Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjäna!

Har en fundering när det gäller subbasar. Jag brukar använda Logics ex24 till att spela in mina låga subbasar.

Men hur lågt kan man gå innan det bli meningslöst? Jag brukar känna att det är meningslöst att spela några toner lägre än F0.

Är det någon som har några regler eller funderingar hur olika system svarar på dessa frekvenser? ska jag lägga ännu lägre, trots att jag inte hör eller länner något i mina system?

Annons
Postat

Jag brukar också lägga den lågt, typ golvet. Hade den i källaren en gång men det blev alldeles för lågt.

Postat
Jag brukar också lägga den lågt, typ golvet. Hade den i källaren en gång men det blev alldeles för lågt.

Det är för att man ska ha Sub ovan marknivå. Har man den i källaren blir det Lågbas istället och det e inte samma sak.

Till TS om du inte hör eller känner basen så har den inget i låten att göra , Det enda den gör är att äta utrymme och volym och gör att du i slut-mastringen inte kan trycka upp

volymen lika mycket.

Postat

Tjäna!

Har en fundering när det gäller subbasar. Jag brukar använda Logics ex24 till att spela in mina låga subbasar.

Men hur lågt kan man gå innan det bli meningslöst? Jag brukar känna att det är meningslöst att spela några toner lägre än F0.

Är det någon som har några regler eller funderingar hur olika system svarar på dessa frekvenser? ska jag lägga ännu lägre, trots att jag inte hör eller länner något i mina system?

F0, vad är det? Det är kanske frekvenser du är ute efter? Under 30, 35 hz tror jag inte tillför nåt. Det stjäl energi från det andra bara.

Postat

Det är i princip helt meningslöst att gå under 25 - 30 hz någonstans. allt under det grötar bara till mixen. Sen är frågan om några högtalare du har eller som det kommer spelas upp på ens klarar så låga frekvenser.

• Gilla 1
Postat

När jag höll på med Live ljud på stenåldern (80-telet) skar vi bort alla frekvenser strax under 50 Hz. Framför allt inomhus. De tog bara energi från slutstegen. Vi pratade då om att subbasen låg strax under 100 Hz. Men i dagens studios kan jag nog tänka mig att subbasen börjar lite lägre.

Kolin

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Beror väl lite på kickens omständigheter också?

Postat (redigerat)

Jag anser att subben börja träda fram runt 60 hz. Men jag kan givetvis vara lite skadad, som alltid har försökt jobba med låga frekvenser, och tackla problemen kring aspekten att låga frekvenser "förstör".

Nu börjar jag faktiskt kunna hantera djup bas ner till 40 hz, och ändå få det att sitta där det ska sitta. (givetvis subjektivt sett)

Rent tidsenligt så är subbasen viktigare än någonsin i den såkallade "välproducerade" sidan av modern musik.

Så som loudness är en tävling idag, så är det även en tävling att kunna trycka på djupare och djupare botten i mixen, för att på något vis kunna fylla hela spektrat av upplevelsen vi kan få.

Edit: Skriver med armbågarna igen...

Redigerat av Ken Kängström
Postat

Beror väl lite på kickens omständigheter också?

Vem f**n är "Kicken"?

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Vem f**n är "Kicken"?

Vem f**n "Kicken" är har jag tyvärr ingen aning om, men vem som är forumets sämsta komiker fick jag precis reda på. Grattis! 🙂

• Gilla 1
Postat

Vem f**n "Kicken" är har jag tyvärr ingen aning om, men vem som är forumets sämsta komiker fick jag precis reda på. Grattis! 🙂

*haha* Dålig komik kommer med åren! 😆

Postat

Att sub-bas skulle gröta till mixen är inte riktigt rätt.

Termen kommer från utvecklingen av hemmabiosystem någon gång på 80-talet där man särskiljde extremt låga frekvenser och skickade dessa til en separat bashögtalare i biografer.

Allt för att kunna skapa jorbävningsliknande effekter i filmer.

Sedemera har högtalartillverkare funnit att det är ett utmärkt sätt att skapa så kallade 2.1 system där man kombinerar två satellithögtalare med en ensam subhögtalare.

Varför gjorde man så då!?

Enklast är ju att bara lyssna på ett par satelliter med och utan subhögtalare.

Ljudet känns oerhört litet!!

Frekvenser nedanför 43 Hz skapar en känsla av närvaro.

Ambience...., stomme om man så vill.

Jag jobbar extremt mycket med dessa frekvenser och i dagens ljudstandarder där vi utan problem kan spela upp dessa frekvenser utan någon som helst förvrängning så anser jag att de är självklara!

Det var annat förr när man skar bort allt under 100 Hz för att man skulle kunna få in ett spår till på vinylskivan.

Bas skapade breda spår i graveringen vilket ledde till kortare speltid.

Gasa på i låga registret och var inte rädd för frekvenser under 40 Hz!!!

Kör så det ryker! Låt väggarna skaka av ljud!

Piiiz!

/Mojje

Postat

Man kan kanske skära bort lite vid tex 90 hz för att avlasta basområdet lite om man vill få ork över till riktigt djupa syntbastoner på tex 35 hz.

Jag som spelar in typ vanlig rocknroll utan syntbasar har basscutfiltret satt på 32 hz. Sätter jag det högre tycker jag det fattas lite längst där nere... Visst ska det vara mycket fet bas i modern musik. Vinylsoundet tycker jag är kass.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.