Jump to content
Annons

Hur länge kommer vi att bry oss om mono?


Måsart

Recommended Posts

Spelar man in en gitarr, genom en mikrofon (mono), och sen kopierar det spåret i sin DAW till att bli två likadana mono-spår, och panorerar ut dom maximalt till vänster och höger, då klingar det i mono. Dom två släcker ut varandras panorering.

För att skapa effekten av stereo måste det vara skillnad på ett av dom två spåren (eller båda). Så om man lägger aningen chorus på ett av spåren, då upplever man mer stereobredd. Ju större skillnaden är mellan spåren, desto bredare stereobild upplever man (till en viss gräns). 90 graders fasskillnad är maximal stereo. Men ju större förändring man gör, desto märkligare låter det om man lyssnar i mono, för dom två spåren tar ut varandras skillnader. Dom börjar motverka varandra, snarare än medverka.

Så konststycket tycker jag är att skapa maximal stereobredd med minsta möjliga skillnad mellan de två spåren. Om man vill lägga gitarren i båda extrem vänster och höger, så vill man ju att det ska låta som samma stämma, bara breddad till full stereo. Men ju större skillnad det är mellan de två spåren desto mindre låter det ju så.

Men bibehåller man spåren så lika man kan, samtidigt som man alstrar maximal stereobredd, då låter det så lika det kan göra oavsett man lyssnar i stereo eller mono. Den avvägningen är tuff att få till. Att t.ex. skapa en väldigt bred bas som låter lika starkt i mono och stereo (vanligtvis låter en bred bas lägre i volym i mono än i stereo), det är bland de svårare konststyckena tycker jag.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för att du klargjorde det. Jag har alltid varit osäker på den punkten.

För mig är monokompabilitet något som skriker obsolescens. Egentligen är det skitsamma för mig om någon känner att de måste mixa något som låter lika oavsett man lyssnar i mono eller stereo. Det är bara när den som vill göra det samtidigt vill insinuera för omgivningen att det är ett måste för att produktionen ska låta "bra" som jag vill vara med och diskutera.

Sedan får man vrida och vända på ord hur man vill. Det gör ju jag också.

Visst finns det många exempel på när det avsiktligt eller oavsiktligt blir så att lyssnaren får mer eller mindre mono.I de allra flesta fall bryr sig nog inte lyssnare så mycket om något ljud försvinner lite i mixen eller liknande, så länge det är en bra låt o.s.v.

Däremot är det ju inte så roligt om något viktigt ljud (ex sången) försvinner helt pga av att höger och vänster summeras och tar ut varandra (d.v.s. 180 graders förskjutning). En annan variant är att man knappt hör det viktiga ljudet för att man inte står så att båda högtalarna hörs (i en folkmassa framför ett PA, delar på hörlurarna o.s.v.).

Man kan ju också få effekten att t.ex. basen försvinner ur ett ljud om man har massa dubbade basar och det kan ju döda clubstämningen lite. Vill man vara riktigt "inne" och mastra till vinyl får man stora problem med utpannade basar.

Faktum är att det finnas massor av tillfällen när musik i princip bara är mono, t.ex. i princip alla livesammanhang.

MEN - jag mixar aldrig i mono och försöker inte få allt att låta perfekt med alla kanalkonfigurationer - däremot kollar jag så att de viktigaste sakerna går fram oavsett.</p>

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Men bibehåller man spåren så lika man kan, samtidigt som man alstrar maximal stereobredd, då låter det så lika det kan göra oavsett man lyssnar i stereo eller mono. Den avvägningen är tuff att få till. Att t.ex. skapa en väldigt bred bas som låter lika starkt i mono och stereo (vanligtvis låter en bred bas lägre i volym i mono än i stereo), det är bland de svårare konststyckena tycker jag.

OK, vi talar alltså nivåer nu; det gjorde vi inte innan.

Men, skillnaden mellan hur starkt något låter i stereo versus mono har väl mer med enheten/verktyget som konverterar stereosignalen till monosignal att göra än "monokonstnären" bakom rattarna? Eller?

Hur kan du vara så säker på att din bas låter lika starkt i mono och stereo oavsett media från vilken basen återges?

Däremot är det ju inte så roligt om något viktigt ljud (ex sången) försvinner helt pga av att höger och vänster summeras och tar ut varandra (d.v.s. 180 graders förskjutning). En annan variant är att man knappt hör det viktiga ljudet för att man inte står så att båda högtalarna hörs (i en folkmassa framför ett PA, delar på hörlurarna o.s.v.).

Man kan ju också få effekten att t.ex. basen försvinner ur ett ljud om man har massa dubbade basar och det kan ju döda clubstämningen lite. Vill man vara riktigt "inne" och mastra till vinyl får man stora problem med utpannade basar.

Faktum är att det finnas massor av tillfällen när musik i princip bara är mono, t.ex. i princip alla livesammanhang.

MEN - jag mixar aldrig i mono och försöker inte få allt att låta perfekt med alla kanalkonfigurationer - däremot kollar jag så att de viktigaste sakerna går fram oavsett.

