Claes Holmerup Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Om man skickar ett antal (mono-)kanaler till en stereobuss och sen summerar dessa (trycker på monoknappen), blir det inte mono då? Fast man lyssnar i två högtalare. Har jag missat något? Inte riktigt. Mono innebär ju att det är en enda ljudkälla - alltså en högtalare. Man kan använda monoknappen som en monokontroll, men det är egentligen inte "äkta" mono, utan fortfarande stereo, men med samma ljud från båda högtalarna (om man vill vara petig alltså... 😉).
Demonproducenten Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 beror på vilket media produktionen är ämnad för men oftast ser jag till att det blir bra från början med faserna å mixar sen för stereo 1
Valle Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 exakt vad menar du med monokompabilitet? Hur så? Verkar det som att jag inte riktigt fattar om vad det är jag snackar om (i tråden som jag länkade till ovan)? MONOKOMPATIBILITET heter det. Inget annat. Korrekt!
BluesBoy Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Inte riktigt. Mono innebär ju att det är en enda ljudkälla - alltså en högtalare. Man kan använda monoknappen som en monokontroll, men det är egentligen inte "äkta" mono, utan fortfarande stereo, men med samma ljud från båda högtalarna (om man vill vara petig alltså... 😉). En fråga som irriterat mig lite är att Bruce Swedien pratar något om "True stereophonic image" och inte 2 monokanaler som pannas vä/hö.Är det någon som kan förklara det, eller är det bara jag som fattat fel eller inte hajjar engelskan?
Peter Roos Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 (redigerat) Inte riktigt. Mono innebär ju att det är en enda ljudkälla - alltså en högtalare. Man kan använda monoknappen som en monokontroll, men det är egentligen inte "äkta" mono, utan fortfarande stereo, men med samma ljud från båda högtalarna (om man vill vara petig alltså... 😉). Ok, tack för klargörandet! 🙂 Nu fattar jag: stereo i mono, eller mono i stereo.. Redigerat 11 januari 2013 av Sleap
van Caine Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 En fråga som irriterat mig lite är att Bruce Swedien pratar något om "True stereophonic image" och inte 2 monokanaler som pannas vä/hö. Är det någon som kan förklara det, eller är det bara jag som fattat fel eller inte hajjar engelskan? En äkta stereophonisk ljudbild innehåller, förutom panoreringar, även fasfel mellan högtalarna.
Zakyath Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Hur så? Verkar det som att jag inte riktigt fattar om vad det är jag snackar om (i tråden som jag länkade till ovan)? Nej, det ville jag inte insinuera alls. Jag är bara nyfiken på var du tycker att gränsen går. Ska det låta dugligt i mono eller nästan lika bra som i stereo?
van Caine Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Är det någon som vet varför vissa föredrar att lyssna i mono, utöver Martins åsikter då? Jag vet inte med säkerhet, själv älskar jag surround och stereobilder på ett snudd på obscent sätt, men skulle jag gissa så skulle jag gissa på att det har med gamla grammofoner att göra. Mekaniskt sett riskerar man en form av mekanisk crosstalk och distorsion i nålen om skillnaden mellan vänster (höjd) och höger (bredd. Kan vara tvärt om åsså) är för stor då de samsas om samma stift. Men det problemet finns inte i vare sig digitala system eller band-system, så om det skulle vara orsaken så undrar jag varför folk håller fast vid det. Lite bakåtsträvande... Men som sagt, bara min gissning. Frågar man dom så verkar man bara få svaret att det låter bättre, senaste personen jag frågade om saken blev bara sur.
Demonproducenten Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 (redigerat) En äkta stereophonisk ljudbild innehåller, förutom panoreringar, även fasfel mellan högtalarna. fasskillnader iaffasfel brukar åtminstone jag förknippa med onaturliga skillnader pga mickplacering eller elektriska felkopplingar då summan av två ljud blir mindre i amplitud än amplituden hos var å en edit: än stavas med ä Redigerat 11 januari 2013 av Demonproducenten
van Caine Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 fasskillnader iaf fasfel brukar åtminstone jag förknippa med onaturliga skillnader pga mickplacering eller elektriska felkopplingar då summan av två ljud blir mindre i amplitud än amplituden hos var å en edit: än stavas med ä Sorry, du har helt rätt, uttryckte mig galet :-)
Valle Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Nej, det ville jag inte insinuera alls. Jag är bara nyfiken på var du tycker att gränsen går. Ska det låta dugligt i mono eller nästan lika bra som i stereo? Ah, OK. Jag ska ärligen säga att jag sällan trycker in "monoknappen" för att spåra fasrelaterade problem etc. Och jag mixar konsekvent för stereo-återgivning. Det är tveksamt om jag skulle offra en trevligt utstickande detalj (i stereo) bara för att dess återgivning suger i mono (och inte går att förbättra). Men jag kan förstå tekniker som jobbar efter antagandet att kidsen än idag kan få för sig att köpa mono-apparaturer. Själv ser jag förekomsten som tillräckligt låg för att inte lägga ner energi på att bära upp någon sorts stolthet. Däremot försöker jag, som många andra, arbeta på ett sätt så att det blir så rätt som möjligt redan från början. Och jag skäms inte över att låta ören ta lyxsemester och låta stereoverktygen göra jobbet åt mig. Funkar för det mesta finfint!
