Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare.

Stefan heter jag och är fullkomligt novis på detta med studioutrustning men jag kan se att jag hamnat rätt och att man snabbt kommer att bli fattig 🙂

Jag har lirat munspel i ett antal år och ser mig själv som "hobbyblåsare" men nu känner jag att det är dags att utveckla sig lite.

Jag har ett par snabba frågor om det är någon som kan/ vet något om det och kanske till och med har lust att svara.

Munspel har jag i olika tonarter och modeller. Nu har jag fått tag i en green bullet shure 520DX mic och så tittar jag på ett Line 6 UX1 interface.

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Jag undrar då om det går att koppla samman dessa och plugga rätt in i en dator eller till och med köra line out in i stereon hemma?

på micken sitter det 1/4 plugg om jag inte missminner mig (har bara sett den på bild ännu) och då tänkte jag att det kanske går att plugga den in i gitarrpluggen på UX1 an.

Som sagt, helt novis i detta forum men är övertygad om att jag fastnar..

Idéer och förslag tas emot med glädje.

Tack på förhand.

Stefan

Annons
Postat

Green bullet mickarna funkar bra och de kommer med en telesladd precis som gitarrer så det borde inte vara något problem att köra i din Line 6. Jag vet inte vad Line 6:an har för utgångar vidare.

Postat

Line 6:an har telejack så det borde väl gå alldeles utmärkt.

Hittade det här på ordermusic.com

520DX är högohmig för att kunna anslutas till instrumentförstärkare och levereras med teleanslutning.

Vänligen,

CHAE

Postat

Har en UX2 och en Green Bullet med telejack, inga problem alls. Smaksak bara om man vill lägga på krydda innan (green bullet) eller efter med pluggar t ex.

Postat

UX1 har ingen fantommatning, men Green bullet är väl dynamisk mik så det borde fungera bra. Däremot misstänker jag att du får koppla den till mikingång, inte gitarringång.

Postat

Alla munspelsmikrofoner jag stött på har haft en vanlig telesladd - detta för att köras i en gitarrförstärkare. Vill man åt det renare munspelsljudet ska man inte ha en green bullet eller liknande alls

Postat (redigerat)

Tack för alla bra svar. nu har jag ytterligare frågor....

Eftersom den mic jag fick tag i blivit såld så jagar jag nu en ny mic... Men är det någon som har bra alternativ till Shure 520 micken?

Jag fick tips om Astatic JT-30 samt brown biscuit.. Något annat man kan leta efter som ger det där "sköna" munspelsoundet??

Stefan

Redigerat av Harmonica
Postat

Flyttar tråden eftersom ämnet mer behandlar munspelsmikrofon än medlemspresentation.

Postat

Astatic är schysst, finns även några electrovoice-mickar som är populära. Sök på internet efter vilka mikrofoner t.ex. Little Walter, James Cotton, Big Walter använde, de var några av gubbarna som satte standarden för det förstärkta munspelssoundet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.