När jag mixar är stere/panoreringar det jag tycker är dels viktigast, dels roligast. Fullständig monoåtergivning är föråldrat tänk och hade mer med dåtidens begränsningar att göra än att det skulle vara en konst idag (jag kan inte förstå hur vissa helt ogenerat tillskriver sig konstnärsstatus för en teknik som å ena sidan är förlegad, å andra sidan behandlas med andra metoder/verktyg idag). Det du talar om är direkta fel/brister i den mixade signalen som beror på slarvig behandling av de enskilda ljudkällorna; en brist hos teknikern, alltså. Som rutin är sådana fel något jag försöker avhjälpa tidigt i produktionsprocessen, långt innan de faktiskt uppstår. Och det har enligt min mening inget med monokompabilitet att göra. Längre.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Du överdriver rätt rejält... 😉

Att kolla hur det låter i mono är ju bara ett sätt som förenklar mixjobbet när man vill ha ett "perfekt" resultat. Det är inget som någon tycker är något magiskt och bara behärskas av en liten invigd sekt eller liknande, utan bara ett av många verktyg som underlättar jobbet när man är kinkig med hur det låter.

Att sedan kidsen bara lyssnar i sketna Clas Ohlsson in-ears på hårt komprimerade MP3:or i sin kassa mobil i bullriga miljöer där det ändå inte går att höra detaljer, är en annan femma. Man (eller åtminstone jag) vill ju ändå se till att det låter bra om lyssnaren har bra förutsättningar för ljudet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, skillnaden mellan hur starkt något låter i stereo versus mono har väl mer med enheten/verktyget som konverterar stereosignalen till monosignal att göra än "monokonstnären" bakom rattarna? Eller?

Nä, det tror jag inte. Det finns förvisso pluggar som är taffligt gjorda, men mono/stereo sammanslagning är så lätt att göra, rent tekniskt, så det borde inte finnas så många dåliga där.

Om skillnaden är maximal mellan vänster höger kanal - typ bastuba i höger, och flöjt i vänster - då får man maximal stereoeffekt, då bibehålls volymförhållandena oavsett man lyssnar i mono eller stereo.

Men ju mer lika signalerna är, i vänster/höger, desto mer tenderar dom att släcka ut varandra, och då låter dom detaljerna hörbart lägre i mono. Utsläckningen sker gradvis. Ju mer lika spåren är, desto mer släcker dom ut varandra, och då låter dom lägre i mono (eftersom där hörs utsläckningen). Det är det som är det svåra, att göra det fett&brett utan att få delvis utsläckning av saker. Svårast är nog om det är typ samma instrument som ska pannas ut i höger/vänster; exempelvis en bas som ska stereobreddas. Men det kan förstås ske mellan instrument som inte låter precis lika med, om dom klingar i samma register och lika starkt.

Genom att vara uppmärksam på det här så säkerställer man att alla detaljer låter lika starkt oavsett stereo eller mono.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det tror jag inte. Det finns förvisso pluggar som är taffligt gjorda, men mono/stereo sammanslagning är så lätt att göra, rent tekniskt, så det borde inte finnas så många dåliga där.

Trodde inte heller du skulle tro det. Men jag talar förstås inte uteslutande om "pluggar", utan även hårdvara (vilket jag kanske lite otydligt refererade till som "enhet"). Därför var den andra frågan något mer intressant: Hur kan du vara så säker på att din bas låter lika starkt i mono och stereo oavsett media från vilken basen återges?

Edit:Ser nu att du svarade delvis på frågan, men jag undrar om du menar att det gäller oavsett media (från vilken basen återges)?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du vara så säker på att din bas låter lika starkt i mono och stereo oavsett media från vilken basen återges?

Förstår inte riktigt hur du menar här ... oavsett medium?

En musikspelare eller högtalarsystem kan förstås fucka upp saker, men då är det ju mediet det är fel på, snarare än bearbetningen. Ligger saker i fas mellan kanalerna i mixen så kan man inte skylla såna effekter på mixningen/inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med media menar du vinyl, CD eller MP3 typ?

Förstår inte riktigt hur du menar här ... oavsett medium?

Oj, ledsen att jag rör till det. Jag gillar Wikipedias definition: "Ett medium är något som kan förmedla eller överföra information eller ett budskap utan att den eller de personer som är informationens eller budskapets avsändare är fysiskt närvarande."

Så, jag syftar alltså lite på den anläggning som genom avläsning från ett lagringsmedium, t.ex. CD, återger information vi kan uppfatta med t.ex. öronen, i det här fallet musik.

En musikspelare eller högtalarsystem kan förstås fucka upp saker, men då är det ju mediet det är fel på

Självklart. Men vad jag är nyfiken på: Om "din" bas är behandlad enligt "konstens" regler och låter lika starkt i stereo/mono genom, låt oss säga, en fet musikanläggning; är det lika självklart att samma bas låter lika stark i stereo/mono genom t.ex. en laptop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "din" bas är behandlad enligt "konstens" regler och låter lika starkt i stereo/mono genom, låt oss säga, en fet musikanläggning; är det lika självklart att samma bas låter lika stark i stereo/mono genom t.ex. en laptop?

Ja. Såvida inte det är stor skillnad på återgivningen mellan dom båda systemen förstås.

Ett uppspelningsapparatur kan fucka upp det, men man kan ju inte försäkra sig mot varje enskild lyssning på jorden. Allt man kan göra är att se till att arbetet man slutfört har potentialen att låta så lika som möjligt i så många system som möjligt. Och som sagt, det är även en fråga om hur mycket man orkar bry sig. Ju finare/mindre detaljer man putsar på, desto mer jobb blir det ju för mindre vinst. Så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...