Jump to content
Annons

Hur länge kommer vi att bry oss om mono?


Måsart

Recommended Posts

Annons

Liksom en del andra gubb-fenomen, så anser jag att monokompabilitet är något vi "äldre" håller fast vid, som en sjönödställd vid sin livboj, bara för att "behålla kontrollen" och för att vi vägrar erkänna teknikens utveckling de senaste tjugo åren. Gubbar tycker det är häfftitt att svänga sig med uttryck som monokompabilitet, och man talar gärna om att man värderar det högt och kärleksfullt. De yngre (erfarna) kunde däremot knappast ge en elefants röv, då det finns andra hjälpmedel som fixar sådant bättre (än att låtsas att man är utrustad med "superöron").

Ibland är du lite för snabb med att överföra dina egna egenskaper (eller egenskaper som du TROR är generella) på ALLA andra... 😉

Jag (och troligen de flesta andra) svänger mig aldrig med "häftiga uttryck" för att på något sätt visa att jag är bättre än andra eller för att desperat hålla mig kvar vid gammal teknik (något som borde vara uppenbart när man ser på hur min rigg ser ut och hur jag resonerar kring gammalt skrot...). Jag kollar så att det är monokompatibelt för att jag vill att resultatet ska bli så bra som möjligt oavsett lyssning. Skulle däremot aldrig vilja mixa i mono utan bara använda det som en snabb koll att mixen funkar tillräckligt bra där också. Så fort man kommer utanför området mellan högtalarna, så rör sig lyssningen som sagt mer mot mono, så det är inte oviktigt även om det numera är väldigt ovanligt med avsiktlig monolyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del ska det låta precis likadant oavsett jag lyssnar i stereo eller mono. Precis som Claes säger, då låter det lika oavsett lyssning.

Två signaler i exakt lika fas (och frekvens) fast olika högtalare, blir mono. Förskjuter man en av signalerna 25% i tid (90 grader) klingar signalerna i maximal stereo. Mer än 90 grader, då börjar de båda kanalerna släcka ut varandra, och det kan ge upphov till ganska oväntade och oftast oönskade effekter, och låta riktigt olika i olika lyssningsperspektiv. Men framförallt låter det vekare, mer ihåligt, tomt och kraftlöst. Funkar det i mono, så funkar det alltid i stereo (och surround), men att det funkar i stereo eller surround innebär inte att det funkar i mono.

För mig har monokompatibilitet inte så mycket med mono att göra, för det lyssnas sällan i mono numera. Istället har det med renordling av ljudens inbördes klang att göra, att se till att alla ljudkällor samverkar, inte motverkar och släckerr ut varandra. Så att ljudet blir klart, tydligt, och homogent. Att flytta ett ljud från en kanal till den andra är ju ingen lösning liksom.

Monokompatibilitet kommer alltid att vara aktuellt. Det är en del av de tekniska förutsättningarna vi alla jobbar med. Cyklar man på en enhjuling (1 högtalare) så är det enklare, men har cykeln 2- eller fler hjul (högtalare) så är det ju bra om alla hjulen rullar i samma hastighet liksom, samma fas, annars funkar ju inte cykeln (eller ljudet) så bra 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För min del ska det låta precis likadant oavsett jag lyssnar i stereo eller mono. Precis som Claes säger

Låter dina produktioner alltid enligt den policyn? Dvs, alltid precis likadant oavsett du lyssnar i stereo eller mono?

Edit: Då du normalt undviker mina frågor eftersom du tror jag bara är ute efter att låta måla in dig i ett hörn, så kan jag väl tala om syftet med frågan.

Om det är så att dina produktioner alltid låter enligt ovan, så OK, då finns det kanske inte så mycket mer att snacka om. Om inte, så är det ju faktiskt intressant att veta när och varför.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dina produktioner alltid enligt den policyn? Dvs, alltid precis likadant oavsett du lyssnar i stereo eller mono?

Som grundtanke, ja. Man försöker så gott man kan

Om inte, så är det ju faktiskt intressant att veta när och varför.

Det är ju massor av faktorer som spelar in. På inspelade påren t.ex. DC Offset, hur rent inspelad en stämma är, ostadig azimut-koherens, fasrotation ... och sen verktygen som används: plugins, tillförd EQ, reverb o andra post-fader effekter, DAWens delay-kompensation ...

Man gör så gott man kan med vad man har .... handlar ofta om att skära ner på "godiset", och ju lägre ner i frekvens man kommer desto svårare att skapa monokompatibel stereobredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som grundtanke, ja. Man försöker så gott man kan

Det är ju massor av faktorer som spelar in. På inspelade påren t.ex. DC Offset, hur rent inspelad en stämma är, ostadig azimut-koherens, fasrotation ... och sen verktygen som används: plugins, tillförd EQ, reverb o andra post-fader effekter, DAWens delay-kompensation ...

