Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Annons

Hmmm... high-end...

Jag tror mer på en "nybörjaravdelning" (i brist på bättre benämning), istället för en hängsleutspännaravdelning som "high-end".

Det, och den förbannade jävla aktiveringsperioden.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... high-end...

Jag tror mer på en "nybörjaravdelning" (i brist på bättre benämning), istället för en hängsleutspännaravdelning som "high-end".

Det, och den förbannade jävla aktiveringsperioden.

Nee nu e du bara sotis för att du inte kanske äger några high-end-prylar och känner dig lite utanför om en sådan avdelning dyker upp... eller? 🙂

Hade vart svinball att nörda med andra som vill diskutera dyra vackra ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst hela den här tråden och kanske skulle den delas, då det blev mycket OT. Men jag håller med om att det skulle behövas en high-end avdelning, så som gearslutz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det spelar någon roll, varför då detta med att jag skall lära mig ratta trots att kompressorn jag har troligen är bland de sämsta som finns på marknaden?

därför att din kunskap att ratta spelar mycket större roll

jag utgick mest från frågan "Vad är era tips, vad skaffar man för att komma billigt undan?"

sen får du fortsätta påstå att en bra gitarr låter bättre i händerna på mig än en dålig gitarr i händerna på dig

Jag är ingen expert med kan ratta kompressor ganska bra och min autocom är inte bra.

inte alesisen heller tydligen

du har ju fått flera tips på burkar som inte kostar skjortan så det är väl bara att fundera å slå till

har nu läst din digra cv

och blir lite förvånad att du inte redan har nån som helst koll på vilka alt som finns

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som vi alla känner till så är ju KIA:n i sitt standardutförande riktigt kraftfull i F 1 - sammanhang.

jag är ganska övertygad om att en f1 förare gör ett bättre jobb i en kia än du i en f1 bil

Billigare Behringer och tom DBX duger absolut inte. De låter helvete hur man än gör.

dom låter helvete hur du än gör - det är en jäkla skillnad

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

därför att din kunskap att ratta spelar mycket större roll

sen får du fortsätta påstå att en bra gitarr låter bättre i händerna på mig än en dålig gitarr i händerna på dig

inte alesisen heller tydligen

du har ju fått flera tips på burkar som inte kostar skjortan så det är väl bara att fundera å slå till

Min kunskap att ratta spelar mycket större roll än vad?

Du läser illa, jag har inte en enda gång sagt att ratta inte spelar någon roll (sagt tvärt om ett 20 tal gånger, men det har du kanske missat).

Jag har sagt att hur bra man än är på att ratta så finns det brukar som inte kan göra jobbet ändå, behringer autocom är en av dem.

Du är hjärtligt välkommen att komma och visa mig hur fel jag har, jag gillar kunskap.

Och vad du säger om gitarrer har jag inte heller sagt, inte ens något liknande.

Vi kan väl försöka hålla diskussionen civiliserad och faktiskt läsa det vi kommenterar?

Precis, jag har lyssnat på råden från de snubbar som haft några att ge, och köpt en ny.

Och nu, trots att jag lider av allvarliga handhavande problem, så får jag till det jag letade efter.

Det är skumt, kanske är det behringer som är en ovanligt svårrattad burk?

Eller kanske är det, hemska tanke, att den är rätt kass som sångkompressor.

Har inte provat alesis burken i nutid.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte? i just det här fallet alltså, inte generellt.

Nja. Om det är en avdelning är det ju bra, men jag hade tolkat det som att förespråkarna ville ha två varianter av flertalet av ämnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee nu e du bara sotis för att du inte kanske äger några high-end-prylar och känner dig lite utanför om en sådan avdelning dyker upp... eller? 🙂

Hade vart svinball att nörda med andra som vill diskutera dyra vackra ting.

Å, fan! Ja, om kravet är att man ska äga high-end-prylar, då kan jag tyvärr inte delta i någon tråd, vilket säkert kan glädja någon. Fast man måste ju undra hur många pro-producenter här som per se äger sina high-end-prylar...

Hur skulle det gå till att få nybörjare att skriva i rätt nybörjaravdelning? Det skulle inte fungera alls.

