Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok. Detta kan säkert vara en riktig nybörjar fråga för många, men jag har aldrig riktigt vart intresserad av tekniken utan mer av att komponera.. men jag har nu tänkt köpa ett set med mickar till trummor och har även andra mickar att spela in andra insturment med, hittills har jag dock bara kunnat spela in 1 instrument åt gången, och det vill jag ändra på..

Och jag har fått ett erbjudande på att köpa Pro Tools Digi 001 för 2900 och fick en halvtafflig beskrivning på hur det funkar..

Behöver jag ett ljudkort med massa ingångar om jag har det?? eller körs alla kanaler via 1 sladd vidare till det interna kortet man får med och sätter i datorn?

Läggs dom olika mickarna ut på olika kanaler i pro tools program varan??

Hur är det med vst's plug ins som equalizer och sånt till det?? har hört att vst plug ins inte kan kopplas till pro tools program varan..

en annan bra anledning för mig att skaffa det är att jag nyligen skaffade mig ett par event tr5 aktiva monitorer, och nu inte längre behöver min förstärkare, och skaffar jag digi 001 slipper jag sträcka mig bakom båda högtalarna för att höja/sänka volymen.. och att jag inte annars har nån smidig stans att plugga in hörlurarna..

Vad har ni för erfarenhet av det?? finns det nån bättre lösning för mig om jag vill kunna använda fler mickar på en gång?

Ber om ursäkt om det här är stört dumma frågor..

Men jag vill gärna ha svar!!

Tack på förhand..

Annons
Postat
Ok. Detta kan säkert vara en riktig nybörjar fråga för många, men jag har aldrig riktigt vart intresserad av tekniken utan mer av att komponera.. men jag har nu tänkt köpa ett set med mickar till trummor och har även andra mickar att spela in andra insturment med, hittills har jag dock bara kunnat spela in 1 instrument åt gången, och det vill jag ändra på..

Och jag har fått ett erbjudande på att köpa Pro Tools Digi 001 för 2900 och fick en halvtafflig beskrivning på hur det funkar..

Behöver jag ett ljudkort med massa ingångar om jag har det?? eller körs alla kanaler via 1 sladd vidare till det interna kortet man får med och sätter i datorn?

Läggs dom olika mickarna ut på olika kanaler i pro tools program varan??

Hur är det med vst's plug ins som equalizer och sånt till det?? har hört att vst plug ins inte kan kopplas till pro tools program varan..

en annan bra anledning för mig att skaffa det är att jag nyligen skaffade mig ett par event tr5 aktiva monitorer, och nu inte längre behöver min förstärkare, och skaffar jag digi 001 slipper jag sträcka mig bakom båda högtalarna för att höja/sänka volymen.. och att jag inte annars har nån smidig stans att plugga in hörlurarna..

Vad har ni för erfarenhet av det?? finns det nån bättre lösning för mig om jag vill kunna använda fler mickar på en gång?

Ber om ursäkt om det här är stört dumma frågor..

Men jag vill gärna ha svar!!

Tack på förhand..

Hej Hickory.

001 är ett kort som inte längre tillverkas. Det kanske inte är det häftigaste, sexigaste man kan hitta numera, men massor av musik har gjorts med ett sånt. Programvaran är ProTools LE, och den absolut sista versionen som fungerar med 001 heter 6.4. Senare version stödjer inte kortet. Man skall också veta att det inte passar med alla hårdvaror, nyare Mac-ar passar det till exempel inte i.

Det är lite svårt att säga om det är ett bra köp för dig, men som sagt, många har varit nöjda med kortet tidigare.

>>Behöver jag ett ljudkort med massa ingångar om jag har det?? eller körs alla kanaler via 1 sladd vidare till det interna kortet man får med och sätter i datorn?

Digi001 har 2 mikrofonförstärkare, 6 linjeingångar, och dessutom lite ytterligare ingångar via ADAT. Du kan alltså direkt ansluta 2 mikare. Vill du ansluta fler mikar behöver du mikrofonförstärkare till dem. Från 001-an går det en kabel in till det kortet som sitter i datorn. Allt ljudet går via den.

>>Läggs dom olika mickarna ut på olika kanaler i pro tools program varan??

Japp. 2 med mikstärkare i 001-an, 6 som du måste ha externa mikstärkare till. Alla får varsin kanal.

>>Hur är det med vst's plug ins som equalizer och sånt till det?? har hört att vst plug ins inte kan kopplas till pro tools program varan..

Det finns hyfsade pluggar med i ProTools. Vill du köra vst får du köpa den så kallade RTAS-VST adaptern. Jag har för mig enklast är att köpa den direkt på nätet, kostar nog kring 99 dollar. Sen kan du köra massor av VST-pluggar om du vill, inte riktigt alla funkar dock.

>>Vad har ni för erfarenhet av det?? finns det nån bättre lösning för mig om jag vill kunna använda fler mickar på en gång?

Jag låter andra svara på detta.

>>Ber om ursäkt om det här är stört dumma frågor..

Nix. Det är riktigt bra frågor, inget att be om ursäkt för. Bättre känna sig dum i förväg och fråga, än att känna sig dum efteråt.

Trombonisten

Postat

Ska inte säga att det är ett bättre förslag, men ett alternativ är ju i a f vilket som helst ljudkort med ADAT-interface (finns från dryga tusenlappen), och Behringer's 8-kanalspreamp med ADAT-utgång.

Har själv inte provat att köra på det viset, men enligt EMU's support så ska man i a f på deras kort kunna köra ADAT-ingången ihop med det befintliga ingångarna. Köper du då t ex ett 0404 eller 1212M så blir det totalt 10 ingångar, 1820 eller 1820M ger då sammanlagt 16 ingångar.

Kanske funkar så på Digi001 också?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.