Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Saxat från NyTeknik:

http://www.nyteknik....icle3617011.ece

"En liten portabel gitarr styr musikprogram och instrument via wifi.

Jamstik från Zivix ser ut som en liten, 45 cm lång, gitarr och har riktiga strängar. Men det är mer en styrenhet för för olika musikprogram som körs i datorn eller någon av Apples mobila apparater som Iphone eller Ipad.

Kopplingen mellan gitarren och datorn görs trådlöst med midi via wifi.

Jamstik är försedd med riktiga band på halsen men de är mest till för att ge gitarrkänsla. Tonerna avläses nämligen via IR-sensorer som detekterar var fingrarna placeras.

I en video på Youtube visas hur Jamstik kan användas för att spela instrumeten i Apples appversion av Garageband och användas för midistyrning av musikprogrammet Logic Pro.

Lanseringen är planerad till sommaren då även några appar ska finnas tillgängliga. Exempelvis Jamtutor som är en kurs i gitarrspel och Tab System som är ett spel liknande Guitar Hero.

Enligt Engadget kommer priset för Jamstik att i USA ligga mellan motsvarande 1 600 och 1 900 kronor."

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jkd-IywG-60

Redigerat av Erik dP
Annons
Postat

Cool! Jag som inte är gitarrist kommer nog ändå att skaffa en sån till min iPad! 🙂

Postat

Om den inte glitchar och triggar som den skall, är spelbar på riktig, verkar den ju grymt ball, då köper man ju en direct.

Lite synd att halsen är så kort, det gör ju att man mest kan använda den till ackordspel med ganska få inversions tillgängliga.

/Maguns

Postat (redigerat)

Jag vill oxå ha en.

Jopp! jag menar.. Vad får man för knappt 2 lakan numera? En sån där mojäng höjer ju faktiskt livkvalitén.. Kan tänka mig att se dig Nilsson spela Distad Hammond med leslie på en så där mojäng.. Kan tänka mig att ditt leende möts bakom i nacken då! 🙂

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.