Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är en trummis som inte hinner spela "på riktigt" längre pga jobb, familj m barn osv etc. Tänkte därför försöka mig på att skapa musik m h a dator och mjukvara för det. Är en mycket van datoranvändare (20 år som utvecklare) men inser att musikmjukvaror har sin egen kultur med avseende på gruppering, logisk följd och annat som sammantaget kan kallas intuitivitet i användandet. Är därmed helt grön inom området och har en lång väg att gå......

Jag har köpt ministry of rock och tänkte prova Reaper som daw. Istället för att sitta och tro att man misslyckas med att koppla ihop de två så tänkte jag fråga ifall någon annan har erfarenhet av reaper + mor och om det fungerar bra?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Att få det att funka ihop borde inte vara längre bort än en installation. Något som kan förvirra en nybörjare när man installerar samplingsbibliotek är att man behöver installera det på två ställen; 1 - där själva samplingarna lagras och 2 - där ens DAW hämtar plug ins (Reaper\Plugins\VSTi om jag inte missminner mig.)

Angående det intuiviteten i musikmjukvaror så är det oftast inte så svårt som man kan tro. Det handlar egentligen enbart om att applicera samma tänk som om man skulle försökt göra detsamma på ett mixerbord. Just Reaper är dock inte lika tungt förankrat i analogbordstänket som tex Cubase (något som jag ser som en fördel), och till och med jag som inbiten Reaperanvändare kan tycka att det är lite bökigt att routa flera kanaler ut från ett virtuellt instrument. Men det kan vara så att jag inte hittat bästa möjliga tillvägagångssätt för detta, och har man en gång gjort en setup på tex ett trumset med separata spår för varje trumma så kan man spara det som en template så att man kan komma åt det med bara ett klick i framtida projekt.

• Gilla 1
Postat

Tack för ditt svar! Grejen är ju bl a den att jag inte har någon som helst koll på mixerbord heller.

Sådärja, alla negativa förväntningar angående installationen av M.O.R har inträffat såhär långt och jag har 6 pågående ärenden hos deras support, haha!

Har dock fått livstecken ifrån dem så det ska väl lösa sig nån gång. Troligen har jag klockat in alla tänkbara fel man kan stöta på - både förtjänt och oförtjänt. Jag har försökt korsbefrukta all relevant info jag har hittat på deras forum/knowl.base till ett och samma angreppssätt men det resonemanget borde jag ha lämnat vid en vacker tanke. I förrgår började jag underhålla tankar om våld och plötslig död gällande min dator så nu tar jag en time-out med det här crappet tills imorrn fre då jag ska lösa det här på ett kreativt och välbalanserat sätt medelst rödvin 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.