Man gör så gott man kan med vad man har .... handlar ofta om att skära ner på "godiset", och ju lägre ner i frekvens man kommer desto svårare att skapa monokompatibel stereobredd.

Hm... Nu känns det som att du svarade på en fråga jag inte har ställt. Jag vet mycket väl när/varför monorelaterade "problem" kan uppstå. Min fråga syftade förstås på om det finns fall där du tummar på ditt krav att det alltid "ska (...) låta precis likadant oavsett [du] lyssnar i stereo eller mono". Och i så fall, när och varför?

När du ändå tog upp det: De "problem" du listade ovan, är dessa egentligen inte sådant man som tekniker bör tänka på i tidigt skede snarare än när det är dags för mixning? Återigen, vi befinner oss trots allt på andra sidan 2010, och mycket har hänt på hjälpmedelsfronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Nu känns det som att du svarade på en fråga jag inte har ställt. Jag vet mycket väl när/varför monorelaterade "problem" kan uppstå. Min fråga syftade förstås på om det finns fall där du tummar på ditt krav att det alltid "ska (...) låta precis likadant oavsett [du] lyssnar i stereo eller mono". Och i så fall, när och varför?

Njaoaee, inte för mig. Skulle vara för nån film-effekt då men .. nej inte för mig.

När du ändå tog upp det: De "problem" du listade ovan, är dessa egentligen inte sådant man som tekniker bör tänka på i tidigt skede snarare än när det är dags för mixning?

Så är det ju. Men det är fullt möjligt att sabba en väl gjord inspelning genom mixning, på samma sätt som man kan rädda mycket av en mindre väl gjord inspelning genom mixning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaoaee, inte för mig. Skulle vara för nån film-effekt då men .. nej inte för mig.

Så är det ju. Men det är fullt möjligt att sabba en väl gjord inspelning genom mixning, på samma sätt som man kan rädda mycket av en mindre väl gjord inspelning genom mixning.

Kan man då anta att alla dina produktioner låter som du lär?

Sedan tänker jag lite på att nästan alla skivor och produktioner jag hör (beakta nu att jag talar om pop, rock och hårdrock), och faktiskt för ett tag sedan gjorde lite jämförelsetester med, låter olika i mono respektive stereo. Skulle du kunna ge ett exempel på en produktion, inom nämnda genrer, som låter exakt likadant oavsett man lyssnar i stereo eller mono?

Vi talar förstås produktioner de senaste två tre åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man då anta att alla dina produktioner låter som du lär?

Försöker så gott man kan ...

... för ett tag sedan gjorde lite jämförelsetester med, låter olika i mono respektive stereo.

Mycket möjligt.

Skulle du kunna ge ett exempel på en produktion, inom nämnda genrer, som låter exakt likadant oavsett man lyssnar i stereo eller mono?

Njae. Håller inte koll på sånt. Brukar inte lyssna på skivor på det sättet att man sitter och analyserar sådär. Använder inte direkt andras alster som referens för vad jag själv gör så mycket. Skulle gissa att Mutt Lange proddade skivor låter lika i mono/stereo, så hispiga som han och Mike Shipley är med ljud.

Säger ju inte att man måste göra såhär. Hur mycket man vill eller orkar bry sig i sånt här, det är ju upp till var och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man då anta att alla dina produktioner låter som du lär?

Sedan tänker jag lite på att nästan alla skivor och produktioner jag hör (beakta nu att jag talar om pop, rock och hårdrock), och faktiskt för ett tag sedan gjorde lite jämförelsetester med, låter olika i mono respektive stereo. Skulle du kunna ge ett exempel på en produktion, inom nämnda genrer, som låter exakt likadant oavsett man lyssnar i stereo eller mono?

Vi talar förstås produktioner de senaste två tre åren.

Om en låt i stereo låter exakt som i mono är den väl... ja, mono? (haka inte upp dig på någon teknisk definition nu, du förstår min poäng 🙂 )

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker så gott man kan ...

Mitt fel. Jag omformulerar.

Låter alla dina (färdigställda) produktioner alltid precis likadant oavsett du lyssnar i stereo eller mono?

Kom igen nu, var inte blygsam.

Mycket möjligt.

(...)

Säger ju inte att man måste göra såhär. Hur mycket man vill eller orkar bry sig i sånt här, det är ju upp till var och en.

Fast, att det faktiskt finns så pass många "proffs"-produktioner som inte låter exakt lika i mono som stereo, kan det bero på att det är en rätt svår konst? Eller kan det vara så att vissa producenter inte anser att monokompatibilitet alltid måste vara aktuellt?

