Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Skickade in en mix till Zooland records. Det hela slutade med att de nu ska skicka en låt som jag ska mixa för att sedan promotas (om min mix håller standard.)

Det är ingen jätte grej men OM nu detta skulle leda till att jag får släppa eget material hos dem, borde jag då det? Får jag vara "egen" eller måste jag alltid ha deras logo vid mig? Får jag skapa min egen stil eller kommer de gå in och säga åt mig exakt vad jag ska göra? Dpelar det någon roll vilket skivbolag man tillhör? Borde jag skicka in mitt material till något större skivbolag?

Tack på förhand

Annons
Postat

Det ena leder inte automatiskt till det andra.

Det beror helt och hållet på vilket slags kontrakt du skriver på.

Var noga med att läsa kontraktet väldigt noga, och om du inte är så hemma på dessa grejor så kontakta en jurist om du känner dig osäker.

Men jag kan tänka mig att om du mixar en låt för dom så är det inte mer än så. Du mixar en låt, that´s it.

Det kommer inte leda till något mer än så. Vad jag tror i alla fall.

Sedan om dom gillar din musik så e det ju jätte roligt. Men då blir det ju ett kontrakt angående din musik, inte din mix.

Självklart så ska du skicka till så många bolag du bara kan, häng inte upp dig på bara ett.

Storleken på bolaget är inte allt. Är det ett litet bolag som lägger ner hela sin själ på dom banden dom har så är det värt väldigt mycket.

Postat

Det ena leder inte automatiskt till det andra.

Det beror helt och hållet på vilket slags kontrakt du skriver på.

Var noga med att läsa kontraktet väldigt noga, och om du inte är så hemma på dessa grejor så kontakta en jurist om du känner dig osäker.

Men jag kan tänka mig att om du mixar en låt för dom så är det inte mer än så. Du mixar en låt, that´s it.

Det kommer inte leda till något mer än så. Vad jag tror i alla fall.

Sedan om dom gillar din musik så e det ju jätte roligt. Men då blir det ju ett kontrakt angående din musik, inte din mix.

Självklart så ska du skicka till så många bolag du bara kan, häng inte upp dig på bara ett.

Storleken på bolaget är inte allt. Är det ett litet bolag som lägger ner hela sin själ på dom banden dom har så är det värt väldigt mycket.

ok. Absolut, fullt medveten om det! Vet du hur pass mycket inflytande mitt skivbolag har över min musik?

Postat

Hej! jag har kontrakt med EMI och dom kommer självklart med kritik till låtarna jag skickar in, men det är jag som har slutordet.

Dom har inte sagt någonting om att jag ska ändra stil eller liknande, men det beror nog mycket på om det är ett major bolag eller ej.

Lycka till i vilket fall!

Postat

ok. Absolut, fullt medveten om det! Vet du hur pass mycket inflytande mitt skivbolag har över min musik?

precis så mycket som du tillåter
Postat

Tja!

Skickade in en mix till Zooland records. Det hela slutade med att de nu ska skicka en låt som jag ska mixa för att sedan promotas (om min mix håller standard.)

...

Tack på förhand

Om de skickar en låt till dig som du ska mixa så se till att du får betalt för det. Antingen i rena pengar eller åtminstone att de kliar din rygg nu när du har kliat deras. Och se till att få överenskommelsen i skrift.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.