Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Någon här på forumet nämnde LCR-mixning i en tråd. Jag snurrade runt lite på internet och läste på. LCR mixning, Left center right, funkar så att alla kanaler panoreras helt vänster, helt i mitten eller helt höger. Ska tydligen göra ljudet bredare, lyfta fram det viktigaste i låten ge bättre separattion. Ska låta bra på olika sätt enligt tillskyndarna av detta helt enkelt. Är grön på mixning men tycker iden är intressant på något vis.

Har någon av er erfarnhet av detta? Hur blir det om man lyssnar i lurar?

Gjorde själv i all hast ett experminent av ren nyfikenhet.Gjorde två varianter. Om ni orkar lyssna så vore det roligt att höra vilken som är bäst.

http://soundcloud.com/stle-1/now-lcr-1

eller

http://soundcloud.com/stle-1/now-lcr-2

Trevlig helg!

Niklas

Annons
Postat

Kanske finns fler som nämnt det, men jag vet att jag gjorde det i en tråd. Senaste mixen jag gjorde använde jag mig av LCR och är nöjd med resultatet.

Det ligger väl rätt mycket i att man måste ha "perfekt" lyssning för att höra triangeln som ligger 10 i och kazzot till höger på 12 över. 😉

Kanske kan bli irriterande/jobbigt om man lyssnar i lurar och allt ligger fullt vä/hö istället för lite finlir i panoreringen, men jag vet inte.

Tills jag blir överbevisad om att det inte är bra, eller tills jag själv lärt mig mixa bättre, kommer jag fortsätta med LCR. 🙂

Svårt att säga vilken av versionerna som lät bäst, men jag är nog inne på 1:an också.

Postat (redigerat)

Förstår inte varför man skulle vilja mixa så...LCR-mix var man tvungen till på en del äldre mixerbord...de hade en switch med LEFT-MID-RIGHT. Några andra panoreringar gick inte att göra.

Det är som att sitta och köra ångmaskin närjag har en modern bil....men visst, ni låtit hypen kring LCR sluka er...var noga att använda guldpläterade kontaker också. Ger en fin transparens i low-mid.

Redigerat av mickestrang
Postat (redigerat)

Har personligen aldrig gillat LCR-mixning heller, känns på något sätt overkligt", för att använda ett enkelt begrepp. Framförallt låter det ofta onaturligt i hörlurar. Däremot håller jag mig inom 0, 25, 50, 75 och 100% panning. Panorerar sällan 56%, 71% etc...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

LCR är väl som mycket annat, man kan gilla det eller inte.

När jag lyssnar på min extrempanorering i lurar så låter det skumt när tänker på panoreringen men när jag zonar ut och lyssnar på musiken tycker jag att det låter ok. Tycker att mixen lyfte med LCR panoreringen men om det är placeboeffekt vet jag ej.

Tack bluesboy för att provlyssnade. Gillar också 1 bäst (om jag minns rätt). Gärna fler kommentarer.

Postat

Om man bara håller reda på att örat, grovt räknat, kan urskilja sju olika definierade riktningar så kan man panorera därefter. Fem graders skillnad till eller från gör alltså inte särdeles mkt.

Postat

....men visst, ni låtit hypen kring LCR sluka er...var noga att använda guldpläterade kontaker också. Ger en fin transparens i low-mid.

Kanske något onödigt tillägg? Första halvan av inlägget var ju i alla fall informativt.

Jag antar att TS är ute efter synpunkter/kommentarer kring LCR-metoden och inte kvickheter och onödiga jämförelser.

Postat

Förstår inte heller grejen eftersom det blir ett väldigt onaturligt resultat. Om man spelar på ett instrument i ett rum, så hörs ju ljudet i båda öronen och inte bara i det ena, så att utesluta mellanlägen som ger ljud i båda utan att ligga helt centrerat, blir bara fel. Som Micke var inne på, så är det en kvarleva från när tekniken inte tillät bättre flexibilitet än så - och därför också något att lämna bakom sig, enligt min mening...

Postat

Det blir i alla fall mindre att hålla reda på, med LCR. Mindre Fasfel också. Men jag har märkt om man har väldigt mycket i mitten och bara nått enstaka pannat blir det väldigt brett.

Postat

Vad som är naturligt är egentligen rent trams att diskutera. Elektronisk musik faller ju per automatik då... Nu vet jag inte om det är slaviskt eller rutinen men en relativt välkänd mixare med åtskillaga pluggar uppkallade i hans namn mixar LCR. "Du har två högtalare - panorera ordentligt!".

Själv gör jag inte så utan låter panorering vara en del av processen. Dock landar i princip alltid OH - fullt panorerade så väl som kompgitarrer. Är det hockeykörer åker de också ut. Pukor, stämmor etc. sprids.

• Gilla 1
Postat

Tycker mixarna funkade på materialet. Lyssnade även kort på dina tidigare mixar av samma låt och tyckte även dom hade fördelar som försvann i LCR-ljudbilden.

En grej jag lagt märke till angående panorering är att jag tycker det är enklare att placera en stereokälla i en stereobild än ett monspår. Vad menar jag då med det? Jo, säg att man har en synth inspelad på två spår med stereoinformation. Spåren går så klart att panorera fullt vänster/höger men de går även att placera var som helst däremellan. Om man panorerar runt de två spåren samtidigt som man lyssnar på hela mixen tycker jag det är relativt lätt att hitta positioner som fungerar bättre och sämre.

Men gör jag detsamma med en synth inspelad på ett spår utan någon stereoinformation känns det ofta som att det kvittar om den ligger 20 eller 40 procent ut åt ena sidan. Den svara liksom inte mot något annat ändå.

Knepet är så klart att ge varje monokälla något att arbeta mot. Det kan vara ett reverb, ett delay, en ambiens, en dubb eller en annan stämma.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Brukar lägga tex. dubbade gitarrer på 65% i verser för att sedan köra full pan på refränger för att lyfta låten ännu mer. Samma med körer och stämmor på refränger, dubba och panna fullt på refränger. OH kör jag alltid full pan.

Redigerat av Bullerbyn
  • Gilla 1
Postat

Intressant med fler tankar om panorering. För skoj skull snurrade jag runt på spotify, lyssnad på panoreringen. Lyckades inte hitta någon låt med mer radikal panorering. Skulle vara kul att höra en proffsmsixad sådan låt. En exemplet jag hittade var red hot chillipeppers, calofornication som enligt internet är mixad i mono.

Tycker mixarna funkade på materialet. Lyssnade även kort på dina tidigare mixar av samma låt och tyckte även dom hade fördelar som försvann i LCR-ljudbilden.

Kul att du tig tid att lyssna! Har även gjort andra ändringar sedan gamla mixen. Mer rymd på sång t ex (krav från de andra bandmedlemmarna). Försökte inspireras av sångljudet Ceasars har, men hamnade inte så nära. Även härjat runt med trummor och lagt på tape simulator och annat jag läst om. Försökt vara noggrann och strukturerad men känns rätt oregerligt i efterhand : )

Postat

Den här (Joan Osborne - One of us) tror jag är mixad enligt LCR, låter så iaf.

Jo, intressant att höra.

Efter att ha lyssnat på den kom jag att tänka på SAIL med avolnation. Kan vara LCR

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.