kylistar Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Hejhej! Så jag har nu tänkt att införskaffa en hårdvaru synth att ha som "huvudsynth" i min musikproduktion. Jag har kollat lite på Access Virus TI av anledningen att jag kommer göra mycket Pads och soundscapes, men även leads, percussion och effekter och den har mycket olika modulation funktioner. Den verkar även ha möjligheten att använda sig av ett stort antal ljudvågor och många olika och har även vad jag hört ett fett ljud. Någon som har nått tips på nått annat liknande för dessa behov? Känner kanske att virusen är aningen dyr. Tacktack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 17 januari 2013 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2013 kanske borde tillägga att jag vill ha en stor keyboard på den med, 5 oktav lr vad det är som brukar va standard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Virus är en bra all round synth köp den..böja med den sedan kan du köpa andra att kompletera med.. som vanligt med ambient handlar det mkt av vad du har för effekter och så.. vad du har för reverb.. detta påverkar jävligt mkt också... Sedan finns det ju analoga synthar också...prophet 5...oberheim mastrix 12/xpander osv.. Men beror på vilken typ av ambient du sysslar med...mer mordern ambient...så virus ett givet köp.. Det är ju inte direkt så att det finns så hima mkt att välja på direkt.. Jag önskar det fanns det alla synthar har för och nackdelar, men virus är jävligt flexibel... Waldorf är också ett märke du kanske vill kolla in...Men deras synthar har en speciell karraktär kanske inte passar som primärsynth... du får lyssna antingen gillar du deras sound eller inte.. Men man hör direkt att det är en waldorf då dreas filter är väldigt unika.. Men kolla upp vad de artister du gillar kör med för hårdvara.... Men när det gäller ambient så är valet av reverb minst lika viktigt som själva synthen.. Lexicon PCM native rekommenderar jag.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Instämmer med Ekstasis. Access Virus TI. Lättjobbat, MASSA möjligheter. Kostar lite. Ser du en begagnad Virus B, ryck den. Waldorf. En Blofeldt kanske passar din ekonomi bättre men då är handhavandet betydligt sämre. Möjligheterna är dock enorma när man blivit kompis med användargränssnittet. Fridens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 (redigerat) Ja det beror ju väldigt mycket på vart man sätter ribban, vad har man för ambient förebilder ? Dom flesta i ambient världen använder endast pluggar, steve roach och robert rich m.m som använder analoga saker och dyra effekt processorer låter miljoner gånger bättre...men då kostar det därefter då...så ja vart sätter man ribban det är frågan man bör ställa sig...vissa är helt tilfreställda med pluggar och det soundet.. Även då jag tror att dom flesta väljer pga av det är billigare.. Men om vi säger så här när det gäller ambient om du frågar mig, så är ett dyrt reverb viktigare än en dyr synth. Detta är min erfarenhet, med rätt effekter och exciters och tubvärmare kan man få vilken synth som helst låta bra. Men att ha en dyr synth sedan dåligt reverb ja slutresultatet kommer låta billigare lik förbannat... Ett proffs reverb kommer få det att låta dyrare.. Lexicon PCM Native kostar runt 10 lax...Helt klart värt pengarna.. Eventide Blackhole plugin borde du också kolla upp är förmodligen mer prisvärt. Men det är ganska stor skillnad i karraktär mellan Eventide och Lexicons reverb..inte samma lenhet i ljudet.. Har man pengarna ska man ha båda anser jag då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Finns billigare alternativ... Alla utom toraverb och masterverb har Lexicon karraktär. Toraverb påminner mer om Eventide. RP-VERB Toraverb Ariesverb Masterverb Redigerat 17 januari 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Vet inte om jag tänker alldeles fel, men jag tycker att en bra digital allroundsynt borde va det bästa. En synt som kan emulera så många olika typer av ljud som möjligt. Sedan kan man kombinera med diverse pluggar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Håller med SadamJR. Tidigare hade jag en Kurzweil K2000 som allroundsynth i studion. Den hade jag jag i 15 år. Den är numera utbytt till en Korg Kronos X. I Kronosen hittar jag allt jag behöver och lite till. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 17 januari 2013 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2013 (redigerat) Ja det beror ju väldigt mycket på vart man sätter ribban, vad har man för ambient förebilder ? Dom flesta i ambient världen använder endast pluggar, steve roach och robert rich m.m som använder analoga saker och dyra effekt processorer låter miljoner gånger bättre...men då kostar det därefter då...så ja vart sätter man ribban det är frågan man bör ställa sig...vissa är helt tilfreställda med pluggar och det soundet.. Även då jag tror att dom flesta väljer pga av det är billigare.. Men om vi säger så här när det gäller ambient om du frågar mig, så är ett dyrt reverb viktigare än en dyr synth. Detta är min erfarenhet, med rätt effekter och exciters och tubvärmare kan man få vilken synth som helst låta bra. Men att ha en dyr synth sedan dåligt reverb ja slutresultatet kommer låta billigare lik förbannat... Ett proffs reverb kommer få det att låta dyrare.. Lexicon PCM Native kostar runt 10 lax...Helt klart värt pengarna.. Eventide Blackhole plugin borde du också kolla upp är förmodligen mer prisvärt. Men det är ganska stor skillnad i karraktär mellan Eventide och Lexicons reverb..inte samma lenhet i ljudet.. Har man pengarna ska man ha båda anser jag då de kompletterar varandra på ett bra sätt. Finns billigare alternativ... Alla utom toraverb och masterverb har Lexicon karraktär. Toraverb påminner mer om Eventide. RP-VERB Toraverb Ariesverb Masterverb Min största influens är ultimae records och speciellt carbon based lifeforms och solar fields därifrån. Har hittills nöjt mig med cubase 5's medföljande reverb. det tycker du inte räcker eller? dom lexicon och eventide du pratar om är det hård eller mjukvara? Tack för bra svar! Redigerat 17 januari 2013 av kylistar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 (redigerat) Det räcker om man gör så kallad lo-fi ambient..annars ska man ha ett high end reverb... Men som sagt beror på vart man sätter ribban.. Om du inte ens har provat och vet skillnaden mellan olika reverb kanske det blir en ögonöppnare.. Som jag nämnt tidigiare finns bra reverb som inte kostar lika mkt...Tror för dig skulle Toraverb samt RP verb passa bäst. Du kanske kan klara dig med Toraverb, jag brukar använda toraverb och lexicon random hall samtidigt, toraverb färgar ljudet på ett mycket snyggt sätt, och tillsamans med lexicon blir det jävligt bra. Ladda ner demos för båda, RP verb kommer väldigt nära Lexicon i många avseenden, samma berusande värme och lenhet som lexicon har... Det som skiljer är Leixon är mer 3D, men man kan få riktigt underbara tails med dom... om det är artister som AES Dana osv kan du nog komma undan med dessa på ett väldigt bra sätt... Redigerat 17 januari 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 och speciellt carbon based lifeforms You are my new best friend! 😆 Mina hjältar. 🥰 CBL är galna i långa utdragna reverb. Ett litet trick är att låta ett svagt men långt delay ligga och skjuta på reverbet. Funkar för somliga. Jag kör med Toraverb en hel del när jag behöver mecka med reverben. Annars kör jag stadigt på mitt TC M40. Nu kommer säkert en moderator att tjaffsa men det skiter jag i med tanke på senare tiders överseende med covers från flera håll. Jag har gjort en cover på CBL. Alla reverb är Toraverb. Ibland med just ett delay som skjuter på. Enbart en Moog och lite mjukvara. Toraverb är bra grejer och gör dig bara ungefär 350 spänn fattigare. Fridens! Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Ett annat tips är att ej använda för mkt wet på reverbet, jag använder sllan ,mer än 30%.. drar man på för mkt blir det bara en soppa av alltihop..inga transienter detaljer eller något.