Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

Men vad har det med att de tjuvläser mail att göra?

Finns väl info/nyckelord att hämta däri också. De har säkert en anledning, som vi aldrig kommer få reda på. Alla artiklar är baserade på att de "läser" dem. Inte på anledningen varför. Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men vad har det med att de tjuvläser mail att göra?

Min outtalade teori var alltså att de indexerar mailen för att fiska information i det man skriver mellan personer och företag med tjänster/produkter man köper saker av. Så vet de vad man är intresserad av och använder och säljer informationen till de annonsörer som blir aktuella för kunden me de specifika intressen som är dokumenterade av Google.

I praktiken bryr jag mig inte men tycker det inte är snyggt av dem att göra så och inte vara tydliga med det från början.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi är igång och mästrar, skriv inte dem när du menar de eller dom.

Fel, finns inget "dom" i skrift. Det är de eller dem som gäller, även om dem uttalas dom i tal.

Sedan tror jag Nay borde använt De och inte Dem i meningen.

Förvisso så har "dom" på senare år börjat bli såpass använt att det börjar bli accepterat, men grammatiskt är det inte rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig riktigt förstått skillnaden. Jag blev aldrig lärd vad differensen mellan dessa 3 är i skolan.

Inte jag heller, men det är allmänbildning att känna till hur man skriver. Det är ingen som säjer dem i ett sånt där sammanhang. Nu skulle vi ha haft dingbats här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min outtalade teori var alltså att de indexerar mailen för att fiska information i det man skriver mellan personer och företag med tjänster/produkter man köper saker av. Så vet de vad man är intresserad av och använder och säljer informationen.

Precis. Det är ju långt ifrån fysiska personer som sitter och läser dina mail. Den enda gången dina mail läses av en människa är om de har anledning till och göra så.

Tror ingen har så stor nytta av att läsa din orderbekräftelse från thomann, eller mailet till din chef. Speciellt inte när det skickas flera miljoner sådana per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel, finns inget "dom" i skrift. Det är de eller dem som gäller, även om dem uttalas dom i tal.

Sedan tror jag Nay borde använt De och inte Dem i meningen.

Förvisso så har "dom" på senare år börjat bli såpass använt att det börjar bli accepterat, men grammatiskt är det inte rätt.

Eftersom jag skriver talspråk här blir det dom. Det har dessutom blivit mer accepterat i skrift. De kan hur som helst aldrig bli dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller, men det är allmänbildning att känna till hur man skriver. Det är ingen som säjer dem i ett sånt där sammanhang. Nu skulle vi ha haft dingbats här.

Ber om ursäkt för min bristande kunskap i svensk grammatik. Jag är uppväxt med chatt-språk och undermåliga lärare ute på vischan. Det jag lärde mig i grundskolan var att man skulle spela fotboll. Annars var man den mobbade ungen.

Dagens ungdom är helt pantade. Det har forskare bevisat flera gånger om.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för min bristande kunskap i svensk grammatik. Jag är uppväxt med chatt-språk och undermåliga lärare ute på vischan. Det jag lärde mig i grundskolan var att man skulle spela fotboll. Annars var man den mobbade ungen.

Dagens ungdom är helt pantade. Det har forskare bevisat flera gånger om.

Jäpp, men här har du en slags förklaring. Det är krångligt som fan.

http://www.ord.se/Spraktips/Sprakriktighet/De-dem-eller-dom/

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för min bristande kunskap i svensk grammatik. Jag är uppväxt med chatt-språk och undermåliga lärare ute på vischan. Det jag lärde mig i grundskolan var att man skulle spela fotboll. Annars var man den mobbade ungen.

Dagens ungdom är helt pantade. Det har forskare bevisat flera gånger om.

De kan typ bytas ut mot jag/du/vi medan dem kan bytas ut mot mig/dig/oss. t ex "De (/jag/du/vi) spelade fotboll" och "Jag passade bollen till dem (mig/dig/oss)". så enkelt det blir alltså 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...