k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Jag bor i centrala Ludvika. Dalaranas tredje största stad. Och en av städer som klarat sig bäst under finanskrisen.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Haha! Köpte ett av de skabbigaste husen här i området jag bor på. Tar mig 5 minuter till MC Donalds eller närmsta Pizzeria. Och bara ett par minuter till för att nå centrum.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Dalarnas fjärde största stad ska det vist vara.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Språkpoliseri kan vara riktigt grisigt. Gillar inte alls när folk håller på med det. Oftast är det ju en slags härskarteknik som de sysslar med.. Men vist är det jobbigt med språkpoliser ändå.
drloop (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Känner inte riktigt för fluffig studios melodifestival lämgre. Gillar inte när det inte är raka puckar i tävling. Tråkigt för det känns inte som att man respekterar folks tid när det blir fluff. Kanske är jag för ambitiös. Sparar nog min låt tilll den riktiga melodifestivalen istället.
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Känner inte riktigt för fluffig studios melodifestival lämgre. Gillar inte när det inte är raka puckar i tävling. Tråkigt för det känns inte som att man respekterar folks tid när det blir fluff. Kanske är jag för ambitiös. Sparar nog min låt tilll den riktiga melodifestivalen istället. Då måste du läsa lusen av dom.
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Hur lång tid har man på sej att rösta i den där festivalen? Ska röstningen vara offentlig?
D Vibe Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Gott nytt år alla rockers! Meh. Jag önskar iaf dig gott nytt även om du uteslöt mig 🙁
D Vibe Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Men vist är det jobbigt med språkpoliser ändå. Jag tycker framförallt att det är attityden som är grisig. Det är ju sällan av välmening som folk rättar andras språk på nätet, tror jag.
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Jag tycker framförallt att det är attityden som är grisig. Det är ju sällan av välmening som folk rättar andras språk på nätet, tror jag. Får väl erkänna att jag själv varit lite spydig ibland när det gäller särskrivning som brukade reta upp mej ordentligt. Mitt nya hatobjekt är folk som skriver dem, när dom menar de eller dom. Varför gör man det?
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Du får väl fråga dem... Gott nytt år alla rockers! Gott nytt år! Vad hoppas du att ditt ska smaka?
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Jag har tidigare skrivit om problemet med slukhål som tyx bli allt vanligare. Skrämmande. http://www.dn.se/nyheter/varlden/slukhal-fran-hela-varlden/
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Får väl erkänna att jag själv varit lite spydig ibland när det gäller särskrivning som brukade reta upp mej ordentligt. Mitt nya hatobjekt är folk som skriver dem, när dom menar de eller dom. Varför gör man det? De, dem eller dom används ju lite olika i det talspråket på olika ställen i landet med. Därför är det många som helt enkelt struntar vilket som är rätt när man skriver. Tror att det råder en språkutveckling nu som gör det mera accepterat att strunta i vilket som är korrekt.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Jag har tidigare skrivit om problemet med slukhål som tyx bli allt vanligare. Skrämmande. http://www.dn.se/nyh...n-hela-varlden/ Intressant, visste inte ens att de fanns...
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Inte konstig att man är kyffe sugen, har ju inte druckit koffe sedan 2013.
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 De, dem eller dom används ju lite olika i det talspråket på olika ställen i landet med. Därför är det många som helt enkelt struntar vilket som är rätt när man skriver. Tror att det råder en språkutveckling nu som gör det mera accepterat att strunta i vilket som är korrekt. Det här med att använda dem i fel sammanhang tror jag är ett ganska nytt påfund. Iallafall i skrift. Iallafall i den utsträckning det görs nu.
D Vibe Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Samma här! Har int drucke sen förra året... 😑 Har hunnit med tre fulla muggar av den brunsvarta magiska drycken! Gott!
D Vibe Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Det här med att använda dem i fel sammanhang tror jag är ett ganska nytt påfund. Iallafall i skrift. Iallafall i den utsträckning det görs nu. Annars har ju "dom" varit godkänt i skrift länge nu. Jag förstår att det är svårt att hålla isär de och dem. Jag vet inte direkt hur det funkar grammatiskt, men för mig låter det fel när det skrivs fel och kan därför hålla isär dem..
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Dem sov på svenska lektionerna.. 😑 Det är det jag menar.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Det är det jag menar. Dem är många som sov på dom lektionerna. Jag är en av de. ☺️
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Annars har ju "dom" varit godkänt i skrift länge nu. Jag förstår att det är svårt att hålla isär de och dem. Jag vet inte direkt hur det funkar grammatiskt, men för mig låter det fel när det skrivs fel och kan därför hålla isär dem.. Jag har googlat men det tyx va svårt att förklara vad felet är utan att bli väldigt långrandig. Jag får bara negativ gåshud när jag hör det. Dingbats hade säkert kunnat bena ut det.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Grammatik har alltid varit det jag är minst intresserad av, om jag ska vara ärlig.
SadamJR Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Dem känns malplacerat på något vis.. 😑 Man får nöja sej med den analysen.
k9 (oregistrerad) Postat 1 januari 2014 Postat 1 januari 2014 Jag har googlat men det tyx va svårt att förklara vad felet är utan att bli väldigt långrandig. Jag får bara negativ gåshud när jag hör det. Dingbats hade säkert kunnat bena ut det. Men återigen så skiljer det skrivna och det talade språket rätt så mycket. När man läser dem uttalas det ju dom ändå. Man får nöja sej med den analysen. 🙂
Recommended Posts