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Kylistar!? Har du kollat in vad en modern sunth kan göra.. T.ex Korg Kronos? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 "Känner kanske att virusen är aningen dyr." Virus TI Snow? Ca 8300:- Begagnad? 5 - 6.000:- Korg Kronos? Ca 20.000:- ? Kul att dregla över men om nu en Virus TI är "aningen dyr", hur är Kronos ett alternativ? Man kan ju alltid spara till en... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Aether reverb funkar bra till ambientmusik också så ladda ned demo och testa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 "Känner kanske att virusen är aningen dyr." Virus TI Snow? Ca 8300:- Begagnad? 5 - 6.000:- Korg Kronos? Ca 20.000:- ? Kul att dregla över men om nu en Virus TI är "aningen dyr", hur är Kronos ett alternativ? Man kan ju alltid spara till en... Såg aldrig att det var en gräns då det gällde priset.. 1992 betalade jag faktiskt 32.000:- för min Kurzweil K2000 med sample option och hela 32 Mb sample RAM.. Utifrån det perspektivet måste jag säga att med tanke på vad jag kan göra med en Korg Kronos X för 28 000:- jämfört med att köpa minst 4 andra synthar för att täcka det.. Då är min Kronos väldigt prisvärd! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Kylistar!? Har du kollat in vad en modern sunth kan göra.. T.ex Korg Kronos? http://www.youtube.com/watch?v=T1o2Woa8PBk Blaha, blaha och mera blaha! Såna här videos suger alltid. Det är alltid bara samma standardljud de kör med, smör och brödljud. Som om alla som vill ha en bra synt vill höra såna ljud. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Trots det lite tråkiga handhavandet skulle jag vilja påstå att en Blofeld är mer än ok. Ja, det låter lite Waldorf men dåligt låter det inte. Lär man sig bara menyerna går det att gå loss ganska ordentligt. Ingen "Total Integration" jag vet...men...man kan komma undan ganska billigt och med lite vilja så. Här är en för 2.400:-. Tycker jag ser en ny för försäljning varje vecka. En helt ok klaviatur? Här är en för ca 1.100kr. http://www.thomann.de/se/m-audio_keystation_61es.htm Sladdjäkel? 77 spänn. Reverb? Toraverb - 350 svenska riksdaler. Ca 4.000kr för ett trevligt paket. OM man har orken att lära sig och viljan att använda Waldorfs menysystem. Grymt underskattad synt. Fan, nu vill jag ha en Blofeld igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Pads och soundscapesSpontant känner jag att en Virus passar bättre för hårdare ljud, när synt ska låta synt och inte drömskt ambient.Skulle jag göra ambient med hårdvara skulle jag ta en begagnad Korg Triton. Fick jag välja vad jag ville blir det mjukvara, Camel Audio Alchemy och en trumsampler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Blofeld som föreslås ovan är väl inte dumt val heller. Mjukt filter och wavetablen kan, precis som deras gamla Microwave, skapa lite mer udda klanger. Med långsam modulering av wavetables får du ganska levande soundscapes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Med långsam modulering av wavetables får du ganska levande soundscapes. Exactamundo! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hjorten Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Även jag vill slå ett slag för Toraverb, har nog använt det i nästan varje låt jag gjort sen jag skaffade det. Fusion Field kan vara värt att kika in också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 (redigerat) Blaha, blaha och mera blaha! Såna här videos suger alltid. Det är alltid bara samma standardljud de kör med, smör och brödljud. Som om alla som vill ha en bra synt vill höra såna ljud. 