Jo då, det skulle det.

Om, och så fort, en nybörjaravdelning införs ska jag guida dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å, fan! Ja, om kravet är att man ska äga high-end-prylar, då kan jag tyvärr inte delta i någon tråd, vilket säkert kan glädja någon. Fast man måste ju undra hur många pro-producenter här som per se äger sina high-end-prylar...

Jo då, det skulle det.

Om, och så fort, en nybörjaravdelning införs ska jag guida dig.

Nä fan inte ska man behöva äga någon high-end-pryl för att få diskutera något sådant roligt 🙂

Och jag har inget emot att du är med att diskuterar!

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i stutproduktion just nu så jag har tyvärr lite ont om tid att svara på inlägg, men de mesta av inläggen jag ville svara på går att koncentrera till det här:

Magnus, om du hade sagt att det här är sättet du vill jobba på för att det är så du är bekvämast med så hade jag sagt "Okey, jag håller inte med men jag respekterar din åsikt fullt ut och stödjer den". Det finns nästan inga rätt eller fel när det gäller skapande så länge man når resultat, och alla regler går att bryta om man vet vad man gör och varför.

Nu säger du istället "Jag gör så här för det gör faktiskt alla professionella studios. Sådeså."

Det är inte bara drygt, det är dessutom ett tecken på att man är en dinosaurie som inte har den blekaste aning om vad som hänt de senaste 15-20 åren.

Det är sant att vi inom studioteknik använde compressor på spår in till rullbandaren. Det var vi tvungna att göra eftersom brusnivån på till och med en MCI var förhållandevis hög, och det dynamiska omfånget sjukt mycket mindre än det är idag. För de flesta av oss var compressorn mer en säkerhetsanordning, och ALL riktig compressor, undantaget ett antal studios som var så hårt nischade på sitt sound att dom inte behövde kunna korrigera nåt i efterhand, var något man använde till mixen. Där man verkligen vet vad den kommer göra i slutändan.

Hur man arbetar är grymt individuellt, men undantaget ett antal gamla tekniker som jobbar som dom alltid gjort med modifiering för den nya tekniken (dvs ett fullt respektabelt sätt), så har man ett enormt dynamiskt område att arbeta på idag, och lägger därmed compressorn där den hör hemma: i mixen. Där man kan ställa in den för att fungera i helheten.

Min egen stil är en hårt färgad av det faktum att jag började jobba helt analogt i en kommersiell studio med 24-kanals MCI-bandare, misstag var exempelvis inte något man fixade med några musklick i efterhand.

Ingen skulle någonsin säga att en Autocom (det är den första jag har åsså) är särskilt bra. Det är inte därför man använder den. Man använder den för att den är bästa verktyget till sin grej. Köper man ett (vanligt) reverb, exempelvis ett Lexicon, så förväntar man sig inte att det ska klara kall stengrotta lika bra som utomhus-slapback. Man köper det för att man gillar dess stengrotta. Exteriör-slapbacksen använder man kanske ett Altiverb till.

Vad gäller att ge sång-talangerna compressor och reverb så är det inga problem. De flesta av oss lägger det på ut-kanalerna till deras medlyssning och låter in-ljudet vara snudd på rent, limiter undantaget.

Du drar massor av referenser som inte har någonting med något att göra - vissa saker, exempelvis Analog/Digital-converter och medlyssning, är saker som man måste hålla så bra det bara går eftersom de SKA vara helt transparenta. I stort sett alla andra saker har sina områden då dom är som bäst, exempelvis kan en hårt färgande compressor få pukor och bastrumma att komma upp mer i mixen, och en tekniskt sett helt värdelös mick, SM-57, kan mycket väl vara precis vad som behövs för att få exempelvis pukor eller tubular bells att samsas snällt i mixen. Eller för mig nu för tiden, att bland annat få delar av ett gevär att höras.

Det här är inte en fråga om "dåliga" respektive "bra" grejer, för visst är det stor skillnad på olika prylar beroende på vad man vill uppnå - det är en fråga om VAR man ska sätta sakerna och VARFÖR.

