Jump to content
Annons

Att promota sig som latskrivare / producent. Tips?

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Om man aer sugen pa att bli artist sa finns det ju en hel uppsjoe av tjaenster man kan nyttja foer att sprida sin musik.

Fast om man valt att sikta in sig mer pa latskrivandet/proddandet sa aer det inte lika tydligt vad man har foer allternativ.

Man kan ju sa klart naetverka och kontakta foerlag, artister, producenter enligt den klassiska modellen. Finns det fler tillvaegaganssaett eller strategier om man har som intresse att "saelja" sin musik till andra artister?

Personligen drar jag mig foer att publicera mina latar pa soundcloud och liknande eftersom jag har en kaensla av att foerlagen/bolagen foerdrar helt opublicerat material till sina artister. Kaenns lite catch 22 oever det hela pa nagot saett.

Finns det nagra foerslag eller kommentarer?

Annons
oakleaf (oregistrerad)
Postat

En hemsida som kanske kan vara värd att kolla in :

http://www.hitquarters.com

Jo, den sidan aer fin. Perfekt att hitta folk att skicka material till. Det bygger dock pa den klassiska modellen med att skicka demos via email / CD.

Det aer ju sa grymt frestande att slaenge upp grejerna pa fejjan, youtube, soundcloud etc men inte om man da braenner moejligheterna att fa dom latarna placerade.

Postat (redigerat)

Jag tror att man får köra en hybridmodell, något i stil med den som användes av respektive producenterna Chinn och Chapman (Smokie, Sweet etc); Stock, Aitken och Waterman (Kylie Minogue, Rick Astley etc); och inte minst, min favorit, Bert Karlsson (nu vet jag att han inte var låtskrivare, men det hör inte till min poäng).

Istället för att bli hittad får man helt enkelt se till att hitta artister som kan förmedla ens katalog. Man måste bli någon form av talangjägare och/eller (personal) manager. Det får bli din uppgift att söka enskilda artister och bilda en grupp av dessa. Så gjordes till exempel med Spice Girls, New Kids on the Block, The Village People etc (man vill gärna tro att dessa grupper bildades av medlemmarna själva, men i själva verket låg där talangjägare/managers bakom "bildandet"). När du har hittat de artister som perfekt passar för dina låtar, sätter du igång med inspelningarna och skivproduktionerna. Eftersom du "äger" gruppen kommer du (om du är smart) också att erhålla den största royaltyn.

Mitt förslag ovan är minst lika effektivt som att regga sig på "förmedling-webbplatser" eller som att skicka ass-kissing PM om en själv till EMI Songs där man berättar hur förträfflig man är som låtskrivare och hur stor katalog man sitter inne med. Skillnaden är att mitt förslag är roligare och mindre socialdemokratiskt.

Man kan givetvis skicka in till EMI Songs även om man kör "min" hybridmodell.

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)
Jo, den sidan aer fin. Perfekt att hitta folk att skicka material till. Det bygger dock pa den klassiska modellen med att skicka demos via email / CD.

Om du nu inte vill maila låtar eller skicka via CD hur hade du tänkt att du skulle spela upp dina låtar för A&R , Skivbolag , Förlag ?

Hitquarters fungerar säkert , har aldrig själv använt det MEN jag tror att personlig kontakt , möten , samtal är fortfarande det bästa sättet att skapa sig

ett namn i musikbranchen. Både med artister , A&R , förlag , skivbolag etc.

Istället för att bli hittad får man helt enkelt se till att hitta artister som kan förmedla ens katalog. Man måste bli någon form av talangjägare och/eller (personal) manager. Det får bli din uppgift att söka enskilda artister och bilda en grupp av dessa. Så gjordes till exempel med Spice Girls, New Kids on the Block, The Village People etc (man vill gärna tro att dessa grupper bildades av medlemmarna själva, men i själva verket låg där talangjägare/managers bakom "bildandet"). När du har hittat de artister som perfekt passar för dina låtar, sätter du igång med inspelningarna och skivproduktionerna. Eftersom du "äger" gruppen kommer du (om du är smart) också att erhålla den största royaltyn.