😏 Nu ska vi se... Jag har haft följande synthar. En egenbyggd från 1976 med 2 oscillatorer och VCF kopierad från Moog. Sen har jag fortfarande 2st Minimoog utan tangentbord med MIDI-interface från Kenton. Roland Jupitier 8 har jag haft, Yamaha DX7, Korg Monopoly (som var min favorit) Mi nbästa allroundsynth fram till 2005 var en Kurzweils K2000. Den där Korg Kronos må låta smör & bröd i demon men den är kapabel att fixa det mesta.. Mod 7 är en fantastisk sak som fixar vilket FM sound som helst. AL7 är helt otrolig och spöar Virus T1 vilken dag som helst. Jag själv har valt Korg Kronos för att den fixar alla min synthsound i en enda keyboard! Kolla denna video t.ex http://www.youtube.com/watch?v=mwDBvvipkD4 Redigerat 17 januari 2013 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Vilka begagnade digitala syntar finns det till bra priser? Såg en Kurzveil 2000 för 3 lax, men där är det väl lite ont om polyfoni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Nu ska vi se... Jag har haft följande synthar. En egenbyggd från 1976 med 2 oscillatorer och VCF kopierad från Moog. Sen har jag fortfarande 2st Minimoog utan tangentbord med MIDI-interface från Kenton. Roland Jupitier 8 har jag haft, Yamaha DX7, Korg Monopoly (som var min favorit) Mi nbästa allroundsynth fram till 2005 var en Kurzweils K2000. Den där Korg Kronos må låta smör & bröd i demon men den är kapabel att fixa det mesta.. Mod 7 är en fantastisk sak som fixar vilket FM sound som helst. AL7 är helt otrolig och spöar Virus T1 vilken dag som helst. Jag själv har valt Korg Kronos för att den fixar alla min synthsound i en enda keyboard! Kolla denna video t.ex http://www.youtube.com/watch?v=mwDBvvipkD4 Angående Kronos, vad är det igentligen som är så brilliant med den ? Som jag ser det har dom bara satt i en "dator" och en hårddisk i synthen vad är det som är så häfftigt med det ? Köp en dator istället, jag ser ingen innovation alls i det. Vill man ha en sampelbaserad synth ska man inte ens syssla med hårdvaru synthar anser jag då är det mjukvara som gäller. Och för ambient musik skulle jag verkligen inte välja kronos, man vill ha mer rattar och reglage att modda med... Kronos är mer för mindre avancerande användare som gillar plug and play lösningar och som har gått om pengar och som vill ha fina samplingar att leka med... Den må ha mer avancerad synthes också men varför betala för massa struntsaker ? Då betalar jag hellre för t.e.x bra filter osv bra ljud. Alesis Andromeda A6 vore nice att ha, om det inte vore för att den var så buggig..och dessutom ganska dyr och svår att få tag på.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 (redigerat) Även jag vill slå ett slag för Toraverb, har nog använt det i nästan varje låt jag gjort sen jag skaffade det. Fusion Field kan vara värt att kika in också. Toraverb är bara bra i High quality läget, problemet då är att det drar extremt mkt cpu, sedan passar inte Toraverb alla ljudbilder, det låter fortfarande väldigt 2D, så vill man ha stora långa hallar i 3D då får man använda något komplement. Redigerat 17 januari 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Dilemmat är väl att de syntar som passar bra, dvs med många moduleringsmöjligheter, oftast är lite kluriga att ratta. Det är antingen många menyer eller så får man göra det via datorn. Andromeda A6, Wave och lite mer avancerade modulärsynthar funkar ju men då kostar det. Virusen, visst det går att skapa där med även om den kan fräsa ordentligt så det hade kanske inte varit mitt förstaval. Motif, lite mer åt preset-hållet, men den har som kronos många möjligheter. Mycket menyer att tralla igenom. Kanske inte så roligt när man ska göra allt själv. Nord Modular hade också funkat, men det är också störst möjligheter att editera via mjukvaran. På mjukvarusidan hade jag valt Absynth. Utan att tveka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 18 januari 2013 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2013 (redigerat) Ok, får kolla in dom reverben då. Tror nog det lutar åt en virus. får väl sälja den och införskaffa något annat om jag inte är nöjd. gillar iaf sawwaven på den men inte lyckats hitta så mycket demonstrationer av sinewaven. Dom 2 jag använder mig mest av. Någon som vet hur det är att göra drömmiga djupa sinewavepads med virusen? Vilken av alla modeller borde jag köpa om jag vill ha en med 5 oktav klaviatur och vad bör jag max betala? Det som får mig att tveka lite bara är att en del säger att det är en "vst