En Manley kontra Behringer är inte som saftig t-benstek kontra härsken fläskkotlett, det är som en spårskruvmejsel kontra stjärnskruvmejsel. När du gnäller så förbannat på alla "dåliga" prylar så får jag en bild för mitt inre av en snorig unge i sandlådan som sitter och skriker åt den stackars stjärnmejseln för att den inte får grepp om spårskruven. That's weak, man...

Allt är i grund och botten en fråga om man gillar sakerna eller inre, samt om dom funkar till stilen.

Detta, tillsammans med att du på fullaste allvar gnällde över att ljudkvaliteten på moderna inspelningar/filmer är för hög är ett tvärsäkert sätt att förlora ALL min respekt. När folk säger såna saker, och dessutom lägger till ett slumpvis "så här är det faktiskt" om något de inte har minsta aning om brukar det vara för att mildra effekterna av sin egen brister, och det är sjukt illa då det betyder att personen ifråga hellre försöker sänka nivån generellt till sin egen än att försöka utveckla sig själv och bli bättre.

Det är DJUPT tragiskt och en smula förolämpande mot alla oss som lägger ner sjukt mycket tid och energi på att få mixar att fungera.

Vidare skrev du att jag kanske inte hade lika höga krav som dig. Inom mitt jobb (huvudsakligen sound designer och studiotekniker) gör ofta varje liten decibel skillnad. Du gnäller över att mejseln inte passar i skruven. You do the math.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad blev det för något Magnus?

Det blev en Focusrite ISA430 MKII.

Jag tänkte igenom allt och släppte "så billigt som möjligt men som gör jobbet" tänket och drog till på en rejäl channel strip istället.

Jag känner mig själv och vet att sikta lite högre blir billigare i längden.

Jag har lärt mig att är jag nöjd så byter jag inte (möjligen skaffar fler av andra modeller), som när jag hittade en gitarrförstärkare för livebruk som jag gillade så har jag kört med samma stärkare i över 13 år och inte ens tittat efter en ny. Tusentals spelningar, den har betalt sig i mångfald (säger så för när jag köpte den tyckte jag att det var väldigt mycket pengar och hade ågren i länge om jag inte skulle sikta lite lägre). Lär sig det man har och lever lyckliga ihop tills döden skiljer oss åt :-)

Köpte en Focusrite ISA One preamp med digital expansion för lite mer än en vecka sen som jag verkligen gillade, så jag tog beslutet att stanna med det märket och ha allt i samma burk. ISA one burken får antingen gå till någon som vill köpa en eller vara en del i min mer mobila studio. Jag reser ofta och är ibland ute och spelar i 4-5 månader i sträck, ganska lockande att ha med sig bra prylar då också.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i stutproduktion just nu så jag har tyvärr lite ont om tid att svara på inlägg, men de mesta av inläggen jag ville svara på går att koncentrera till det här:

Magnus, om du hade sagt att det här är sättet du vill jobba på för att det är så du är bekvämast med så hade jag sagt "Okey, jag håller inte med men jag respekterar din åsikt fullt ut och stödjer den". Det finns nästan inga rätt eller fel när det gäller skapande så länge man når resultat, och alla regler går att bryta om man vet vad man gör och varför.

Nu säger du istället "Jag gör så här för det gör faktiskt alla professionella studios. Sådeså."

Det är inte bara drygt, det är dessutom ett tecken på att man är en dinosaurie som inte har den blekaste aning om vad som hänt de senaste 15-20 åren.

Det är sant att vi inom studioteknik använde compressor på spår in till rullbandaren. Det var vi tvungna att göra eftersom brusnivån på till och med en MCI var förhållandevis hög, och det dynamiska omfånget sjukt mycket mindre än det är idag. För de flesta av oss var compressorn mer en säkerhetsanordning, och ALL riktig compressor, undantaget ett antal studios som var så hårt nischade på sitt sound att dom inte behövde kunna korrigera nåt i efterhand, var något man använde till mixen. Där man verkligen vet vad den kommer göra i slutändan.

