Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!! Om toppen har ett 4ohms uttag kan jag köra en 8 och en 4 ohms låda då eller

Måste båda vara 8? Och bad blir den totala ohmtalet om jag kopplar en 8a och en 4a? / dennis

Annons
Postat

Om utgången är specad till 4 Ohm, så ska du inte köra med lägre impedans än 4 Ohm.

När du parallellkopplar två högtalare, så blir den totala impedansen alltid lägre än högtalaren med lägst impedans, så du behöver köra med två 8 Ohms högtalare i så fall.

Du kan läsa om hur du räknar här: http://wiki.kontrollrummet.com/Impedans 🙂

Postat

så om jag kopplar från ett 4ohms mono utag->låda->till en till låda och båda lådorna är 8 ohm får de då 4 ohm var? från sista lådan går det ingen kabel tillbaka till toppen..

Postat

så om jag kopplar från ett 4ohms mono utag->låda->till en till låda och båda lådorna är 8 ohm får de då 4 ohm var? från sista lådan går det ingen kabel tillbaka till toppen..

Lite bakvänt sätt att beskriva det, men det stämmer att det blir 4 Ohm. 🙂

När du parallellkopplar de två 8 Ohms-högtalarna, så skapar du ett system med 4 Ohms impedans.

Hade du exempelvis parallellkopplat en högtalare på 8 Ohm och en på 4 Ohm, så blir det 2.67 Ohm - och det är för lågt för ett slutsteg som är specat till 4 Ohm. Med för låg impedans dras det högre ström genom slutsteget och skruvar man då upp volymen ordentligt, så är det risk att slutsteget går sönder. På lägre volym funkar det fortfarande, men det är ju ganska onödigt att chansa...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.