Använder inte direkt andras alster som referens för vad jag själv gör så mycket.

Oj! Respekt!

Själv blir jag lätt blind för min egen förträfflighet och är glad att jag har styrkan att jämföra med andras produktioner, annars hade det låtit mer skit än det redan gör.

Skulle vara hemskt roligt att någon dag, i framtiden, höra något du har gjort. Verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en låt i stereo låter exakt som i mono är den väl... ja, mono? (haka inte upp dig på någon teknisk definition nu, du förstår min poäng 🙂 )

Jag förstår din poäng. (Och jag tänker på just detta även i min dialog med Signia.)

Frågan är snarare; om en låt inte låter exakt likadant oavsett man lyssnar i stereo eller mono, anser vi oss ha något problem med ljudbilden då? Ur professionell synvinkel, alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag skulle snarare säga att man kanske inte riktigt gjort sitt bästa om det låter exakt likadant. Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag tolkar det som att signia menar att låten inte ska vara dålig för att vara mono. Vissa grejer låter bra i både stereo och mono; kanske inte lika bra i mono som stereo, men lika bra relativt till de begränsningar som finns i båda formaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter alla dina (färdigställda) produktioner alltid precis likadant oavsett du lyssnar i stereo eller mono?

Kom igen nu, var inte blygsam.

Sanningen finns i betraktarens öra. Nä men .. exakt lika vore nog att ta i, men nära. Så nära jag kan.
Fast, att det faktiskt finns så pass många "proffs"-produktioner som inte låter exakt lika i mono som stereo, kan det bero på att det är en rätt svår konst? Eller kan det vara så att vissa producenter inte anser att monokompatibilitet alltid måste vara aktuellt?
Svårt att säga. Att bibehålla fasriktighet gränsar ju till nerd-göra. Kan nog va svårt att bibehålla en kreativ öppen party-stämning i studion om AC/DC ska sitta och vänta på att teknikern ska sitta och mäta mikrosekunder hit o dit. Man vill ju spela musik och ha kul liksom. Tror inte det ligger i tiden heller, på nåt sätt. Folk tänker inte så mycket på det. Och det är svårt, och då blir det 'tråkigt' med liksom. Fränare att lägga reverb och EQa o hålla på.
Oj! Respekt!

Själv blir jag lätt blind för min egen förträfflighet och är glad att jag har styrkan att jämföra med andras produktioner, annars hade det låtit mer skit än det redan gör.

Skulle vara hemskt roligt att någon dag, i framtiden, höra något du har gjort. Verkligen.

Brukar ibland fastna sådär med. Man är inte riktigt nöjd, och då, av nån omedveten anledning, så krämar man på lyssningsvolymen och så sitter man där och tror man lyssnar, medan man egentligen sitter och suger upp så mycket njutning man kan, istället för att ta tag i problemet, och vänjer öronen vid en dålig ljudbild på köpet.

Egentligen gillar jag inte att mixa, så då har det blivit att man kör väldigt metodiskt och planmässigt, kör efter nästan färdiga mallar liksom. Kör man genom det programmet så blir det ganska jämnt och bra nästan automatiskt, så då behöver inte referenslyssna av osäkerhet. Nån gång kanske av nyfikenhet. Men det går fel ibland med.

Tja, gjorde ju en mix av Freddes "Turn this ship around" förra mixtävlingen. Blev halvskaplig mix i alla fall. Där hör man nog om det är skillnad mellan stereo/mono med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga som irriterat mig lite är att Bruce Swedien pratar något om "True stereophonic image" och inte 2 monokanaler som pannas vä/hö.

Är det någon som kan förklara det, eller är det bara jag som fattat fel eller inte hajjar engelskan?

Det han menar är en grej han hade för sig att spela in allt med två mickar per källa. Som han senare tyckte blev onödigt efter ett tag. - true stereo.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det han menar är en grej han hade för sig att spela in allt med två mickar per källa. Som han senare tyckte blev onödigt efter ett tag. - true stereo.

mvh

Tack.

OK, men det blir väl ändå 2 mono (vänster/höger)?

Har förstått att han är galen i Blumlein.

Edit: Felskrivning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dina produktioner alltid enligt den policyn? Dvs, alltid precis likadant oavsett du lyssnar i stereo eller mono?

För min del - ja. Balansmässigt och frekvensmässigt ska det låta likadant hela vägen från Surround till Mono, men med skillnaden att 5.1 omger en istället för att kommer från en enda riktning :-)

Om en låt i stereo låter exakt som i mono är den väl... ja, mono? (haka inte upp dig på någon teknisk definition nu, du förstår min poäng 🙂 )

Befogad fråga! Stereo/surround är underbara medier att arbeta i, och förtjänar att utnyttjas! Dock bör balansen fortfarande vara densamma, bara att man har tillfört en mer tredimensionell känsla i ljudet!

