Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter goda råd här på forumet köpte jag tidigare i höstas en OS X Lion Thumb Drive från Apple, och det har tagit mig fram till nu att ta tag i saken och uppdatera min studiodator - en Macbook Pro, unibody, sent 2008. Nu får jag meddelandet att uppdateraren inte kan köras på mitt operativystem. Det ska väl fungera med 10.5.8?

Vad i hela fridens namn gör jag nu?

Annons
Postat

Bump! Behöver verkligen hjälp...

Postat

Ja jag läste också det där. Men om jag formatterar disken, och sedan startar upp från Thumb Driven borde väl det fungera..?

Postat

Du ska inte köra uppdateraren från OS X, då behövs 10.6.3 eller senare vill jag minnas.

USB-stickan är bootbar. Håll nere Alt-tangenten alias Option-tangenten när du startar datorn med USB-stickan inkopplad. Då får du välja mellan att starta från hårddisk eller från USB.

Postat

Du behöver inte formatera om disken innan, det kan du göra när du bootat upp från USB-stickan. Skivverktyg finns i menyn innan du går vidare till installationsrutinen.

Postat

Aha! Ja, stickan kommer upp när man startar med Option, men jag har inte klickat mig vidare där. Men då kan jag alltså klicka på stickan i det läget, och formattera i nästa steg. Och sedan, när det är klart, bootar jag ånyo upp med stickan och installerar Lion, har jag förstått det rätt då?

Postat

Precis, när stickan laddat in färdigt kommer du till fönstret "Välkommen till Lion" bla bla, då har du menyraden längst upp. Välj Verktyg->Skivverktyg och där kan du formatera om hårddisken.

Postat

Stort tack för er hjälp! Helgen är så att säga räddad...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.