Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

Annons

Blev sjukt inspirerad idag på att göra musik så slängde ihop ett gött beat. 😄 Vad tycks?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5736107/Lagrat%20media/Zakk%20Who/josefsnabb_awesome_water_mix1.mp3

Experimenterade me ett "segt trumbeat" , så jag förskjutit de flesta trumslagen så de hela tiden kommer lite efter, och skapar en "sugeffekt" (som flickan sa). Och så lekt med överdriven sidechain på typ allting. Har hört andra göra sånna här beat och tycker det e sjukt fett. Försökte även göra en memorabel huvudmelodi. Är dock inte helt klar me låten än.

Snyggt. Jag hade nog föredragit att kvantisera hihaten lite eller iaf. dra den lite tajtare även om du sedan fördröjer den.

Jag hade bara satt Urban R&B som genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle köpa groggvirke åt syrrans yngste grabb, och då skulle han ha nån energidryck som han skulle blanda med jägermeister. Fy fan.

Påminner mig om den där gymnasiefesten när en kompis lurade en annan blanda mjölk i hans stora starka. 😄

Första klunken:

-Åh fy h....

En halvtimme senare:

-Jo, men hörni. Så hemskt var det inte nu när man vant sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte detta med side chain. Ibland när någon skriver att något är sidechainat låter det bara seeeegt, och ibland låter det som en dåligt instäld gateeffekt. Kan någon förklara, gärna med ljudexempel? Eller ska jag starta en tråd? Undrar hur länge det skulle ta innan valle och rockford och ev h77 tog över den?

En halvtimme senare:

-Jo, men hörni. Så hemskt var det inte nu när man vant sig.

Som micke sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Begreppet sidechain är så stort. Det kan ha flera användningsområden. Syftet kan vara rent funktionellt eller av ljudliga skäl, och i det senare fallet kan det vara så att processen inte märks eller det tvärtom används i extrem mängd för att ta fungera som en effekt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 2 månader av firmafester, bröllop, ölkvällar, midsommarfest, typ 1 löprunda (jämfört med 2/vecka), inget gympass och mycket mer dataspelande än vanligt (mount and blade ftw!) så har jag till slut vågat mig ställa mig på vågen.

Slutsatsen är att jag nog är allvarligt sjuk. Har gått ner 3 kg. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte detta med side chain. Ibland när någon skriver att något är sidechainat låter det bara seeeegt, och ibland låter det som en dåligt instäld gateeffekt. Kan någon förklara, gärna med ljudexempel? Eller ska jag starta en tråd? Undrar hur länge det skulle ta innan valle och rockford och ev h77 tog över den?

När ett ljud får ett proccesserande verktyg på ett annat ljud att börja jobba.

T.ex om du tar en kick kan du skicka in den till en kompressor på basspåret. Så varenda gång kickspåret peakar över treshold:en så komprimeras basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...