutgång, men den fungerar även som USB-ljudkort. 1690:-

Fast Track C400 är inte så dyr, bra A/D och D/A och mikpreampar. Priset är inte långt därifrån... Just sayin' 🙂

Postat

...Man kanske ändå slipper de störningar som brum och högt vinande ljud från övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgången.

Postat

...Man kanske ändå slipper de störningar som brum och högt vinande ljud från övrig elektronik som jag hört interna ljudkort kan vidarebefodra via hörlursutgången.

Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook.

• Gilla 1
Postat

Inget jag upplevt hos kvalitetslaptops som Macbook.

Stämmer säkert. Man brukar ju få vad man betalar för ...får man hoppas. Har dock ingen erfarenhet av Mac. (Paddans hörlursutgång funkar dock fint.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.