Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker göra ett lead i Sylenth1 i klass med aviciis synth i Blessed, (se följande vid 0:42)

http://www.youtube.com/watch?v=qLtioL8dA2I

Hur jag än lagrar synthar och EQ'ar så får jag inte till något riktigt bra chord-lead. Det blir lite för mycket med alla synthar och de tappar sin kraft.

Är det möjligt att få till något liknande i enbart sylenth1? Jag antar att han har använt nexus, men det borde väl gå att få till något liknande i Sylenth1?

Tycker Nexus är lite för dyrt för att investera i ännu.

Om någon har lust att hjälpa mig så hade det varit enormt uppskattat.

Annons
Postat

Det där är ju inte ett ljud, det är ju massa, den middiga basen, dom tunna sawpadsen, tror det finns någon preset som heter far away om jag inte minns fel och sen ett lead, dom tillsammans gör ju att det låter bra

Postat

Som sagt det är lager på lager som ligger på det där soundet. Det viktiga är också att du har koll på EQ så att inte de olika ljuden du lagrat på varandra krockar i frekvenserna. Du hör ganska tydligt i låten att det är ett ljud som ligger på mer diskant och något som ligger mer för basen. Det bästa är att leka dig fram. Börja med ex. två ljud. Ett ljud som du tycker har riktigt skönt riv i botten och ett ljud som du tycker har mycket luft och krisp på toppen. Låt dem spela samma slinga och lyssna om de soundmässigt passar. Gör de det ta fram EQ och och jobba med dem styckvis. Den med botten kapar du mellanregister och diskant på och hittar frekvensen där den spelar smutt. Gör likadant fast omvänt på den andra som ska köra mellanregister och topp. Kapa botten och lyssna på dem igen. Dra gärna och överdriv lite i EQ inställningar för att verkligen höra vad som sker och sedan dra tillbaka för att inte överdriva slutresultatet. EQ e grejen 😉

Postat (redigerat)

Jag tror jag formulerade mig lite dåligt; självklart förstår jag att det är en massa lager han har jobbat med. Det jag undrade var snarare ifall det gick att få något väldigt likt genom att enbart lagra olika kanaler av sylenth1. Tycker generellt att det är svårt att få till grymma leads genom att lagra sylenth1-kanaler, men sen är jag nybörjare när det kommer till att skapa mina egna presets. Rimligtvis bör det gå att komma väldigt nära iallafall?

Vill lära mig just sylenth1 ordentligt när jag ändå har investerat i det. 🙂

Redigerat av BosseBronk
Postat

Ja du kan göra det i Sylenth1. Du kommer att få lära dig den ordentligt bara innan sakerna kommer att sitta fint 🙂 Trial and Error. Enda sättet.

Postat

För att göra pianon i "housestuk" vilket är det närmsta du kommer med en synth så behöver du fm-syntes. Vilket inte sylenth har.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.