Absolut en bra affärsmodell men jag tror 90 % av tiden du spenderar på denna satsning har inget med musikskapande att göra.

Otroligt mycket jobb med Promotion , Videos , Image , Konflikter , Boka spelningar/Framträdanden , Artwork etc etc etc

Dock om man skulle göra detta i en Jointventure med tex Sony , så kan du stå för det kreative och Sony för det administrativa.

Jo på din lista kan tilläggas Lady GaGa som RedOne " Upptäckte " . Hon började som låtskrivare till honom och slutade som Superstjärna.

@Oakleaf , Där är ett annat sätt att få ut dina låtar , Jobba med andra låtskrivare som i sin tur oxå har kontakter och presenterar låtarna på

sitt håll åt olika bolag , Eller som sagt , Plocka upp hungriga artister som söker materialö och jobba med dom direkt och låt dom

springa på möten för att ragga skivkontrakt med dina låtar.

Verkligheten är att du inte kommer åt dom större artisterna om du inte har ett trackrecord med släppta låtar som placerat sig relativt bra

på listorna.

Redigerat av Piccazzo
oakleaf (oregistrerad)
Postat

Jag tror att man får köra en hybridmodell...

Det daer aer en stabil ide. Inte dumt alls! Dock ser jag lite begraensningar inom mig sjaelv med denna approach. Besitter mer passion, drive och kunskap inom proddandet aen manager / talangjaegare. Ett alternativ skulle ju vara att hitta en samarbetspartner som brinner foer den biten sa att saega. Inte dumt alls...

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Om du nu inte vill maila låtar eller skicka via CD hur hade du tänkt att du skulle spela upp dina låtar för A&R , Skivbolag , Förlag ?

Har inget emot att maila, emaila, buda, flyga in material till A&R osv. Aer intresserad av en disksussion angaende huruvida det finns andra saett.

Hitquarters fungerar säkert , har aldrig själv använt det MEN jag tror att personlig kontakt , möten , samtal är fortfarande det bästa sättet att skapa sig

ett namn i musikbranchen. Både med artister , A&R , förlag , skivbolag etc.

Givetvis aer det moeten, samtal, och networking som gaeller. Helt raett. Nya saett att skapa dessa moeten aer intressant. Att hitta kreativa saett att ta kontakt med dessa drakar och hoeras genom allt brus. Inte alltid sa laett.

Verkligheten är att du inte kommer åt dom större artisterna om du inte har ett trackrecord med släppta låtar som placerat sig relativt bra

på listorna.

Precis! Tror helt klart pa att samarbeta med mindre kaenda artister till en boerjan. Boerja pa toppen aer inte helt laett. Boerja fran botten kraever att man proevar mer aen en vaeg,

Postat

Intressant diskussion, det här.

Rent generellt så har du nog helt rätt i att låtar som hamnat på nätet redan kommer ingen att vilja ha.

Överhuvudtaget tror jag inte att promotion på nätet, oberoende av var, ger något i ditt fall (oftast inte i något fall).

De som kan tänkas bli din kunder sitter inte på nätet och letar musik, som mest kollar de upp något som någon annan i branschen visat dem. Nätet tar massor av tid och ger nästan aldrig något tillbaka, på det stora hela slöseri med tid (även för band och artister, med extremt få undantag).

Som redan sagts, man måste vara out and about, träffa folk i branschen och få dem att gilla ens musik.

Bäst är det nog att börja med att försöka få med sina grejer på ganska okända artisters alster och hoppas att de blir något (okända men som har en riktigt organisation bakom, saker som är på riktigt).

Tyvärr är låtskrivare branschen lite som producent och fotboll, man är så het som sin senaste match. Gör du en extremmatch så är du inne, så fort du gör en floppmatch så är du ute.

Det folk vill köpa är inte tvunget bra låtar, de vill köpa trygghet.

En verklighet att ha i bakhuvudet är att om man inte är den där sociala typen som får folk runt om en att må bra och som har lätt att lära känna folk så måste man jobba på sig själv och bli det. Känner man att man inte har det i sig så får man hitta en partner som är det.

Man kommer helt enkelt inte in om man inte har de egenskaperna.

