Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Trummis och lite ny i mixerbordsvärlden, har lite funderingar kring all terminologi.

Jag ska spela in mina trummor och troligen andra instrument inkl. sång på sikt.

Jag funderar på att köpa en Mackie Onyx 820i för att köra firewire mot dator och ex.vis Logic, detta istället för ex.vis en Tascam US-1800

Detta bord har 8 kanaler men endast de 2 första är mono mic/line med preamp och utöver detta bl.a. 2 stereo kanaler och lite annat.

Låt oss säga att jag vill lägga kaggemickarna över stereokanalerna via en tele - xlr y-split, kan jag göra det?

Självklart finns bara 48v blåkalling på kanal 1 och 2 och de kanske körs där till overheadkondensatorer på sikt.

Självklart går inte kaggarna att separera med volymer eller eq då det är en stereokanal.

Är det nåt annat som egentligen hindrar mig att göra som jag tänkt?

Pannar man dubbelkaggar eller ligger båda rakt i en mix?, har jag faktiskt aldrig tänkt på förrän nu 🙂

Kablarna är under 10m så att det inte är balanserat kanske inte är någon showstopper?

Tacksam för lite klok respons av er som kan.

Mvh

Jocke

Annons
Postat

Nog är det snyggt att panna dubbelkaggar lite grann. Om du ändå ska köpa nåt, så köp nåt där du kan ratta åtminstone 8 spår separat i mix.

Postat

Fast jag måste nog tillstå att jag går tvärt emot Nilsson och inte panorerat dubbelkagge. Dock beror det kanske lite på hur setupen är. Om de är stämda olika är det möjligen snyggt att automatisera panorering just när båda kaggarna spelar. Men vid enkelslag (kör inte dubbel64ths hela tiden antar jag?) så håll det centrerat. Om det är dubbelpedal så panorera inte.

Postat

Min slutledningsförmåga säger då mig att jag kan köra med en xlr - stereotele split och använda en Onyx 820 :-)

Känns lite svettigt att gå upp i 8tkr för de stora modellerna.

Tack!

Postat

Tack Claes, det var det jag behövde veta.

Då är det enklast med ett större bord helt enkelt.

Eller en Tascam US-1800 eller liknande gissar jag på?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.