Hur man arbetar är grymt individuellt, men undantaget ett antal gamla tekniker som jobbar som dom alltid gjort med modifiering för den nya tekniken (dvs ett fullt respektabelt sätt), så har man ett enormt dynamiskt område att arbeta på idag, och lägger därmed compressorn där den hör hemma: i mixen. Där man kan ställa in den för att fungera i helheten.

Min egen stil är en hårt färgad av det faktum att jag började jobba helt analogt i en kommersiell studio med 24-kanals MCI-bandare, misstag var exempelvis inte något man fixade med några musklick i efterhand.

Ingen skulle någonsin säga att en Autocom (det är den första jag har åsså) är särskilt bra. Det är inte därför man använder den. Man använder den för att den är bästa verktyget till sin grej. Köper man ett (vanligt) reverb, exempelvis ett Lexicon, så förväntar man sig inte att det ska klara kall stengrotta lika bra som utomhus-slapback. Man köper det för att man gillar dess stengrotta. Exteriör-slapbacksen använder man kanske ett Altiverb till.

Vad gäller att ge sång-talangerna compressor och reverb så är det inga problem. De flesta av oss lägger det på ut-kanalerna till deras medlyssning och låter in-ljudet vara snudd på rent, limiter undantaget.

Du drar massor av referenser som inte har någonting med något att göra - vissa saker, exempelvis Analog/Digital-converter och medlyssning, är saker som man måste hålla så bra det bara går eftersom de SKA vara helt transparenta. I stort sett alla andra saker har sina områden då dom är som bäst, exempelvis kan en hårt färgande compressor få pukor och bastrumma att komma upp mer i mixen, och en tekniskt sett helt värdelös mick, SM-57, kan mycket väl vara precis vad som behövs för att få exempelvis pukor eller tubular bells att samsas snällt i mixen. Eller för mig nu för tiden, att bland annat få delar av ett gevär att höras.

Det här är inte en fråga om "dåliga" respektive "bra" grejer, för visst är det stor skillnad på olika prylar beroende på vad man vill uppnå - det är en fråga om VAR man ska sätta sakerna och VARFÖR.

En Manley kontra Behringer är inte som saftig t-benstek kontra härsken fläskkotlett, det är som en spårskruvmejsel kontra stjärnskruvmejsel. När du gnäller så förbannat på alla "dåliga" prylar så får jag en bild för mitt inre av en snorig unge i sandlådan som sitter och skriker åt den stackars stjärnmejseln för att den inte får grepp om spårskruven. That's weak, man...

Allt är i grund och botten en fråga om man gillar sakerna eller inre, samt om dom funkar till stilen.

Detta, tillsammans med att du på fullaste allvar gnällde över att ljudkvaliteten på moderna inspelningar/filmer är för hög är ett tvärsäkert sätt att förlora ALL min respekt. När folk säger såna saker, och dessutom lägger till ett slumpvis "så här är det faktiskt" om något de inte har minsta aning om brukar det vara för att mildra effekterna av sin egen brister, och det är sjukt illa då det betyder att personen ifråga hellre försöker sänka nivån generellt till sin egen än att försöka utveckla sig själv och bli bättre.

Det är DJUPT tragiskt och en smula förolämpande mot alla oss som lägger ner sjukt mycket tid och energi på att få mixar att fungera.

Vidare skrev du att jag kanske inte hade lika höga krav som dig. Inom mitt jobb (huvudsakligen sound designer och studiotekniker) gör ofta varje liten decibel skillnad. Du gnäller över att mejseln inte passar i skruven. You do the math.

Innan jag ger mig på att kommentera det du skriver.

Var har jag pratat om film och ljudkvalitet på dessa?

Har vad jag vet aldrig i hela mitt liv pratat om ämnet film och hur de låter.

Är seriöst helt och totalt ointresserad av film.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i stutproduktion just nu så jag har tyvärr lite ont om tid att svara på inlägg, men de mesta av inläggen jag ville svara på går att koncentrera till det här:

Magnus, om du hade sagt att det här är sättet du vill jobba på för att det är så du är bekvämast med så hade jag sagt "Okey, jag håller inte med men jag respekterar din åsikt fullt ut och stödjer den". Det finns nästan inga rätt eller fel när det gäller skapande så länge man når resultat, och alla regler går att bryta om man vet vad man gör och varför.