BluesBoy Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 (redigerat) En äkta stereophonisk ljudbild innehåller, förutom panoreringar, även fasfel mellan högtalarna. OK, och hur fångar man en "True stereophinc image"? 😳Det enda jag fattat av att spela in i stereo är att använda 2 mikrofoner på samma källa och sedan panorera vä/hö. Finns det stereo och äkta stereo? Enligt honom (Bruce S) verkar det väl vara så, eller? Börjar bli förvirrad här. 😛 Edit: Ber om ursäkt för något OT...... Redigerat 12 januari 2013 av BluesBoy
mixtur Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Ah, OK. Jag ska ärligen säga att jag sällan trycker in "monoknappen" för att spåra fasrelaterade problem etc. Och jag mixar konsekvent för stereo-återgivning. Det är tveksamt om jag skulle offra en trevligt utstickande detalj (i stereo) bara för att dess återgivning suger i mono (och inte går att förbättra). Men jag kan förstå tekniker som jobbar efter antagandet att kidsen än idag kan få för sig att köpa mono-apparaturer. Själv ser jag förekomsten som tillräckligt låg för att inte lägga ner energi på att bära upp någon sorts stolthet Mono är vanligt, tänk på Musik i butiker osv Musik ur PA live Fm radio blir mono vid dålig mottagning Flera kabeltvkanaler sänds i mono, ex mtv i mitt område Resehögtatalare, surfplattor osv listan kan göras om lång En variant på temat är att man stå så till att man hör mest från ena högtalaren, men det är ju inte ett monoproblem
mixtur Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 OK, och hur fångar man en "True stereophinc image"? 😳 Det enda jag fattat av att spela in i stereo är att använda 2 mikrofoner på samma källa och sedan panorera vä/hö. Finns det stereo och äkta stereo? Enligt honom (Bruce S) verkar det väl vara så, eller? Börjar bli förvirrad här. 😛 Edit: Ber om ursäkt för något OT...... Du kanske menar när man använder en docka och sätter mikorofoner i dockans öron. Örats form osv har ju stor påverkan.
Die Hard (oregistrerad) Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Mono är vanligt, tänk på Musik i butiker osv Musik ur PA live Fm radio blir mono vid dålig mottagning Flera kabeltvkanaler sänds i mono, ex mtv i mitt område Resehögtatalare, surfplattor osv listan kan göras om lång Vem lyssnar ärligt talat på musiken i i butiker? FM med dålig mottagning? Resehögtalare?
Valle Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Mono är vanligt, tänk på Musik i butiker osv Musik ur PA live Fm radio blir mono vid dålig mottagning Flera kabeltvkanaler sänds i mono, ex mtv i mitt område Resehögtatalare, surfplattor osv listan kan göras om lång Förstår inte riktigt vad det är du försöker poängtera för mig. Inte var väl 60-/70-talets ljudtekniker klärvoajanta och förutsåg återgivningsmedia som kabel-TV pch surfplattor?
mixtur Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Vem lyssnar ärligt talat på musiken i i butiker? FM med dålig mottagning? Resehögtalare? Det är nog många som exponeras av musik i restauranger, friskis och svettis, köpcentrum osv och själv får jag ofta mono i bilradion när man kör runt i Sverige. Värt att tänka på, men man kan ju välja bort dessa med flit såklart
mixtur Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Förstår inte riktigt vad det är du försöker poängtera för mig. Inte var väl 60-/70-talets ljudtekniker klärvoajanta och förutsåg återgivningsmedia som kabel-TV pch surfplattor? Jag försöker säga att det kan finnas en poäng att kontrollera monokompatibiltet även 2013.
