Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lånat ett M-audio MobilePRE av skolan för att lägga på sång på min projektlåt

Jag har ingen erfarenhet av inställningar för sång så alla tips är välkomna

Micken är en beyerdynamic opus 83.

Spelar in i Cubase.

För det första, vilken volym ska jag ha vid inspelningen. låg volym och sedan normalisera eller?

Det finns nämligen två sätt att öka volym, dels i m-audios kontrollpanel, d.v.s ställa upp "USB audio" volymen.

Annars kan jag vrida på volymratten för kanalen på ljudkortet.

Tycker nämligen att det brusar när jag har "normal" sångvolym på. Vill ju få så lite brus som möjligt.

Är verkligen tacksam för hjälp, vill få till det bra men vet inte mycket om inspelningsteknik inom detta område.

Mvh.

Lindfors

Annons
Postat (redigerat)

Först, din mick kan ställa till problem om du vill använda den till att lägga sång. Har för mig att den är ganska känslig för puffar (p- och b-ljud). Använd ett puffskydd ifall du har tillgång till ett. Prova annars att vinkla bort micken lite från munnen eller öka avståndet mellan mun och mick.

Inspelningsnivå. Utgångsläget är att du använder gain-ratten på framsidan av interfacet för att ställa nivån. Övriga nivåreglage ska stå på 0 dB (varken förstärkning eller dämpning) om möjligt.

Tänk också på att det inte bara är signalen in som har nivåreglage. Lyssningen (signal ut) går också att justera.

Slutligen, frågor om ett visst speciellt audiointerface passar egentligen bättre att ställa i kategorin 'ljudkort'.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.