Jump to content
Annons

Hur panorerar ni effektsend till reverb?


JohnRick

Recommended Posts

Ponera att jag har en monogitarr som jag lagt 35L (vänster). På en buss har jag ett stereoreverb. Sätter upp ett reverbsend på gitarrspåret och skickar till denna buss. Hur panorerar ni denna send till reverbet? Alltså INTE själva reverbbussen. Låter det följa originalspårets panorering eller ej? Eller det gör ni inte alls då det är ett stereoreverb? Kanske enbart om det är monoreverb? Eller det hänger på tätheten i mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I många fall så hamnar gitarren drygt 30% i vänster i reverbets stereobild med, så det brukar sköta sig självt.

Men det kan vara lite olika beroende på reverb, och kanske framförallt hur mycket sk. diffusion man ställer in.

Diffusion är ju en parameter som styr "hur mycket möblemang som finns i rummet", hur 'skitigt' reverbet ska vara. Ju högre diffusion, desto mer grumlig stereobild. Ju mindre diffusion desto mer ihåligt och kallt reverb men desto klarare stereobild.

Konvolutionsreverbet Waves IR-1 återger endast vänster kanals reverb i vänster kanal och höger kanals reverb i höger. Vi talar alltså om en stereo-send, inte mono. Men så har det även en parameter som dom kallar crosstalk, som bestämmer hur mycket av vänster kanals signal som ska återges i höger reverbkanal - och vice versa. Kan ställas in mellan 0-100%.

Många reverb har en "crosstalk" på nästan 100%, alltså att både höger och vänster kanal återges i båda kanalerna, bara i olika volymproportion, och styrs alltså nästan automatiskt av panoreringen i stereofältet från send-kanalen. Några få reverb har mindre "crosstalk" än 100% och då hörs skillnaden tydligare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierar från reverb från reverb m a o? Var inne på Gearslutz och där var det blandad kompott. Några hävdade att det skulle sköta sig själv om det är ett stereoreverb, andra låter sendregeln följa hur spåret är panorerat i övrigt. Andra panorerar reverbsend till absoluta motsatsen (35L kontra 35R t.ex.). Tänker iofs instinktivt också att det borde sköta sig självt om det är ett stereoverb. Bygger ju på en övergripande rumsklang och inte att reverb ska komma från någon speciell punkt som 48 vänster etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte ens en aning om att man kunde panorera en send? 😳

Eller fattar jag fel? Du har en gitarr på ett spår (mono) och på det spåret har du en send som du kan panorera vä/hö?

Om det var själva reverbbussen som skulle panoreras, då hade jag hängt med.....

Å andra sidan kanske vi pratar "riktiga" mixerbord? Tror inte jag kan panorera send i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Cubase sköter panorering till sendar själv för att matcha spårets panorering (finns i inställningarna) rör jag nästan aldrig panoreringen. Men det borde jag bli bättre på.

Det går att få till en hel del klassiska och användbara effekter genom att ha skild panorering vs. spårets panorering. Exempelvis gitarr hardpan vänster, reverbsend hardpan höger. Fast detta funkar ännu bättre med ett monoreverb, där man istället panorerar reverbauxens output hardpan höger. Då får man inget "spill" ut i vänstra reverbkanalen vilket sker i stereoreverb-moduler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...