Nu säger du istället "Jag gör så här för det gör faktiskt alla professionella studios. Sådeså."

Det är inte bara drygt, det är dessutom ett tecken på att man är en dinosaurie som inte har den blekaste aning om vad som hänt de senaste 15-20 åren.

Det är sant att vi inom studioteknik använde compressor på spår in till rullbandaren. Det var vi tvungna att göra eftersom brusnivån på till och med en MCI var förhållandevis hög, och det dynamiska omfånget sjukt mycket mindre än det är idag. För de flesta av oss var compressorn mer en säkerhetsanordning, och ALL riktig compressor, undantaget ett antal studios som var så hårt nischade på sitt sound att dom inte behövde kunna korrigera nåt i efterhand, var något man använde till mixen. Där man verkligen vet vad den kommer göra i slutändan.

Hur man arbetar är grymt individuellt, men undantaget ett antal gamla tekniker som jobbar som dom alltid gjort med modifiering för den nya tekniken (dvs ett fullt respektabelt sätt), så har man ett enormt dynamiskt område att arbeta på idag, och lägger därmed compressorn där den hör hemma: i mixen. Där man kan ställa in den för att fungera i helheten.

Min egen stil är en hårt färgad av det faktum att jag började jobba helt analogt i en kommersiell studio med 24-kanals MCI-bandare, misstag var exempelvis inte något man fixade med några musklick i efterhand.

Ingen skulle någonsin säga att en Autocom (det är den första jag har åsså) är särskilt bra. Det är inte därför man använder den. Man använder den för att den är bästa verktyget till sin grej. Köper man ett (vanligt) reverb, exempelvis ett Lexicon, så förväntar man sig inte att det ska klara kall stengrotta lika bra som utomhus-slapback. Man köper det för att man gillar dess stengrotta. Exteriör-slapbacksen använder man kanske ett Altiverb till.

Vad gäller att ge sång-talangerna compressor och reverb så är det inga problem. De flesta av oss lägger det på ut-kanalerna till deras medlyssning och låter in-ljudet vara snudd på rent, limiter undantaget.

Du drar massor av referenser som inte har någonting med något att göra - vissa saker, exempelvis Analog/Digital-converter och medlyssning, är saker som man måste hålla så bra det bara går eftersom de SKA vara helt transparenta. I stort sett alla andra saker har sina områden då dom är som bäst, exempelvis kan en hårt färgande compressor få pukor och bastrumma att komma upp mer i mixen, och en tekniskt sett helt värdelös mick, SM-57, kan mycket väl vara precis vad som behövs för att få exempelvis pukor eller tubular bells att samsas snällt i mixen. Eller för mig nu för tiden, att bland annat få delar av ett gevär att höras.

Det här är inte en fråga om "dåliga" respektive "bra" grejer, för visst är det stor skillnad på olika prylar beroende på vad man vill uppnå - det är en fråga om VAR man ska sätta sakerna och VARFÖR.

En Manley kontra Behringer är inte som saftig t-benstek kontra härsken fläskkotlett, det är som en spårskruvmejsel kontra stjärnskruvmejsel. När du gnäller så förbannat på alla "dåliga" prylar så får jag en bild för mitt inre av en snorig unge i sandlådan som sitter och skriker åt den stackars stjärnmejseln för att den inte får grepp om spårskruven. That's weak, man...

Allt är i grund och botten en fråga om man gillar sakerna eller inre, samt om dom funkar till stilen.

Detta, tillsammans med att du på fullaste allvar gnällde över att ljudkvaliteten på moderna inspelningar/filmer är för hög är ett tvärsäkert sätt att förlora ALL min respekt. När folk säger såna saker, och dessutom lägger till ett slumpvis "så här är det faktiskt" om något de inte har minsta aning om brukar det vara för att mildra effekterna av sin egen brister, och det är sjukt illa då det betyder att personen ifråga hellre försöker sänka nivån generellt till sin egen än att försöka utveckla sig själv och bli bättre.

