Jump to content
Annons

Sylenth1/32bit-fundering (BILD)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Hallå igen! 🙂

Köpte sylenth1 häromdagen som är i 32bit, som jag använder i det senaste logic som körs i 64bit.

1 - När jag ska välja Sylenth1 på plugins i logic så finns det under kategorin "AU instruments (32bits)" istället för den vanliga kategorin "AU instruments". Är det något konstigt med det eller normalt?

2 - När jag väl öppnar sylenth1 så kommer det fram en ruta som säger "Click to open plug-in interface" som den bifogade bilden visar. När jag då klickar där kommer Sylenth1 upp, problemet är bara att jag av någon anledning inte kan spela på logics inbyggda keyboard när jag har Sylenth1 uppe - utan jag måste då klicka på den lilla "Click to open plug-in interface"-rutan igen, och då kan jag självklar inte skruva på synthens kontroller samtidigt som jag spelar.

Blir väldigt tokig när saker och ting inte fungerar som man vill, så är j*vligt tacksam för svar! 🙂

post-32476-0-99882800-1357751654_thumb.png

Annons
Postat

Anledningen till att du får upp rutan är för att du kör Logic i 64-bit medan Sylenth1 endast har stöd för 32-bit för Logic. Rutan är en såkallad "32-Bit Audio Unit Bridge", en brygga som låter dig använda dina 32-bitspluggar trots att du kör Logic i 64-bit. Det är inget som är konstigt, det enda du behöver göra är att klicka på den grå rutan varje gång du vill få upp pluggen. Fungerar bra tycker jag, även om jag precis som du blev irriterad att man pröjsar för en synt och ändå behöver "krångla". Vad gäller rattarna kan du ställa in kanalens automation på write, touch eller latch och sedan skruva. När du sedan ställer automationen du just skapat på READ istället, får du upp automationskanalen för det du vill automatisera. Du kan med andra ord nu rita in exakt det du vill automatisera i Sylenth1. Hoppas det hjälper, lycka till!

Postat

Om du inte använder så mycket samplingsbibliotek så borde du kanske kunna klara dig på att köra Logic i 32-bitarsläget istället? Så slipper du den oerhört störande bridgen? För Sylenth1 är väl ljudsyntes va?

Postat

Högerklicka på startfilen till Logic och välj Starta i 32 bit om du vill skippa böket...

Postat

Anledningen till att du får upp rutan är för att du kör Logic i 64-bit medan Sylenth1 endast har stöd för 32-bit för Logic. Rutan är en såkallad "32-Bit Audio Unit Bridge", en brygga som låter dig använda dina 32-bitspluggar trots att du kör Logic i 64-bit. Det är inget som är konstigt, det enda du behöver göra är att klicka på den grå rutan varje gång du vill få upp pluggen. Fungerar bra tycker jag, även om jag precis som du blev irriterad att man pröjsar för en synt och ändå behöver "krångla". Vad gäller rattarna kan du ställa in kanalens automation på write, touch eller latch och sedan skruva. När du sedan ställer automationen du just skapat på READ istället, får du upp automationskanalen för det du vill automatisera. Du kan med andra ord nu rita in exakt det du vill automatisera i Sylenth1. Hoppas det hjälper, lycka till!

Tack för svaret, skönt att det inte var något fel iaf även fast man kan tycka det är ett störande moment 🙂

Postat

Angående om att köra logic i 32bits istället så har jag inte (ännu) så stora kunskaper om det, får läsa på lite om det ämnet om inte någon vänlig skäl kan förklara kortfattat på ett pedagogiskt sätt hur det fungerar 🙂

Postat

Gå in program, högerklicka på Logic Pro-loggan, välj "visa info", kryssa i "Öppna i 32-bitarsläge". Då öppnas Logic i 32-bitarsläget och du slipper den jobbiga rutan hela tiden. Men då har du ju begränsat med RAM att jobba med. Men jobbar du inte mycket med samplingar så borde det vara lugnt!

Postat

Gå in program, högerklicka på Logic Pro-loggan, välj "visa info", kryssa i "Öppna i 32-bitarsläge". Då öppnas Logic i 32-bitarsläget och du slipper den jobbiga rutan hela tiden. Men då har du ju begränsat med RAM att jobba med. Men jobbar du inte mycket med samplingar så borde det vara lugnt!

I see, vi säger att jag kör på 32bits men skulle sedan vilja ändra till 64bits mitt under ett projekt, funkar det?

Postat

I see, vi säger att jag kör på 32bits men skulle sedan vilja ändra till 64bits mitt under ett projekt, funkar det?

Absolut! Inga projekt är låsta till 32/64bit och för att förtydliga så handlar alltså inte detta om upplösning på ljudet (Då pratar man normalt om 16 bit, 24 bit eller 32 bit floating point). Det finns alltså inga ljudmässiga fördelar att köra i 64bit. Däremot så kan logic hantera mer minne om du kör i 64bit, så om du jobbar i stora projekt (runt 80-120 kanaler) och har mer än 4GB ram i datorn så har du prestandamässigt en fördel, inte annars.

Så byt till 32bit du. Det är enklare och mindre buggigt.

//F

Postat

Absolut! Inga projekt är låsta till 32/64bit och för att förtydliga så handlar alltså inte detta om upplösning på ljudet (Då pratar man normalt om 16 bit, 24 bit eller 32 bit floating point). Det finns alltså inga ljudmässiga fördelar att köra i 64bit. Däremot så kan logic hantera mer minne om du kör i 64bit, så om du jobbar i stora projekt (runt 80-120 kanaler) och har mer än 4GB ram i datorn så har du prestandamässigt en fördel, inte annars.

Så byt till 32bit du. Det är enklare och mindre buggigt.

//F

Kalas! Tack 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.