in a box" och det får mig att fundera lite om jag inte bara ska fortsätta med omnisphere isf. Redigerat 18 januari 2013 av kylistar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 18 januari 2013 Dela Postat 18 januari 2013 (redigerat) Angående Kronos, vad är det igentligen som är så brilliant med den ? Som jag ser det har dom bara satt i en "dator" och en hårddisk i synthen vad är det som är så häfftigt med det ? Köp en dator istället, jag ser ingen innovation alls i det. Vill man ha en sampelbaserad synth ska man inte ens syssla med hårdvaru synthar anser jag då är det mjukvara som gäller. Och för ambient musik skulle jag verkligen inte välja kronos, man vill ha mer rattar och reglage att modda med... Kronos är mer för mindre avancerande användare som gillar plug and play lösningar och som har gått om pengar och som vill ha fina samplingar att leka med... Den må ha mer avancerad synthes också men varför betala för massa struntsaker ? Då betalar jag hellre för t.e.x bra filter osv bra ljud. Alesis Andromeda A6 vore nice att ha, om det inte vore för att den var så buggig..och dessutom ganska dyr och svår att få tag på.. Antar att det kommer med ålder och erfarenhet! Som sagt byggde jag min egna analoga synth redan 1976.. Sen blev det en Korg Monopoly som jag älskade.. Enda eländet var alla dessa brusiga OP-ampar i den (provade att byta til Burr & Brown i ljudstegen och det blev bättre men tyvärr tillverkar dom inte VCA kretsar och det var där bruset skapades mest). Sen blev det en Ensonig Mirage sampler för jag fick "Fairlight wanabee" känslor.. Och sen en Yamaha DX7 (var med och skapade DX User forum med Johannes Leyman från Yamaha Göteborg.. Många av mina ljud blev Presets i DX7 II). Hade också en Crumar Orchestrator under tiden.. Sen kom MIDI och polyfoni in i mitt liv och då blev den en Kurzweil K2000. Med all denna erfarenhet så blev det till sist en Korg Kronos X.. Varför? Jo därför att jag kan skapa tamme faan vilket sound som helst som jag får för mig! Den är enkel bara att slå på (Ok tar nån minut innan den är redo men min Korg MonoPoly tog 5 minuter innan oscillatorer var varma och stämda).. Nu slipper jag ha en massa äckliga synthar runt mig och jag kan göra va faan som helst med en ENDA keyboard.. Jo jag har 88-tangent versionen så jag kan splitta också.. För mig är det viktigt att så fort jag får en i´de i huvudet så ska jag snabbt .. som ögat få ut den ideen i verkligehetn också.. Det fixar Korg Kronos åt mig.. Känns som om jag har alla världen syntar under ett enda interface! Thats way! 😉 Ja just ja.. Glömde en favoritsynth jag sålde för ett par år sedan.. En Elka Synthex.. Den gillade jag! Men min Korg Kronos fixar att emulera den perfekt! Inga brusiga analoga kretsar eller något.. Bara fungerar 🙂 EDIT: Observera att Korg Kronos inte är enbart en PCM synth utan också en virtuell synt då de gäller AL-1 , STR-1, MOD-7 (som DX7) MS-20EX, PolysixEX ! Redigerat 18 januari 2013 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Infra101 Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 jag förhåller mig inom psychedelisk trance och ambient. Vissa saker tycker jag är helt outstanding när det kommer till att väva ljudmattor för ambient. Waldorf Q - Man kan bygga sjukt komplexa ljudlandskap , Roland JD800 gör några av de bästa padsen på planeten, Ja har även haft en virus, men den kommer inte i närheten av Q´n i den aspekten. virusen är väl bra, och så men den låter bra, men ganska tråkig iom att alla använder den, så det blir inte särskilt unikt 🙂 Sen vill jag slå ett slag för spectrasonics workstation, Omnisphere här finns det mesta och lite till. Native Instruments; Reaktor. finns massa märkligt att hitta här, För reverb använder jag Sonnox Reverb (om det inte behöver vara minutlångsgrejer.) långa reverb kör jag Aether. Jag föredrar dock hellre hårdvara framför mjukvara. Då rekomenderar jag eventide eclipse. (ja vet de kostar , men du har en kompis for life) Delays kör jag med TC d-two. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.