Det är DJUPT tragiskt och en smula förolämpande mot alla oss som lägger ner sjukt mycket tid och energi på att få mixar att fungera.

Vidare skrev du att jag kanske inte hade lika höga krav som dig. Inom mitt jobb (huvudsakligen sound designer och studiotekniker) gör ofta varje liten decibel skillnad. Du gnäller över att mejseln inte passar i skruven. You do the math.

Oj, vilken överreaktion, har du postat i fel tråd? jag får det inte att gå ihop riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i stutproduktion just nu så jag har tyvärr lite ont om tid att svara på inlägg, men de mesta av inläggen jag ville svara på går att koncentrera till det här:

Magnus, om du hade sagt att det här är sättet du vill jobba på för att det är så du är bekvämast med så hade jag sagt "Okey, jag håller inte med men jag respekterar din åsikt fullt ut och stödjer den". Det finns nästan inga rätt eller fel när det gäller skapande så länge man når resultat, och alla regler går att bryta om man vet vad man gör och varför.

Nu säger du istället "Jag gör så här för det gör faktiskt alla professionella studios. Sådeså."

Det är inte bara drygt, det är dessutom ett tecken på att man är en dinosaurie som inte har den blekaste aning om vad som hänt de senaste 15-20 åren.

Det är sant att vi inom studioteknik använde compressor på spår in till rullbandaren. Det var vi tvungna att göra eftersom brusnivån på till och med en MCI var förhållandevis hög, och det dynamiska omfånget sjukt mycket mindre än det är idag. För de flesta av oss var compressorn mer en säkerhetsanordning, och ALL riktig compressor, undantaget ett antal studios som var så hårt nischade på sitt sound att dom inte behövde kunna korrigera nåt i efterhand, var något man använde till mixen. Där man verkligen vet vad den kommer göra i slutändan.

Hur man arbetar är grymt individuellt, men undantaget ett antal gamla tekniker som jobbar som dom alltid gjort med modifiering för den nya tekniken (dvs ett fullt respektabelt sätt), så har man ett enormt dynamiskt område att arbeta på idag, och lägger därmed compressorn där den hör hemma: i mixen. Där man kan ställa in den för att fungera i helheten.

Min egen stil är en hårt färgad av det faktum att jag började jobba helt analogt i en kommersiell studio med 24-kanals MCI-bandare, misstag var exempelvis inte något man fixade med några musklick i efterhand.

Ingen skulle någonsin säga att en Autocom (det är den första jag har åsså) är särskilt bra. Det är inte därför man använder den. Man använder den för att den är bästa verktyget till sin grej. Köper man ett (vanligt) reverb, exempelvis ett Lexicon, så förväntar man sig inte att det ska klara kall stengrotta lika bra som utomhus-slapback. Man köper det för att man gillar dess stengrotta. Exteriör-slapbacksen använder man kanske ett Altiverb till.

Vad gäller att ge sång-talangerna compressor och reverb så är det inga problem. De flesta av oss lägger det på ut-kanalerna till deras medlyssning och låter in-ljudet vara snudd på rent, limiter undantaget.

Du drar massor av referenser som inte har någonting med något att göra - vissa saker, exempelvis Analog/Digital-converter och medlyssning, är saker som man måste hålla så bra det bara går eftersom de SKA vara helt transparenta. I stort sett alla andra saker har sina områden då dom är som bäst, exempelvis kan en hårt färgande compressor få pukor och bastrumma att komma upp mer i mixen, och en tekniskt sett helt värdelös mick, SM-57, kan mycket väl vara precis vad som behövs för att få exempelvis pukor eller tubular bells att samsas snällt i mixen. Eller för mig nu för tiden, att bland annat få delar av ett gevär att höras.

Det här är inte en fråga om "dåliga" respektive "bra" grejer, för visst är det stor skillnad på olika prylar beroende på vad man vill uppnå - det är en fråga om VAR man ska sätta sakerna och VARFÖR.

