Jump to content
Annons

Tanum - Själen fylls av ro

Betyg  

5 röster

1. 1. Betyg

• 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      3
    • 4
      1
    • 5
      0

Recommended Posts

tanum (oregistrerad)
Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: Själen fylls av ro

* ARTIST/GRUPP: Tanum

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 4.54

* KOMPOSITÖR: Tanum

* PRODUCENT: Tanum

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4,5 MB

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: Version 3 längre ner

Låten handlar om mitt favoritställe, nere vid havet. Där jag fyller på energi direkt ur graniten. En kompis sa att det var strålning (!) och kändes ju lugnande 😲

Gitarrsolot är väl inte så uppiggande. Men har inte kommit till skott för att göra når roligare. Idéer?

Redigerat av tanum
Annons
Postat

Oboen eller vad det skall föreställa känns väldigt ...falsk.

Arrangemanget är inte precis okonventionellt. Inte harmonierna heller. Känns väldigt mycket som en standard. Sången känns lite tveksam.

Gitarren känns lite ostämmd. Överhuvud taget ger det ett lite ostämmt intryck. Det kan ju vara choruset på elgitarren, men det blir lite jobbigt.

Jag skulle nog göra det mer bombastiskt eller mer akustiskt. Och för guds skull gör dig av med oboen 😎

Postat

Jag kan inte annat än hålla med Egghuvud i de flesta avseénden. Hela låten känns lite falsk och ostämd. Kan som sagt vara chorusen på gitarrerna.

En simpel midikopia av ett aukustiskt instrument funkar sällan. Hellre då den där "Anders Lundin"-synthen ( nu menar jag inte att du ska använda just den, men tänk i de banorna ) eller likandne som inte försöker efterlikna något annat utan har en helt egen karaktär.

Körerna på refrängen låter skumma. För det första tror jag att attacktiden är alldeles för lång. Körerna hinner ju inte komma in för än ca ett taktslag efter varje ackordbyte vilket inte alls låter så bra. Jag skule rekomendera att sänka attacktiden samtidigt som du höjer releasetiden och eventuellt lägger på lite extra reverb för att få körerna att flyta in lite i varandra. Svårt att förklara men laborera för det låter inte bra som det är nu.

Om man ska vara lite possetiv då 😎

Bongotrummorna och rythmen i allmänhet känns helrätt i sammanhanget. Gitarrsolot passade också bra in.

I allmhänhet har du en hyffsat skön låt här som dock kan bli lite väl monoton pga versen eftersom den låter likadant hela tiden.

Postat (redigerat)

Hallå på dig.

Håller med om att obån eller vad det nu är ska bytas ut. Prova ett piano med lite reverb på så det inte blir så torrt. Prova olika ljud

Kompen känns rätt. Men låten skulle kunna vara lite kortare, annars måste nåt ske så att det blir variation...

Bra början.

jimmy 😕

Redigerat av jim
tanum (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK. Bara att kavla upp ärmarna och börja jobba 😕

Har bytt ut oboen(?) till ett syntljud. Hade nog hellre haft en orgel/piano för akustisk helhet, men tyckte inte jag fick till det.

Elgitarren är utbytt mot en akustisk (som faktiskt var tänkt från början).

Kören har attacktid 0 nu. Men jag tycker ändå det låter som den släpar lite. Jag har också sänkt volymen på den.

Jag har inte gjort nåt åt låtens längd eller uppbyggnad just nu.

Version 3 längre ner

Redigerat av tanum
Postat (redigerat)

Till att börja med måste jag bara ge dig en stor fet eloge för att du tillhör dem få som slänger upp nya versioner av dina låtar så att man märker att man inte talar för döva öron. Känns kul att du faktiskt vill ha tips och inte bara en stund i rampljuset.

Nu låter inte alls låten ostämd längre tack men synthen känns inte så klockren som oboens efterföljare ( Var det ens en oboe? 😕 ) Kan kanske bero på att du har mixat ner volymen på det spåret men pröva dig fram. Förslaget om ett piano kanske inte är helt dumt. Dock så saknar jag den där lilla tonhöjningen innan varje refräng som oboen körde.

Gillar det lilla insticket av solospel med gitarren som förekommer på refrängen. Skulle vara ännu bättre om det var lite mer av den varan.

Jag vet inte vad du kör med för körsamplingar men det är ju möjligt att de är inspelade med lång attacktid. Det är en av de få sakerna som jag fortfarande stör mig på ( tillsammans med den redan påpekade monotona stämningen ). Möjligtvis kanske du skulle leta upp några andra körsamplingar om du inte känner för att ge dig in i samplingen själv och klippa.

Sedan blev det nog lite väl mycket reverb på kören för nu känns den väldigt avlägsen ( vet inte om du har sänkt volymen ). Man hör inte de där små variationerna längre.

Annars tycker jag att den här versionen var ett rejält lyft. Bra!

Redigerat av Pluffo
tanum (oregistrerad)
Postat

Jo, det är ju bara kul att lyssna på råden. Jag lär mig massor. Har ju börjat våga skruva lite själv i grejerna. Jag tycker det är skitkul att nån bryr sig om det man lägger upp.

Ska se vad jag kan göra med kören...

Postat

Notera att jag har editerat mitt inlägg ganska kraftigt. Jag har en förmåga att posta först och tänka sedan 😕

tanum (oregistrerad)
Postat

OK. Det här blir nog sista versionen. Just nu...

Jag har bytt ut synthen mot piano. Ni hade nog rätt. Det ger ett bättre helhetsintryck. Och den lilla tonen som försvann är tillbaks... Pluffo, du lyssnar då noga i alla fall 😠

Har inte gjort så mycket åt kören eller låtens uppbyggnad. Det får bli en annan gång.

Tack för alla kommentarer.

Postat

Kan hålla med om att det är ganska konventionellt men låten puttrar på rätt hemtrevligt och det är lite Lorne De Wolf-läge. Inga större åtbördor vilket är befriande och en eloge för att du sjunger på svenska, låter äkta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.