Die Hard (oregistrerad) Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Det är nog många som exponeras av musik i restauranger, friskis och svettis, köpcentrum osv Stor skillnad mellan att exponeras(plågas av skitmusik)och att avnjuta musik man gillar. Valle och jag verkar vara ensamma i monofrågan.
Terror Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Kanske dum fråga, men hur "testar man sin mix i mono"? Låt oss säga att jag sitter i Logic Pro 9 med mitt projekt (med ett Saffire pro 40), hur gör jag då?
BluesBoy Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Kanske dum fråga, men hur "testar man sin mix i mono"? Låt oss säga att jag sitter i Logic Pro 9 med mitt projekt (med ett Saffire pro 40), hur gör jag då? Jag brukar lägga Gain-pluggen på masterkanalen och trycka in monoknappen på den. Fast det är ju tydligen bara "fuskmono". 😉
adrumdrum Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Det bör låta bra även i mono annars är det bra "panorerings illusion" att det låter bra. Har inte att göra med mono monokompabilitet. En mix som låter skit i mono är alltid sämre i stereo än en (stereo)mix som låter bra i mono. I ett bra kontrollrum(symetrisk högtlarplaceing och korrekt akustik) så är "phantom speaker mono" lika pålitligt som en högtlare. Det funkar naturligvis inte om man man ställt hörgtlarna i hörn i hemstudion eller saknar aikstibahndling.
Måsart Postat 12 januari 2013 Trådstartare Postat 12 januari 2013 Jag roade mig med att "analysera" "Every teardrop is a waterfall" med Coldplay tidigare i dag. Den låten lät INTE bra i mono....halva arret försvann när jag tryckte på monoknappen. Jag antar att man får kompromissa lite...? Vissa saker kanske man får offra i mono om man vill ha en superbredd mix....
Valle Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Jag försöker säga att det kan finnas en poäng att kontrollera monokompatibiltet även 2013. Och min poäng låg i den del som du valde att klippa bort från mitt inlägg du citerade, det vill säga: "Däremot försöker jag, som många andra, arbeta på ett sätt så att det blir så rätt som möjligt redan från början. Och jag skäms inte över att låta ören ta lyxsemester och låta stereoverktygen göra jobbet åt mig. Funkar för det mesta finfint!" För övrigt: Skulle du mixa om något som lät förbannat jävla bra i stereo, bara för att det inte lät bra i en surfplatta? Nä, trodde inte det heller. 1
Martin Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 (redigerat) edit Redigerat 2 januari 2014 av Martin
stol Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Däremot försöker jag, som många andra, arbeta på ett sätt så att det blir så rätt som möjligt redan från början. Och jag skäms inte över att låta ören ta lyxsemester och låta stereoverktygen göra jobbet åt mig. Funkar för det mesta finfint! Är ny på mixning. Valle pratar om stereoverktyg. Vad är det för verktyg? Något särskilt program eller något jag kan hitta i min DAW (som råkar vara sonar)?
joachime Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Men jag kan förstå tekniker som jobbar efter antagandet att kidsen än idag kan få för sig att köpa mono-apparaturer. Själv ser jag förekomsten som tillräckligt låg för att inte lägga ner energi på att bära upp någon sorts stolthet. Hur kom stolthet in i resonemanget?
Valle Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Hur kom stolthet in i resonemanget? Frågan är befogad. Liksom en del andra gubb-fenomen, så anser jag att monokompabilitet är något vi "äldre" håller fast vid, som en sjönödställd vid sin livboj, bara för att "behålla kontrollen" och för att vi vägrar erkänna teknikens utveckling de senaste tjugo åren. Gubbar tycker det är häfftitt att svänga sig med uttryck som monokompabilitet, och man talar gärna om att man värderar det högt och kärleksfullt. De yngre (erfarna) kunde däremot knappast ge en elefants röv, då det finns andra hjälpmedel som fixar sådant bättre (än att låtsas att man är utrustad med "superöron"). Man skulle kunna jämföra det med ett bilforum där man diskuterar BMW:s senaste motormodell, och så kommer där in någon old farts som ska brösta sig med hur viktigt det är med att man med chokereglaget justerar rätt mängd luft med bränsle för att förgasaren inte ska få spel. Fullständigt självklart, tänker alla; men det där fixar ju motorn liksom själv...
Neosus Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Är ny på mixning. Valle pratar om stereoverktyg. Vad är det för verktyg? Något särskilt program eller något jag kan hitta i min DAW (som råkar vara sonar)? Svara på frågan, Valle!
SadamJR Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Man skulle kunna jämföra det med ett bilforum....... Då väntar vi bara på.........
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.