Vissa grejer låter bra i både stereo och mono; kanske inte lika bra i mono som stereo, men lika bra relativt till de begränsningar som finns i båda formaten.

True true :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del - ja. Balansmässigt och frekvensmässigt ska det låta likadant hela vägen från Surround till Mono, men med skillnaden att 5.1 omger en istället för att kommer från en enda riktning

Hur löser du det där när du i en film ska lägga på ljudet av en Boeing som sveper från ena sidan till den andra i ljudbilden (ej bakom/framför)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur löser du det där när du i en film ska lägga på ljudet av en Boeing som sveper från ena sidan till den andra i ljudbilden (ej bakom/framför)?

Man ser till att kontrollera fasen på ljudupptagningen och justera den om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser till att kontrollera fasen på ljudupptagningen och justera den om det skulle behövas.

OK, nu är jag inte världens smartaste, men jag fattade inte ett skit av vad du nyss skrev.

När jag hör ett "svepande" ljud som kommer från vänster via center och försvinner bort i höger, så tänker jag på panorering.

Låt oss återigen tänka oss en Boeing som sveper från vänster (högtalare A) till höger (högtalare B ). När Boeing:en kommer till "center" (L/R = 0%) tänker jag mig att ljudet nu är exakt likadant i såväl mono som stereo (eventuellt något starkare i mono). Men när jag upplever mig höra att Boeing:en är på väg bort (R > 0%), då inbillar jag mig också att ljust den ljudkällan som ska föreställa Boeing:en är starkare i högtalare B än vad den är i högtalare A.

Så, berätta nu för mig hur detta kan låta EXAKT likadant i mono som i stereo.

Annars blir jag fan tokig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har hakat upp dig på ordet exakt.

En mix kan låta likandant i mono som stereo, bortsett från panoramat eller stereobredden.

Klart att det är jag som har hakat upp mig eller missuppfattat.

Kolla tidigare i diskussionen. Folk talar om att de minsann mixar så att det låter "precis lika" i mono som i stereo. Med andra ord mixar de med panoreringsreglarna i C (L/R = 0%). Och det tror jag inte ett skit på! INGEN mixar så att det låter lika oavsett man lyssnar i mono eller stereo. I alla fall inte som regel (no pun).

Om det är något jag hakar (eller snarare hänger) upp mig på, så är det när "vi" är just så inkonsekventa som vi är. Oooo men jaaa, mono är viktigt! Det är en konst. Bla bla bla. Utom när vi vill ha djup och bredd i ljudbilden... för då är stereo häfftit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla tidigare i diskussionen. Folk talar om att de minsann mixar så att det låter "precis lika" i mono som i stereo.

Njae. Jag ser dig, Claes, Zakyath, van Caine och Signia ta upp olika aspekter på att mixa för monokompabilitet. Ingen utom du pratar om att det ska låta exakt lika i mono som stereo. Signia kommer iofs rätt nära när han skriver:

För min del ska det låta precis likadant oavsett jag lyssnar i stereo eller mono. Precis som Claes säger, då låter det lika oavsett lyssning.

Men då refererar han till det Claes skriver i inlägget ovan:

Jag kollar så att det är monokompatibelt för att jag vill att resultatet ska bli så bra som möjligt oavsett lyssning. Skulle däremot aldrig vilja mixa i mono utan bara använda det som en snabb koll att mixen funkar tillräckligt bra där också. Så fort man kommer utanför området mellan högtalarna, så rör sig lyssningen som sagt mer mot mono, så det är inte oviktigt även om det numera är väldigt ovanligt med avsiktlig monolyssning.

Jag läser inte att han syftar till att panoreringar ska bibehållas i mono. Det är något av en omöjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det [bibehållning av panoreringar i mono] är något av en omöjlighet

Tack för att du klargjorde det. Jag har alltid varit osäker på den punkten.

Njae. Jag ser dig, Claes, Zakyath, van Caine och Signia ta upp olika aspekter på att mixa för monokompabilitet. Ingen utom du pratar om att det ska låta exakt lika i mono som stereo.

För mig är monokompabilitet något som skriker obsolescens. Egentligen är det skitsamma för mig om någon känner att de måste mixa något som låter lika oavsett man lyssnar i mono eller stereo. Det är bara när den som vill göra det samtidigt vill insinuera för omgivningen att det är ett måste för att produktionen ska låta "bra" som jag vill vara med och diskutera.

Sedan får man vrida och vända på ord hur man vill. Det gör ju jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...