En Manley kontra Behringer är inte som saftig t-benstek kontra härsken fläskkotlett, det är som en spårskruvmejsel kontra stjärnskruvmejsel. När du gnäller så förbannat på alla "dåliga" prylar så får jag en bild för mitt inre av en snorig unge i sandlådan som sitter och skriker åt den stackars stjärnmejseln för att den inte får grepp om spårskruven. That's weak, man...

Allt är i grund och botten en fråga om man gillar sakerna eller inre, samt om dom funkar till stilen.

Detta, tillsammans med att du på fullaste allvar gnällde över att ljudkvaliteten på moderna inspelningar/filmer är för hög är ett tvärsäkert sätt att förlora ALL min respekt. När folk säger såna saker, och dessutom lägger till ett slumpvis "så här är det faktiskt" om något de inte har minsta aning om brukar det vara för att mildra effekterna av sin egen brister, och det är sjukt illa då det betyder att personen ifråga hellre försöker sänka nivån generellt till sin egen än att försöka utveckla sig själv och bli bättre.

Det är DJUPT tragiskt och en smula förolämpande mot alla oss som lägger ner sjukt mycket tid och energi på att få mixar att fungera.

Vidare skrev du att jag kanske inte hade lika höga krav som dig. Inom mitt jobb (huvudsakligen sound designer och studiotekniker) gör ofta varje liten decibel skillnad. Du gnäller över att mejseln inte passar i skruven. You do the math.

Hoppas du ser min tidigare fråga trots att jag ger mig på att kommentera det nu.

Jag måste nog börja med att fråga om du är söker på att du inte rört ihop denna tråd med någon annan?

Och ännu mer, rört ihop vad jag sagt med vad någon annan sagt (tänker på film grejen som är väldigt långt borta från något jag någonsin pratat om).

Faktum är att jag nästan inte har någon koll alls på av som hände för +20 år sen. Jag hade bara lekt med musik i 5 år då.

Det var dumt att säga att alla proffs studios gör så, för jag har ju självklart inte varit i alla (det har nog inte du heller).

Jag borde sagt, alla där jag tagit mig tid att kolla och fråga (oftast spelar man ju faktiskt bara och låter folk som kan sköta inspelningen).

Visst är jag en dinosaurie, absolut, jag är ju fan 45 år och tycker att rörförstärkare låter bättre än digitala emuleringsförstärkare (menar gitarr dito).

Jag säger inte att saker SKALL vara transparenta, jag säger att det är vad jag vill ha till detta jag letar efter just nu.

Tro mig , jag har hur många saker där jag älskar hur det färgar ljudet som helst.

Jag har hur många gånger som helst i tråden sagt att behringer autocom säkert är jättebra till rätt saker, där den är vad man letar efter (och drog parallellen med grottreverbet), men att till det jag vill ha den till är den kass. Den komprimerar ful, spricker (eller vad man nu skall kalla det) när sångaren tar i, färgar mycket och så.

Filmdelen är redan kommenterad (och har aldrig hänt).

Kan faktiskt inte hitta där jag säger "så här är det faktiskt" heller.

Om jag har din respekt eller inte gör mig inte så mycket (just nu är det ömsesidigt)

Men det är synd om du förlorat den över saker jag inte sagt, att du läst det jag sagt slarvigt alternativt tolkar det väldigt fritt.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillsist,

Jag är uppriktigt ledsen över det att somliga ljudtekniker känner sig en smula förolämpade över att jag tycker att autocom är en rätt kass.

Det var absolut inte min mening att provocera någon, jag ville bara få lite tips om vad man bör titta efter istället.

Kunde inte i min vildaste fantasi gissa att det var ett känsligt ämne.

Men när jag tänker efter så är det liknande på gitarr forum ibland när någon säger att en tusen kronors Les Paul kopia inte var så vass.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är uppriktigt ledsen över det att somliga ljudtekniker känner sig en smula förolämpade över att jag tycker att autocom är en rätt kass.

Det var absolut inte min mening att provocera någon, jag ville bara få lite tips om vad man bör titta efter istället.

Kunde inte i min vildaste fantasi gissa att det var ett känsligt ämne.

det var inte det som var ämnet

ämnet är "Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp"

mest förolämpad verkar den vara som fick höra att man kan få ut mer ur ett verktyg om man behärskar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.