Jump to content
Annons

Focusrite Saffire 24 DSP + subwoofer?

Recommended Posts

bodin (oregistrerad)
Postat

Jag har ett konstigt och irriterande problem som säkert är lätt att fixa. Ska försöka göra mig förstådd...

Jag har 2st monitorer som jag kopplat på Line out 1 + 2 på ljudkortet och en subwoofer på Line out 3 (även 4-6 finns som allternativ)

Jag vill ju givetvis att alla 3 högtalare ska göra sitt jobb...

Här är dilemmat:

Ändrar jag volymen i datorn med nån mjukvara som tex winamp så följer subben + monitornerna med i volym. Ändrar jag volymen i tex cubase Stereo out så följer alla 3 högtalara med i volym. Ändrar jag volym i Saffire controll programmet eller vad det heter som följer med Ljudkortet så följer alla 3 högtalare med.

Trycker jag på "dim" eller "mute" på mitt ljudkort, alltså hårdvaran, så tystnar eller sänks volymen på alla 3 högtalare... precis som dom ska.. Alltså inga problem

MEN!!!! När jag ändrar volymen fram på mitt ljudkort, där det står "monitor ut" så ändras bara volymen på monitorerna men INTE subben. Jag kan alltså inte dra ner volymen fysiskt på alla 3 högtalare. Vilket är ganska jobbigt då man ibland bara vill lyssna via hörlurar vid tex sånginspelning eller vid sent musikskapande.

Men då måste jag manuellt stänga av subben då den annars pumpar ut hög volym enligt hur den är ställd på subbens förstärkare eller en inställning i mixerprogrammet där jag stänger av den Line out som subben är kopplad till.

Är det nån routing grej i focusrite mixerprogram jag missat, eller måste jag köpa en splittad kabel så jag kör ena monitorn + subben på samma Line out? Det sista känns lite onödigt

Vore tacksam om nån har svaret på hur jag ska göra... Tycker ju att Focusrite borde tänkt på detta då många använder just subwoofer i sitt musikskapande.

//Björn

Annons
Postat

Jag går i tankar att köpa samma ljudkort och har nyligen kikat i manualen. Jag har för mig att där stod att den fysiska volymen på själva enheten är kopplad till 1+2 ut. Jag tror inte att det går att justera volymen därifrån...

Däremot har väl de flesta subbar idag ingångar för ljudkortet ut, och sedan från subben utgångar till själva monitorerna? Men det har du kanske inte på din?

bodin (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret. Med mitt gamla skit ljudkort M-Audio Fast Track var det inga problem....

Mina monitorer har 2 ingångar var, en tele och en mic. Min sub som är en 10 år gammal Cerwin Vega har 2st RCA in och 2st RCA ut.

Ljudkortet har tele ut på alla 6 utgångarna + spdif.

Enda sättet jag kommer på är väl isf att subben + ena monitorn kopplas på samma Line out.via en splitter med 2 ut. Man får inga problem som att den monitorn vars utgång delas med subben får sänkt volym?

Borde ju gå att routa signalkedjan via mjukvaran kan man ju tycka.

Kanske borde skicka en fråga till Focusrites support

bodin (oregistrerad)
Postat

Hmm, med tanke på vad du skrev. Går det att koppla Ljudkort ut 1+2 (tele) till Sub in (rca) sedan sub ut (rca) till monitorerna in (tele).?

Postat

Kolla t.ex. den här Fostex-subben, den har 4 in och 4 ut(eller thru). Det innebär nog att de RCA kontakterna här är obalanserade, och Tele är TRS, balanserade. I praktiken är det 2 in från ljudkort, och 2 vidare till monitorerna...

Du har då 2 obalanserade in, och 2 ut (thru). Jag gissar att du får köra obalanserade Tele -> RCA kablar mellan ljudkort och sub, sedan RCA -> Tele obalanserade... Borde funka.

4792501_800.jpg

bodin (oregistrerad)
Postat

Det verkar som om jag får åka förbi musikaffären 3 mil bort och köpa 4 passande kablar och hoppas att det fungerar 😉

Postat

Kolla din manual först om du inte kan styra fler outputs. Jag skummade bara igenom manualen på nätet och har för mig att det stod att volymratten är "hardwired" till out 1+2...

Postat

Har kollat nu, hjälper det om du trycker på monitor presets och ställer in den på 2.1 surround? elr det kanske går om du tar shift+ klicka på resp siffra för o "gråa" knapparna. kommer dock inte ihåg vad den funktionen var till för.

Postat

Grå knapp så kommer signalen att skickas med max volym. Volymratten har alltså ingen funktion på de utgångar som är grå... Kanske inte att rekommendera? 🙂

I manualen står det att om man väljer 2.1 så skickas monitorsignal på out 1-2 och sub på 4. Dock står det där under "Note that the front panel monitor control only affects outout 1 and 2, and is an additional volume control on top of the monitor level set in Safiire MixControl software"

Jag tror att även om man sätter kortet till 2.1 så kommer man inte att kunna styra subben med frontpanelens volym, bara med mjukvarans... Men förhoppningsvis kan du koppla out1-2 genom subben och på så vis lösa problemet...

Vad tycker ni rent allmänt om 24 DSP då? Jag gjorde en tråd tidigare, men fick inga svar men nu har vi ju bevisligen folk som har kortet och kan ge ett litet omdöme? 🙂

bodin (oregistrerad)
Postat

Tack för era svar och den tid ni lagt ner för att söka efter svar.

Jag har provat allting och ingenting fungerar. Det är nog så att jag måste köpa kablar för att koppla Line out 1+2 via subben till monitorerna. Tycker det är helskumt med sån mjukvara som följer med. Borde vara lätt att kunna "routa" signalen på ett bättre sätt.

Har precis skickat frågan vidare till Focusrite. Säger dom att det enda sättet är att koppla via subben så är det bara att inse fakta...

ztevie: Jag har haft den i nån vecka nu och är helnöjd med den. Kör ca 6ms latency i Cubase och det räcker gott o väl. Har även lekt lite med sånginspelning via dess inbyggda micpreapms och en extern. Fungerar klockrent. Att routa micsignalen direkt från ljudkortet till monitor ut/headphones gör ju att signalen inte behöver gå via ens daw. Det ger en 0 ms latency på sången. Tyvärr missar man då om man kör medhörningseffekteri cubase som reverb/deley/compressor/ eq m.m på rösten.

Är väl inte så imponerad över dess DSP effecter (compressor/eq/reverb) som kan styras i mixern. Men dom kanske nån gång kommer till användning.

Var även ute efter 2 hörlursutgångar med varsin volymkontroll då jag + den som sjunger ska kunna lyssna genom olika hörlurar och volym. Tycker man får ett bra tryck i musiken om man vrider upp volymen..

Överlag så är jag jättenöjd med den, förutom nu mitt subwoofer problem. *morr*

bodin (oregistrerad)
Postat

Har äntligen fått svar från Focusrite.

Det går inte att routa subbasen Line out 3-6 till den främre volymratten. Den styr bara Line out 1+2. Så deras svar var som vissa av er skrev, att koppla Line out 1+2 till subben och sen vidare till monitorerna. Skönt att få det bekräftat så man slipper fundera mer på det.

//Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.