Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

För intresseklubben och konnässören: Jag vaknade mitt i natt, kallsvettig - jag hade gett felaktiga uppgifter igår om tenor-bas-basunen/trombonen, och var glappet finns som ventilen, kallad kvartsventil, ska överbrygga.

Det finns sex till att börja med sex lägen på en trombon, vilka motsvarar ventilerna på en trumpet (t.ex. B, A, Ass, G, Gess, F). Det är alltså en halvton mellan varje läge,och man får lyssna sig till var de finns. Trombon är det instrument man kan spela maximalt falskt på, skulle jag tro.. Lägsta grundtonens innersta läge är ett B och det klingar som ett sådant - och för man draget (därav namnet dragbasun) till det yttersta läget hamnar man alltså på ett F - när man sålunda dragit ut draget maximalt. Nästa överton i innersta läget är också ett B men en oktav högre. Yttersta läget är därmed ett F men en oktav högre än förut nämnda F. Det innebär att det finns ett kvartsglapp mellan det förstnämnda lägsta B:et och F:et i yttersta läget med draget maximalt utdraget. Detta kan alltså fixas med hjälp av kvartsventilen - men det är bara när det gäller de lägsta tonerna som detta är nödvändigt.

Det intressanta och något unika med dragbasun/trombon/e är att den noteras som den klingar, ty spelar man i läget B klingar den som ett B, till skillnad från t.ex. fagott och saxofon.

När det gäller klassisk musik brukar man kalla detta ädla instrument för basun/dragbasun - det finns också basuner/tromboner med ventiler - som en trumpet - och dessa kallas följdriktigt ventilbasun/ventiltrombon. I jazz, rock, funk brukar man kalla den för trombon/e. Man kan förkorta detta till tb som alltså kan utläsas både TromBone och TenorBasun.

Min nu levande tb-favvorit är Nisse Landgren, på skånska kallad Nisse Tuda - han har hus i Skillinge på Österlen. Vi har lyssnat på hans Funk Unit några ggr i Brantevik i Jazz under Stjärnorna. Nisses tb har en rund, mjuk och fyllig ton. Den är röd. Jag köpte hans skiva till frugan och han skrev Till Eva från Nisse på den. Stort ögonblick!

Jag hart en Yamaha-trombon utan kvartsventil. Kostade 1200 1970. Jag köpte den för pengar från mitt sommarjobb, betgallring och bethackning på det skånska Söderslätt. Jag var tvungen och pantsätta den ett tag när vi hade det fattigt.

Nu slipper jag ligga kallsvettig i natt!

Herrejävlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här tråden påminner lite om "Kraaaam"-tråden MGP startade efter en vild och "stojig" forumdiskussion för några år sedan och den här tråden får mig att bli lika illamående... 😏

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Dagens utlåtande ang. mitt tredje mixförsök:

"nu börjar det låta! det låter HELT klart mycket bättre än de andra två, det tar sig! nu lägger man mest märke till att ni behöver repa MASSOR"

Jo tack! Önskar bara att de andra i bandet ville repa ens lite grann...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tråden påminner lite om "Kraaaam"-tråden MGP startade efter en vild och "stojig" forumdiskussion för några år sedan och den här tråden får mig att bli lika illamående... 😏

Typiskt dåligt samvetetråd. Han är väl skitfull o elak när han skriver att Signia är en liten SKIT. Tragikomik.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Det här tråden påminner lite om "Kraaaam"-tråden MGP startade efter en vild och "stojig" forumdiskussion för några år sedan och den här tråden får mig att bli lika illamående... 😏

Skapade inte Terror en liknande tråd också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt dåligt samvetetråd. Han är väl skitfull o elak när han skriver att Signia är en liten SKIT. Tragikomik.

Lite så.

Vilken tråd tänker du på? Varför mår du illa av det där?

Den heter Kraaam-tråden eller något i den stilen.

