Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

Annons
Polisen Kan bli sommarens stora bluffgrej

Här är ligornas nya gaffeltrick gaffeltruck. Polisen: Det här kan bli sommarens stora grej Så jobbar ligorna Så skyddar du dig

Tog bort ett kolon och bytte ut trick mot truck. Aftonbladsnyheten är "lagad".

"bra" "va"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54750323/uncover.mp3

mixat lite mer. sänkte kompressorn som låg på allting, släppte autotunen (ska köra manuell autotune på alla sångspår imorgon), höjde gitarren runt 1000 hz, drog på de-esser på sången och klickade bort snackat i sticket.. några fler tankar?

körde också in båda mitten-sångspåren dead center

å så lite lätt delay på sången

Bättre än innan.

Jag tycker du ska behålla dubben. Men att du ser den just som en "dubb". Med det menar jag att du i dubbspåret Klipper den tajt efter leadspåret. Tar bort andning och långa utdragna konsonanter i slut. Du får fejda och ha dig efter leaden. Det är just konsonanter som kan få en dubb att kännas otajt. Klipp hela fraser och inte ord för ord. Och kom ihåg, slutet på frasen är lika viktig som början. I dubben och understämman kan du döda ganska rejält med deessern. Försök få dem lite rundare i kompressorn.

Kompressorn på leadsången skulle jag fibbla lite med. Då det är där de hårda essen kommer. Testa en långsammare attack!

Vad använder du för kompressor? För på standard kompressorn i Pro tools kan du lägga HPF och LPF i kompressorn och säga till den var i frekvensområdet den ska arbeta. För då kan man bara komprimera allt under t.ex 3-4k så man kanske undviker S:en. Risk för att det kan låta lite onaturligt dock, men skadar inte att testa.

Testa också att inte komprimera så hårt. Maximalt en -3dB skulle jag säga. Lägg hellre på flera kompressorer än att Köra hårt med en.

Man hör också att du klippt i andetag på vissa ställen.

mina 50 cent 😊

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske även testa ett effektreverb på sången med lång pre-delay. Och sidechaina sången på reverbbussen. Så du kan få det intima samtidigt som du kan få en rymd.

Dock bara en knasig idé jag fick 😱 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än innan.

Jag tycker du ska behålla dubben. Men att du ser den just som en "dubb". Med det menar jag att du i dubbspåret Klipper den tajt efter leadspåret. Tar bort andning och långa utdragna konsonanter i slut. Du får fejda och ha dig efter leaden. Det är just konsonanter som kan få en dubb att kännas otajt. Klipp hela fraser och inte ord för ord. Och kom ihåg, slutet på frasen är lika viktig som början. I dubben och understämman kan du döda ganska rejält med deessern. Försök få dem lite rundare i kompressorn.

Kompressorn på leadsången skulle jag fibbla lite med. Då det är där de hårda essen kommer. Testa en långsammare attack!

Vad använder du för kompressor? För på standard kompressorn i Pro tools kan du lägga HPF och LPF i kompressorn och säga till den var i frekvensområdet den ska arbeta. För då kan man bara komprimera allt under t.ex 3-4k så man kanske undviker S:en. Risk för att det kan låta lite onaturligt dock, men skadar inte att testa.

Testa också att inte komprimera så hårt. Maximalt en -3dB skulle jag säga. Lägg hellre på flera kompressorer än att Köra hårt med en.

Man hör också att du klippt i andetag på vissa ställen.

mina 50 cent 😊

ska kika närmare på dubbarna å försöka tighta till och så. på de två leadsångspåren ligger ingen kompressor (!), däremot ligger det en på hela alltet... kanske borde slänga en kompressor på sången och lätta på den som ligger på mastern? ska nog testa en multibandskompressor och se vad jag får för resultat på sången 🙂

Kanske även testa ett effektreverb på sången med lång pre-delay. Och sidechaina sången på reverbbussen. Så du kan få det intima samtidigt som du kan få en rymd.

Dock bara en knasig idé jag fick 😱 😊

kan nog kika på det också efter jag kommit över det här med kompressorer 😆

tack för hjälpen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst... det känns som något slags rekord i att hamna offside. Från TV-licens till antal anmälda våldtäkter i Lesotho.

Alla har väl insett vad han går för. Man kan dock inte benämna honom som han förtjänar att bli benämnd eftersom man då blir varnad. Han har ju tom snikat sej tillbaka in med ett nytt nick efter att ha blivit utslängd, om jag förstår saken rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska kika närmare på dubbarna å försöka tighta till och så. på de två leadsångspåren ligger ingen kompressor (!), däremot ligger det en på hela alltet... kanske borde slänga en kompressor på sången och lätta på den som ligger på mastern? ska nog testa en multibandskompressor och se vad jag får för resultat på sången 🙂

Hur i ... 😳 sjunger han så? Eller är det micken och masterkompen som lurar mig? Eller är jag trött i huvvet? 😆

Jag tycker du ska vara jättesnäll med buskompressorn. Och lägg komp direkt på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst... det känns som något slags rekord i att hamna offside. Från TV-licens till antal anmälda våldtäkter i Lesotho.

Off topic i off topic är on topic, fast då är det ju inte längre off topic vilket gör att det ändå blir off topic i slutändan. 😑
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...