Samma sak för sessionmusiker, bakgrundssångare, producenter, ljudtekniker osv, att vara duktigt är bara en liten del av kakan.

Man måste vara duktig på det man gör, vara en försäljare (och att sälja sig själv är svårt) och mest av allt, vara en "feel good" snubbe.

Man måste ha en egenskap att få personen man skall jobba med/för att känna sig trygg och må bra.

Vara mjuk och följsam utan att vara smetig och undfallande.

/Magnus

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Man måste vara duktig på det man gör, vara en försäljare (och att sälja sig själv är svårt) och mest av allt, vara en "feel good" snubbe.

Man måste ha en egenskap att få personen man skall jobba med/för att känna sig trygg och må bra.

/Magnus

Hej Magnus, schysst inlaegg. Manga fina punkter.

Skoent att aterigen fa det bekraeftat att internet inte aer den enda loesningen, kanske rentav inte loseningen oever huvudtaget.

Att leda utformandet av en artist eller en grupp i form av att leta upp talanger eller vara en manager aer inte min starka sida. Dock att utforma "soundet" och att tillsammans med en artist jobba fram material skulle passa mig baettre. Social kunskap med stor insikt i att coacha/motivera andra tror jag aer grundpelare i en producents arbete. Som du saeger....musikskapandet aer bara en del av kakan. Med ett gott samarbete skapar man den raetta kreativa miljoen.

Att hitta dessa samarbeten som leder till nagot "riktigt" (som du saeger) aer dock ruggigt knepigt. Ofta kan jag kaenna att jag aer pa raett vaeg foer att i naesta stund taenka att man ska ge upp. Jag har gett upp manga ganger...foer att naesta dag kliva upp pa haesten igen. 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

En verklighet att ha i bakhuvudet är att om man inte är den där sociala typen som får folk runt om en att må bra och som har lätt att lära känna folk så måste man jobba på sig själv och bli det. Känner man att man inte har det i sig så får man hitta en partner som är det.

Man kommer helt enkelt inte in om man inte har de egenskaperna.

Samma sak för sessionmusiker, bakgrundssångare, producenter, ljudtekniker osv, att vara duktigt är bara en liten del av kakan.

/Magnus

Kan också tillägga att slumpen/turen spelar stor roll för om man lyckas. Mycket är tillfälligheternas spel. Det finns många som spenderar sina liv med att arbeta hårt och målinriktat men ändå inte kommer någonstans. Robert Wells (stavning) harvade som besatt på sitt piano utan att komma någonstans tills ödet gjorde att han hamnade i "Så ska det låta" och blev megakänd. Samma med Zetterström (stavning), fick chansen för att Gunde Svan råkat stuka foten. Rör vi oss utanför musikens värld så har vi samma fenomen;Napoleon som inte kunde få anställning och tänkte lämna Frankrike, Neil Armstrong, som inte alls var tänkt att bli den förste på månen, Per Gyllenhammar, vars giftemål ledde honom till maktens boning, osv, osv....

Postat

Neil Armstrong, som inte alls var tänkt att bli den förste på månen

Du tänker på Grissom? Hade aldrig hänt även om han hade levt vid tillfället.

Sorry för OT.

• 4 veckor senare...
Postat

Du tänker på Grissom? Hade aldrig hänt även om han hade levt vid tillfället.

Sorry för OT.

Nja...den snubben har jag aldrig hört talas om. Jag tänkte mest på att när NASA satte upp rymdprogrammet så kunde de inte veta vilken rymdfärd som skulle bli "the real one". Det var mest en slump att det blev Apollo 11. Tror NASA hade bestämt sig för 10:an eller 12:an när man kommit halvvägs in i programmet, kommer inte riktigt ihåg. Och i Apollo 11 var det bestämt att Aldrin skulle bli den första på månen. Men han bar sig så klumpigt åt vid en övning strax innan avfärd att man beslöt att Armstrong skulle bli den förste. Stackars Aldrin kom aldrig över det och började supa rätt friskt...

Sorry för OT här också. Men intressant är det 🙂

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Tack foer tipsen boys and girls. Det aer

jag maste bli foer att lyckas alltsa. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.