För att det är, lite som Nilsson vart inne på; en ren och skär samvetstråd. Först fäkta och fara runt med en jävla massa skitsnack för att sedan starta en jul-tråd där man talar om vikten om att hålla sams och behandla alla lika. Bleh..

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite så.

Den heter Kraaam-tråden eller något i den stilen.

För att det är, lite som Nilsson vart inne på; en ren och skär samvetstråd. Först fäkta och fara runt med en jävla massa skitsnack för att sedan starta en jul-tråd där man talar om vikten om att hålla sams och behandla alla lika. Bleh..

Men är det inte just det vi har julen till? Att alla ska få en chans att tänka efter och ställa allt tillrätta

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte just det vi har julen till? Att alla ska få en chans att tänka efter och ställa allt tillrätta

Det tappar sin glans när mgp försöker göra det.

Fett hardcore 😠

som FÄN!! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens utlåtande ang. mitt tredje mixförsök:

"nu börjar det låta! det låter HELT klart mycket bättre än de andra två, det tar sig! nu lägger man mest märke till att ni behöver repa MASSOR"

Jo tack! Önskar bara att de andra i bandet ville repa ens lite grann...

Ladda upp här då! 😮
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte göra alla till lax. Alla simmar inte i samma STIM.

Are we human or are we dancers?

Hade alla bara varit som mig hade tillvaron

blivit outhärdlig för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Ladda upp här då! 😮

Alltså, jag vet inte. Det är ju min allra första mix, av en improviserad låt som spelades in halvt om halvt på fyllan. Men vi kan väl säga så här. Den finns på min SC. Resten lämnas som en övning för läsaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tappar sin glans när mgp försöker göra det.

Förkortningar som jag inte förstår mej på nu igen, men fel ändå. Julen är för att även dom som är elaka resten av året ska ha en tid att va snälla på, så att det inte verkar allt för skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När barnen var små gick jag ofta och köpte Aftonbladet på julafton av någon anledning. En gång mötte jag den riktige tomten i trappan som såg ovanligt skum ut och luktade starkvinsglögg, och jag undrade för mig själv vad han kunde ha i säcken. "Är det OK om jag tar över ikväll?" frågade han lite slugt. "OK", sa jag lite tvekande och ffg på alla åren på 90-talet gick jag faktiskt till kiosken och köpte AB. Det tog en stund.

När jag kom tillbaka såg fugan lycklig ut och sa: "Din julklapp var verkligen en överraskning!" Jag höll god min i elakt spel och satte mig att läsa Aftonbladet. "Har du köpt Aftonbladet?" undrade hon förvånat. "Men hur?" Jag log slugt och sa bara: "Var det inte det jag skulle?"

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Är julkalendern på tv bra i år

Barna Hedenhös - jag läste böckerna som barn. Kul då men har ej sett kalendern i år... Ungarna är för stora och katten är halvblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att dom är rasistiska.

Idag anser vi det och menar det är olämplig läsning för barn. Så uppfattades dock inte böckerna på 50-talet. Frågan är: om dessa böcker ska ges ut på nytt, ska de då "tvättas"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag anser vi det och menar det är olämplig läsning för barn. Så uppfattades dock inte böckerna på 50-talet. Frågan är: om dessa böcker ska ges ut på nytt, ska de då "tvättas"?

Jag vet inte riktigt vad det är som är rasistiskt. Det var längesen jag läste dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

På söndagsskolan i början av 60-talet hade vi en sparbössa för Hednamissionen i form av en svart kille som bockade när vi la i en femöring. Det tyckte vi inte var rasistiskt då. Det hade varit det nu.

Dock lades på denna skola grunden för mitt musikintresse när vi sjöng psalmer med vår fröken trampandes orgel så det stod härliga till Det var både Trygga räkan som inte var någons vara och annat för smått folk.Och så fick vi en Jesus-tidning som hette Barnens vän.

Those were the days..

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad det är som är rasistiskt. Det var längesen jag läste dom.

När de for till Afrika och USA och träffade urinvånarna där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...